Könnyebb lesz a főváros mellől bejutni a központba

2021.05.03. 17:56
Megkezdődik a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratéga részeként öt új, körvasúti megállóhely terveztetése. Az erre vonatkozó közbeszerzési eljárás várhatóan még a héten megjelenik.

Ahhoz, hogy a X., XIV., XV., XVI. kerületekben élők is használhassák a vasutat városi közlekedésre, hogy gyors, közvetlen kapcsolathoz jussanak a belváros felé, új megállók megépítése szükséges. Ennek első lépéseként most összesen öt megálló megtervezéséről írt ki pályázatot a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK). Négy a pesti körvasúton helyezkedik majd el, az ötödik a pusztaszabolcsi vonal vágányai mellett, Dél-Budán, Albertfalván.

A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia az egyes vonalak fejlesztésén, a város belsejében szükséges, az átjárhatóságot megteremtő összekötő elemeken (alagút a Duna alatt, Déli Körvasút) kívül tartalmazza a hiányzó megállók megépítését is Budapesten belül. Hiába járnak ugyanis vonatok sűrű lakókörzetek mellett, ha megállók híján az ott élők nem használhatják a vasutat. 

„A külső körvasúton eddig mindössze egy új megálló épült, Újpalotánál, most további három helyszínen indulhat meg a tervezés: az Egyenes utcai lakótelepnél (ahol a jövőben a gödöllői hévre is nyílik átszállási lehetőség), Rákosszentmihálynál és a Kolozsvár utcánál Pestújhelyen, ahol a rákospalotai buszokra és villamosokra lehet átszállni majd a vonatról” – mondta Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója.

Újpalotát is szükséges továbbfejleszteni. 

A MÁV is úgy tervezte, hogy a most 80 méter hosszú peronokkal a jelenlegi állapot csak átmeneti, később 160 méteres peronokra van szükség, hogy egy csatolt Flirt motorvonatok is meg tudjanak majd állni. 

A külső körvasúton a legészakibb megálló az Erzsébet királyné útjánál lesz. Itt, Pestújhely megállóban át lehet majd szállni az 5, 124, 125-ös buszokra és a 62, 69-es villamosokra. Az a cél, hogy a villamosmegállótól minél könnyebben lehessen eljutni a vasúthoz. A jelenlegi Rákosszentmihály állomás új peronja a Fogarasi úti felüljáróhoz kapcsolódna, itt a BFK még vizsgálja, hogy a buszoknak létesülhet-e megálló a hídszerkezeten, melyről a vonatok megközelíthetők. 

Rákosfalván, az Egyenes utcai lakótelepnél is új megálló létesülhet, amely a majd továbbfejlesztett gödöllői hév átszállópontja lesz.

A körvasút városi közösségi közlekedésbe bevonása - többek között a gödöllői hévre történő átszállási lehetőség megteremtésével - a kertvárosiak és a zuglóiak számára a második legfontosabb közlekedési vonal lehet a Veres Péter út-Örs vezér tér-tengely mellett

– mondta Szatmáry Kristóf a körzet országgyűlési képviselője. 

A külső körvasúton jelenleg félóránként a 2020-ban indult S76-os vonatok közlekednek az esztergomi vonalról az északi vasúti hídon át Újpest és Angyalföld érintésével, megállnak Újpalotán és Rákoson végállomásoznak. A gödöllői vonal fejlesztésével ezek a vonatok rövid távon meghosszabbíthatók lesznek Rákosról Pécel felé.

A Déli Körvasút teljes elkészültével a közlekedési rend megváltozik, és az Érd vagy Biatorbágy felől Kelenföldön és a Déli Körvasút új megállóit érintve egyes vonatok a külső körvasúton haladnak majd. Ezzel olyan vasúti szolgáltatás jön létre, mely körirányban a dél-nyugati agglomeráció felől Kelenföld, Nádorkert, Közvágóhíd, Népliget, Élessarok, Egyenes utcai lakótelep, Rákosszentmihály, Újpalota, Pestújhely, Angyalföld, Újpest, Óbuda és a pilisi agglomeráció között teremt kapcsolatot. 

A közbeszerzés nyertesének először megvalósíthatósági tanulmányt kell készítenie, majd az ezek alapján meghozott végső döntések szerint kell folytatni a munkát egészen a kiviteli tervekig és tenderdokumentumok elkészítéséig.