A vágányok között nincs home office - lesz béremelés a vasutasoknál?

2021.04.28. 20:42

Homolya Róbert, a Stratégiai és Közszolgáltató Társaságok Országos Szövetségének (STRATOSZ) elnöke, aki egyébként a MÁV vezérigazgatója is, csütörtökre hívta össze a háromoldalú (kormány, munkáltatók, szakszervezetek) érdekegyeztetési fórumot, melynek központi témája a béremelés lesz.

Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének (VSZ) elnöke az Index kérdésére elmondta, hogy a Mozdonyvezetők Szakszervezetével (MOSZ) és a VDSzSz Szolidaritással kiegészülve a következő a javaslatuk:

6 százalékos alanyi jogú bérfejlesztés valamennyi munkavállalónak, ami a kiigazításokkal a gyakorlatban körülbelül 8 százalékos növekedést jelentene. A 92 ezres béren kívüli juttatást 120 ezer forintra emelnénk éves szinten, a lojalitási bónuszt 350 ezerről 400 ezerre, és javaslatot tettünk az egészségpénztári befizetések emelésére is a munkáltatói részről.

A szakszervezet úgy gondolja, hogy az érdekegyeztető fórumon történő megvitatás csak időhúzó szándék a kormány részéről, és azzal próbálják majd meggyőzni őket, hogy a MÁV-nak komoly mínusza keletkezett 2020-ban abból, hogy a járványhelyzet miatt kevesebben utaztak.

A vágányok között nincs home office, mi elvégeztük ugyanazt a munkát, ráadásul sok halottunk is van a koronavírus miatt. Nem lőttük magasra az igényeket, de a csütörtöki egyeztetésen a kormány részéről Fónagy János államtitkár vélhetően elmondja, hogy nulla forint van a büdzsében az emelésre.

Azt vékony érvelésnek tartják, hogy náluk nem volt létszám vagy fizetéscsökkentés, mert az infláció miatt az a bér, amit 2020-ban megkaptak, nem ér annyit a piacon, mint 2021-ben.

Meleg János elárulta, hogy a csütörtöki egyeztetésen nem számítanak érdemi előre lépésre, pedig szerinte, ha szándék párosulna hozzá, forrás is lenne a bérfejlesztésre. Kiszivárgó információk alapján elképzelhető egy olyan kompromisszumos javaslat a kormány részéről, hogy 2022-t is foglalják a megállapodásba, kisebb 2021-es emeléssel.

A VSZ elnöke ezt kockázatosnak nevezte, de ha 2021-re megkapják az 5 százalékos bérfejlesztést, elgondolkodnának rajta, mert így legalább nem lennének kitéve 2022-ben a választási év bizonytalanságának, de ez az ajánlat mértékétől is függ.

Ha pedig a versenyszféra újra beindul, elszivároghatnak a MÁV-tól azok a munkavállalók, akik a járványhelyzet szűkös lehetőségei miatt jelentkeztek a vasúttársasághoz. „Az igaz, hogy több a jelentkező, mint például tavaly januárban, de ezek az emberek nem biztos, hogy itt maradnak, ha nincs íve a bérfejlesztésnek, és a versenyszférában többet kereshetnek” – hangsúlyozta a szakszervezeti vezető, hozzátéve, hogy ezzel újra létszámhiány lehet, később pedig sokkal többe kerülne a bérfelzárkóztatás, mint a folyamatos emelés.

A bérfejlesztésre vonatkozó kérdéseinkkel kerestük a MÁV-ot is, amint válaszolnak, frissítjük cikkünket.