Több tízmilliárd forint költséget okoz a BKV-nak a háború és az energiaárak emelkedése

2022.03.31. 14:04
Bolla Tibor szerint szinte minden területre kihat az orosz–ukrán válság: az M3-as metróvonal szerelvényeinek felújítása, az üzemanyagárak vagy az ukrajnai menekültekkel járó költségek.

Több tízmilliárd forint pluszkiadást okoz a BKV-nak az orosz–ukrán háború és az energiaárak emelkedése. Erről a BKV vezérigazgatója beszélt egy budapesti háttérbeszélgetésen újságíróknak csütörtökön. Bolla Tibor elmondta, hogy szinte minden területen kihat rájuk az orosz–ukrán válság, de ezek közül is kiemelte az M3-as metróvonal szerelvényeit és felújítását, a Sberbank végelszámolását, az üzemanyagárakat és az ukrán menekültekkel járó költségeket.

Az M3-as metró szerelvényeinek felújításával kapcsolatban elárulta, hogy jó a viszony az orosz partnerrel. „Az orosz fél készségét fejezte ki, hogy folytatja a garanciális javításokat, amint lehetségessé válik” – mondta a vezérigazgató, aki leszögezte, hogy a vonal felújításának minden határideje tartható.

A Metrovagonmasszal kötött szerződés felmondása semmilyen előnnyel nem járna, csak hátránnyal

– tette hozzá Bolla, megjegyezve, hogy már nem fizetnek a cégnek, hanem az fizet vagy javít ingyenesen.

A lejáró bankgaranciák ügyében is kezdeményeztek egyeztetést az orosz féllel.

A cégvezető elmondta: 41 bankgarancia van tízmillió euró értékben, már több mint másfél millió euró lehívását elindították, májusig pedig további 3,5 millió euró értékű jár le. A lehívott összegek letéti számlára kerülnek, és ha az orosz fél megújítja a bankgaranciát, visszakapja az összegeket.

A Sberbankkal összefüggésben megtudtuk, hogy a BKV néhány éve nyitott számlát a pénzintézetnél egy román ügylethez, de később nem használták. A bank megszűnésekor a számlán csak minimális összeg volt, amelyet az Országos Betétbiztosítási Alap kifizetett nekik. A budapesti bunkerek az M2-es és az M3-as vonalán 220 ezer embernek tudnának óvóhelyet biztosítani, de nem a BKV rendelkezik róluk, hanem a katasztrófavédelem, és élelmiszer sem tárolnak ott.

A vezérigazgató kiemelte, hogy az áremelkedési nyomás hatása még nem számszerűsíthető a cégnél. A közlekedési társaság a Moltól vásárolja az üzemanyagot nagykereskedelmi árhoz kötötten, mozgó áron, amely akár hetente többször is változik, 2021-ben 61 alkalommal módosult. A járművek hetente hatszázezer liter üzemanyagot fogyasztanak, amely éves szinten 28-29 millió litert jelent.

A menekültek szállításában a kezdetektől húsz busszal vesz részt a BKV, de melegedőbuszokat is működtettek, munkatársaikkal adományt gyűjtöttek, amelyet a Fővárosi Önkormányzat segítségével juttattak el a rászorulóknak.

Több szerződött cég rendkívüli emelésekkel kereste meg a vezérigazgatót, illetve azzal, hogy felmondanák a meglévő szerződéseket az energiaár-emelkedések miatt. Bolla Tibor szerint „ezek a szerződések nem arra születtek, hogy tíz-húsz-harminc-negyven százalékos beszállítói emelkedések lehessenek”.

Az orosz metrószerelvények alkatrészeiből idén nem lesz hiány, de keresik a további beszerzési lehetőségeket. Elsősorban acélipari alkatrészekről van szó – mondta Bolla, megjegyezve, volt olyan partnerük, aki Ukrajnából szállított, de az ottani gyárat bezárták, és „mindenki elment harcolni, tehát el se érjük őket”. 

Az éves szinten több tízmilliárd forintos többletkiadásból a legnagyobb tétel az energia, ami 13 milliárd forint nagyságrendű

– mondta a vezérigazgató, amelynek fedezetét végső soron a Fővárosi Önkormányzattól várja, egy részét pedig folyószámlahitelből fizetné a BKV. Hiánygazdálkodást folytatnak, megoldást az jelentene, ha több forráshoz jutnának, így beruházásokat tudnának végrehajtani, amivel az összköltségeiket tudnák csökkenteni. Példaként említette, hogy jóváhagyták száz busz bérlését, amivel harmincéves buszokat váltanak ki.

Tüttő Kata városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes leszögezte: sem jegy- és bérletáremelést, sem menetrendmódosítást nem tervez a városvezetés. A közösségi közlekedés szerepét növelni szeretnék, a stratégiájuk épp a hálózat bővítéséről szól.

Ha a jegyár emelkedik, az a közlekedés résztvevői ellen hat – tette hozzá. Tüttő reméli, hogy április 3. után új helyzetbe kerülnek az önkormányzatok, és megteremthetik a pénzügyi önállóságukat.