Jelentősen emelkedett a szakképesítés nélkül oktató tanárok száma

GettyImages-1306098039
2022.05.11. 11:37
Két-háromszorosára nőtt azoknak a tanároknak a száma, akik megfelelő szakképesítés nélkül oktatnak szaktantárgyat. Az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat (ELKH) Közgazdaságtudományi Intézetének kiadványa a különböző iskolatípusoknál és a régióknál is végzett kutatást.

A korábbi szint két-háromszorosára emelkedett az iskolákban az egyes tantárgyakat képesítés nélkül oktatók aránya négy év alatt – derült ki az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat (ELKH) Közgazdaságtudományi Intézetének nemrégiben publikált kiadványából. Az ELKH anyaga A közoktatás indikátorrendszere 2021 nevet viseli.

Mint írják, a nem megfelelő képesítés a szaktárgyaknál azt jelenti, hogy a tanárok úgy tanítják az adott tárgyat – például a matematikát, a fizikát vagy kémiát –, hogy ugyan rendelkeznek pedagógiai képesítéssel, de nem abból a tantárgyból, amit éppen oktatniuk kell.

Az intézet megjegyzi, hogy ezeknek a pedagógusoknak azért kell mégis megtenniük mindezt, mert vagy nincs elegendő mennyiségű szaktanár, vagy egyáltalán nincsenek szakos kollégák az iskolában.

A Népszava által publikált kiadványból az is kiderül, hogy 2016 után nőtt rendkívüli mértékben a szaktantárgyakat képesítés nélkül tanítók aránya,

az általános iskolákban 2020-ban már a természettudományi tárgyakat tanítók 10, a matematikát tanítók 9, az idegen nyelvet tanítók 8, valamint az összes szakos tárgyat oktatók 7 százalékának nem volt szakképesítése a tárgy tanításához.

Az érettségit nem adó szakképző iskolákban a matematikát tanítók 12 százaléka, míg az összes szakos tárgyat oktatók több mint 10 százaléka nem rendelkezett megfelelő szakképesítéssel.

Az érettségit adó szakképzésben a 2019-es 4-6 százalékos arányok alakultak ki az ugyancsak jelentős növekedés után. Legjobb helyzetben a gimnáziumok vannak: 2020-ban ugyanis a szaktárgyak 3-4 százalékát tanították nem szakos pedagógusok, de a 2010-es 1-2 százalékos arányokhoz képest itt is jelentős volt a növekedés.

A Népszava arról ír, hogy a szakos ellátottság településtípusonként is változó. A legrosszabb helyzetben a községek vannak, mivel minden szakos tantárgy esetében 10 százalékot meghaladó a képesített pedagógusok hiánya. 

(Borítókép: Sean Gallup/Getty Images)