Ezrek halnak meg évente Magyarországon miatta, de mit teszünk ellene?
További Belföld cikkek
- Tűz ütött ki egy gödöllői házban és egy soproni lakásban
- Felmondott a Kutyapárt hegyvidéki képviselője a privát munkahelyén a vagyonnyilatkozata miatt
- Török Gábor szerint Menczer Tamás kocsmai szintre ment le, a Nézőpont elemzője nekiment a politológusnak
- Index-értesülés: Gyurcsány Ferenc kihívója randalírozott hajnalban Budapesten, rendőrségi ügy lett belőle
- Az OMSZ is bekapcsolódik a középiskolások ingyenes jogosítványszerzésébe
Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség számítása szerint Magyarországon évente hozzávetőlegesen 13 ezer ember hal meg idő előtt a légszennyezettség következtében. Az Európai Bíróság februárban ítélte el Magyarországot a rossz levegőminőség miatt, és azt is részletezték, hogy az ország három térségében éveken keresztül állt fenn a jogsértő gyakorlat.
Az érintett területek Budapest, a Sajó-völgy és Pécs. Mindhárom körzet esetében a szálló por rendszeresen és tartósan túllépte a PM10-részecskékre vonatkozó napi határértéket, amit uniós rendelet szabályoz.
Simon Gergely, a Greenpeace légszennyezettségi szakértője kérdésünkre kifejtette, hogy Magyarország ellen már az uniós csatlakozás után pár évvel kötelezettségszegési eljárás indult (jelenleg a nitrogén-dioxid-szennyezés miatt is folyik eljárás), mert a szálló porra vonatkozóan nem teljesítettük az előírásokat. Ez jutott el a bíróságig, és ebből következett a februári elmarasztalás.
Simon szerint az a legfontosabb az egész ügyben, hogy kimondták:
Magyarország nem teljesítette az előírt határértékeket, és nem is tett érdemi lépéseket a javulás érdekében.
Nem magyar sajátosság
Több tagállam ellen is indítottak eljárást ezen a területen, de a szakértő leszögezi, hogy
hazánkban az egyik legmagasabb a lakosságarányos életvesztés a légszennyezés miatt az EU-ban. 2020-ban Lengyelországgal szinte holtversenyben voltunk a harmadik helyen, Bulgáriában a legrosszabb a helyzet.
Az Európai Unión kívül egyébként a Nyugat-Balkánon és Dél-Ázsiában még súlyosabb problémát jelent a légszennyezés.
Mit lehet tenni?
Európa több országában is sikerült 20-30 százalékkal csökkenteni az áldozatok számát, de Magyarországon még mindig tíz százalék alatti ez az érték. Simon Gergely úgy gondolja, hogy a megfelelő intézkedésekkel itthon is érhetnénk el eredményeket.
A szennyezés fő forrásai a lakossági fűtés, a mezőgazdasági tevékenység és a közlekedés. Ez általában térségenként eltérő, Észak-Magyarországon meghatározó a fűtés, sokan például bálás ruhát és építési hulladékot vagy műanyagot égetnek. A nagyvárosi közegben viszont sokkal jelentősebb szerepe van a fűtés mellett a közlekedésnek, azon belül is a dízeljárműveknek.
Egyre több nyugati nagyvárosból tiltják ki a legszennyezőbb autókat, és jellemzően Németországból érkezve ezek tömegével jelennek meg a hazai használtautó-piacon. A Greenpeace ezért kéréssel fordult a kormányhoz:
Nevezhetjük roncsautóimport-tilalomnak is, a kormány ígéretet tett rá korábban, de egyelőre nem korlátozták az ilyen gépjárművek behozatalát.
Egy általános épületfelújítási programot is várnak a döntéshozóktól, fűtéskorszerűsítéssel és energiahatékony szigeteléssel, a lakásfelújítási támogatást jó kezdeményezésnek tartják. Ezek mellett szükségesnek látják az illegális hulladékégetés felszámolását is – megfelelő szociális tűzifaprogrammal karöltve.
Azt is várják a kabinettől, hogy segítsenek a városoknak a tömegközlekedési parkok korszerűsítésében, például Budapesten a régi Ikarus buszok elképesztő szennyezést produkálnak. A forgalomcsökkenés érdekében az ingyenes parkolás felfüggesztésére is javaslatot tettek. A főváros irányába a legfontosabb kérésük, hogy kezdjék korlátozni és idővel kitiltani a 15–30 éves, extrém módon szennyező autókat Budapestről.
A Greenpeace szerint az azonnali intézkedésekre nem lehet kifogás a koronavírus-válság sem, sőt ez még inkább sürgetőbbé teszi azokat, mert a levegőszennyezés miatt súlyosabb lehet a betegség lefolyása.
Kérdéseinkkel kerestük az Innovációs és Technológiai Minisztériumot a fűtés- és épületkorszerűsítésre vonatkozóan, ahogy a fővárost is azzal kapcsolatban, hogy napirenden van-e a szennyező autók kitiltása Budapestről. Amint megérkeznek a válaszok, frissítjük cikkünket.
(Borítókép: A fővárosban elrendelték a szmogriadót a levegő romló minősége miatt 2017. január 2-án . Fotó: Mohai Balázs / MTI)