Megegyezett a BKV a MÁV-val, mindenki boldog lesz

2021.06.12. 07:00 Módosítva: 2021.06.12. 07:54

Több, sűrűbb, gyorsabb, kevesebb átszállással továbbközlekedő vonatok, kisebb helyen – ez a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) koncepciójának lényege, amihez hatalmas arányú felújításokra van szükség. Ha viszont a vasúti pályazár egybeesik a városi vonalak karbantartásával, az totális tömegközlekedési káoszt eredményezhetne Budapesten.

Úgy tűnik, ezt most sikerült elhárítani azzal, hogy a BKV nyár végére halasztotta az eredetileg június közepétől tervezett leállást a 12-es és 14-es villamos vonalán – jelentette be Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója, aki szerint így nem okoz majd gondot a Nyugati pályaudvar felújítása.

A pályaudvar tetőszerkezetének teljes megújítása mellett a MÁV jelentős munkákat végez a környező vasútüzemi területeken is, emiatt június 19-től július 17-ig nem fogad vonatokat a Nyugati. Az eredeti tervek szerint a BKK hálózata fogadta volna a vonatról átszálló utasokat Zugló, Rákospalota-Újpest és Rákosrendező vasútállomásokon, azonban a lakossági észrevételek alapján módosítottak ezen az elképzelésen.

Budapest területén zajló számos lezárás, vágányzár, metrópótlás és munkavégzés miatt a helyzet rendkívüli. Ezért a MÁV és a Volánbusz szakembereivel közösen azon vagyunk, hogy Budapesten belül induljanak külön vonatpótló autóbuszok

– mondta a BFK vezetője.

Ahogy már korábban megírtuk, a Nyugati pályaudvar működőképességének fenntartásához azonnali karbantartási munkák váltak szükségessé. Ezek sorában

  • több mint 3 kilométernyi vágányt építenek át,
  • megújul a felsővezeték-rendszer, cserélik a kereszttartókat és a szigetelőket,
  • lecserélik a pályaudvar váltófűtési rendszerét a téli üzembiztonság javítása érdekében,
  • a biztosítóberendezési jelzőhidak egyikét elbontják és újjáépítik, több biztosítóberendezési elemet felújítanak,
  • megújul a pályaudvar utastájékoztató és diszpécseri rendszere.

Mindez azért fontos, mert ma a budapesti fejpályaudvarok jelentik a fejlődés első számú gátját és kapacitáskorlátját. Ráadásul a Nyugatiból induló vonalszakaszok átfogó felújítása az elmúlt évtizedek egyik nagy adóssága. Ez mindenképp szükséges ahhoz, hogy megvalósulhassanak a BFK nagyra törő tervei, amelyek szerint az agglomerációból vasúton ingázók száma mintegy 80 százalékkal növelhető, a Budapesten belül vonatra szállók száma pedig megduplázható.