A tervek szerint halad a Lánchíd felújítása

2022.03.29. 16:49 Módosítva: 2022.03.29. 17:36
Elkészült a Lánchíd pesti hídfőjében a láncok föld alatti szakaszának, valamint a lehorgonyzó öntvények rozsdásodás elleni védelme – tájékoztatott a Budapesti Közlekedési Központ.

Karácsony Gergely tavaly rakta ki a Facebook-oldalára, hogy a Lánchídon történő munkálatok már be is fejeződtek, erről itt írtunk az Indexen. Arról pedig itt adtunk hírt, hogy az említett híd világítóoszlopait elkezdték felújítani.

A BKK a hivatalos közleményében kijelentette, hogy hónapokig dolgoztak a szakemberek a Lánchíd pesti oldalán lévő szűk lánccsatornában és a 14 méter mélyen lévő horgonykamrában, hogy felvigyék a szükséges korrózióvédelmi rétegeket a föld alatti láncszakaszra, valamint a lehorgonyzó öntvényre.

A láncok végét a híd 1914–1915-ös átépítésekor a pesti és a budai horgonykamrákban is az eredeti hídfőtömbhöz képest további mintegy ötezer köbméter betonnal súlyozták le.

Hozzátették: a tucatnyi lemezből álló láncszemeket és a lehorgonyzó öntvényt is először szemcseszórással megtisztították, majd több lépésben felvitték rá az alapozó, a közbenső, végül pedig – a Lánchíd végleges, kékesszürke színét adó – fedő festékréteget.

A budai oldalon is elkezdődtek a munkálatok

A BKK közölte, hogy a föld alatti láncrészek korrózióvédelme már a budai oldalon is elkezdődött. A medernyílásban a két pillér között a pályaszint alatti acélszerkezetek – vagyis a kijavított tartószerkezetek és a beépített új acél pályatáblák – rozsdásodás elleni védelme heteken belül megkezdődik. A többi lánc a híd közepéről indulva már ezekkel a szerkezetekkel együtt újul meg.

A BKK szerint a történelmi lánckamrákban mindig is gondot okozott a beszivárgó talajvíz, ezért a felújítás során mindkét hídfőben igyekeznek megakadályozni az intenzív vizesedést. A lánccsatornákat, a lejáró aknákat és a horgonykamrákat negatív víznyomás elleni szigeteléssel látják el.

Az előzetes vizsgálatok szerint – folytatták – különösen erős lehet a vízbeszivárgás, injektálással töltik ki a régi tégla- és betonszerkezetben lévő üregeket, illetve repedéseket. A befecskendezett anyag megakadályozza, hogy nagyobb mennyiségű víz szivárogjon a területre.

A BKK hangsúlyozta:

a Lánchíd felújítása az ütemtervnek megfelelően halad.

A medernyílás járdáinak valamennyi járdatáblája a helyére került, már elbontották a korábbi, oldalbeömlésű víznyelőket.

A pesti és a budai pilon kapuzata körüli, hálóval borított állványzatról folyamatosan dolgoznak a kőfaragók, és ütemezetten halad a díszöntvények, a rozetták leszerelése.

A pesti gyalogos-aluljáró északi oldalán is elkészült a födém, a budai oldalon pedig már tart a kész kerékpáros- és gyalogos-aluljáró alagút mellvédjének szerelése – sorolták a közleményben, és kitértek arra is, hogy a tervek szerint zajlanak a műhelymunkák: a kandeláberek, a hídkorlátok és az egyéb fémöntvények is készülnek, illetve megújulnak.

A Lánchíd felújítása és korszerűsítése a tervek szerint 2023-ig tart, de az útpálya már idén év végén elkészül.