Márta, Flóra
20 °C
33 °C

Indul a szentendrei hévvonal felújítása, a külső végállomással kezdik

2021.06.13. 13:53 Módosítva: 2021.06.13. 13:56

A H5-ös szentendrei hév teljes megújítása, akadálymentesítése és Békásmegyertől kifelé a leromlott pályaállapot megszüntetése a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) által előkészített egyik legfontosabb kötöttpályás nagyprojekt, amely a budapesti agglomerációs vasúti stratégiában is szerepel.

Szentendre életében a fejlesztéssel a hév és a végállomás szerepe tovább fog nőni, hiszen a fejlesztés után a mostaninál korszerűbb, gyorsabb, sűrűbben közlekedő járművekkel akadálymentesen és gyorsabban lehet majd elérni Buda belső területeit, a 2-es metrót, a 4–6-os és az 1-es villamosokat, kényelmesebben lehet majd átszállni a helyi és a távolsági buszokról, és többen tudnak autóról vagy kerékpárról hévre váltani. 

A távlatban tervezett 5-ös metró, vagyis a H5-ös vonal Duna alatti összekötése a csepeli (H7) és a ráckevei (H6) vonalakkal pedig még több utast fog majd vonzani a dunakanyari térségből. Ekkor ugyanis már a pesti belváros számos pontja és a dél-pesti agglomeráció települései is átszállás nélkül lesznek elérhetők innen.

Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója Szentendrén tartott sajtótájékoztatóján számolt be arról, milyen konkrét fejlesztések lesznek a most induló beruházás keretében:

  • az állomás, a peronok akadálymentesítése, igényes, egyedi építészeti kialakítása;
  • a belváros felé vezető aluljáró akadálymentesítése;
  • a hév-autóbusz átszállókapcsolat magas szolgáltatási szinten, közös lefedés alatt, intermodális csomópontként történő kialakítása; 
  • P+R parkoló létesítése 300 autó számára Szentendrén, összesen 1000 férőhely Békásmegyertől Szentendréig;
  • fedett kerékpártároló (B+R) legalább 300 biciklinek;
  • korszerű vizuális és hangos utastájékoztatás; 
  • könnyen megközelíthető kereskedelmi üzletek a végállomás szomszédságában.

A H5-ös hév fejlesztésével a többi megálló is akadálymentes lesz, megújul a pálya, az áramellátás, a kocsiszín, Szentendre és Békásmegyer között pedig újjáépül a teljes pálya. A tervek szerint a kivitelezés 2022-től 2025-ig tart majd európai uniós finanszírozás segítségével.