Szakhatósági engedélyhez kötik május 21-től a 3,5 tonna alatti járművekkel végzett áruszállítást

D MTI20120309521
2022.05.11. 06:18
Május 21-étől a 3,5 tonna alatti, fuvardíj ellenében végzett árufuvarozást a szakhatóságnál (kormányhivatalnál) kiváltható tevékenységi engedélyhez kötik. Az engedély kiváltásának egyik feltétele a szakmai irányító kijelölése. Az ehhez szükséges tanfolyamot az országszerte elérhető képzőszervek, jellemzően kategóriás képzéssel is foglalkozó autósiskolákban lehet elvégezni, a hatósági vizsgát pedig a Közlekedési Alkalmassági Vizsgaközpont (KAV) szervezi és bonyolítja.

Egy uniós irányelv alapján Magyarországon is kötelező lesz a díj ellenében végzett árufuvarozáshoz a szakhatósági engedély. 

Mindez azokra a 2,5 tonna össztömeget meghaladó kisteherautósokra vonatkozik, akik díj ellenében árut fuvaroznak, azaz az eddigi 3,5-ös határt lejjebb vitték.

Az utdij.hu tájékoztatása szerint a kötelezettség továbbra sem vonatkozik a saját árujukat szállító vállalkozásokra, csak azokra a piaci szereplőkre, akik fuvardíj ellenében közlekedési szolgáltatóként vannak jelen.

Az engedély kiváltásának feltételei:

  • Csak az kaphat engedélyt, akinek nem volt korábban a tisztességes piaci magatartást kedvezőtlenül érintő előélete.
  • Vagyoni biztosíték szükséges.
  • A 2,5 tonna össztömeget meghaladó fuvareszközöket üzemben tartó vállalkozásoknak, ahogy már a nehézteherautósoknál eddig is kötelező volt, május 21-től szakmai irányítót kell foglalkoztatni. 
  • A jármű jobb első ajtaján, kívül – teherautónál az oldalfalon – jól látható méretben szükséges feltüntetni az üzembentartó nevét és telephelyét, vagy a közlekedési hatóság által erre a célra rendszeresített jelet és azonosítási számot.

Frissítés!

Cikkünk megjelenését követően Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete kommunikációs menedzsere arról tájékoztatta szerkesztőségünket, hogy 

a szigorítás azért történik, mert nagy számban végeznek a jelzett járműkategóriával is közúti áruszállítást – nemzetközi és belföldi forgalomban is –, miközben a 3,5 tonna alatti járműveknél jelenleg nincs semmilyen – elsősorban a közlekedésbiztonság szempontjából fontos – előírás, amelyet be kellene tartaniuk.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy amíg egy kamion szigorú szabályok szerint közlekedhet (vezetési és pihenőidő szabályok betartása, sebességkorlátozás, tachográf stb), addig a 3,5 tonna alatti jármű mindenfajta megkötés nélkül, tulajdonképpen egy személyautó szabadságával közlekedhet. Közben a volánnál ülő személy itt is munkavállaló (még akkor is, ha esetleg a saját tulajdonban lévő járművét vezeti az egyéni vállalkozó), akire vonatkoznia kell a munkaidő szabályoknak, vezetési és pihenőidő szabályoknak, és nem utolsó sorban ismerniük kell a díj ellenében végzett áruszállítás szabályait. De a B- kategóriás jogosítványuk használhatósága valójában nem változik, a járművet a továbbiakban is vezethetik ezzel a jogsival.

(Borítókép: Pénzjegynyomda / MTI)