Folytatódik a Csepeli Szabadkikötő korszerűsítése

D MTZ20130517016
2022.05.17. 12:49
A Csepeli Szabadkikötő hosszú távú megújulása hatással lesz a régió legfontosabb logisztikai központjára is. A nemzetközileg is nagy jelentőségű rekonstrukcióban az osztrák Swietelsky két magyarországi leányvállalata vesz részt.

A 94 éves múltra visszatekintő csepeli kikötő stratégiai fontosságú, hiszen a régió legnagyobb trimodális – vasúti, vízi és közúton is megközelíthető – logisztikai központja. 2015-ben 3,5 milliárd forintból újult meg a létesítmény, 2018-ban pedig új logisztikai csarnokokat hozott létre az üzemeltető Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt.

Most a kikötő infrastruktúra-hálózatának komplex fejlesztése (vasút, út, vízoldal, közmű) a cél. A tervezési és kivitelezési folyamatokat a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a Swietelsky Magyarország Kft. végzi.

A nyílt tender eredményét az ajánlatkérő Mahart-Szabadkikötő Zrt. március 22-én tette közzé az uniós közbeszerzési közlönyben. 

Időszerű a vágányok és az úthálózat felújítása

Liga Balázs, a Vasúttechnika projektvezetője a Magyar Építők portálnak elmondta: a kikötőben működik Magyarország legnagyobb konténer terminálja. A szolgáltatásokat biztosító Mahart Container Center a 2020-as évben 411 500 konténermozgatást végzett és 2264 irányvonatot indított vagy fogadott. 

Rendkívül jelentős kamion- és vonatforgalmat bonyolít a kikötő, ami sok esetben még a kockakő-burkolatú belső úthálózaton, elhasználódott, leromlott állapotú vasúti vágányokon történik. Ez az infrastruktúra nem felel meg a 21. századi logisztikai igényeknek, ezért vált időszerűvé a következő fejlesztési ütem.

A projekt legnagyobb részét a vasútépítési munkák teszik ki. A bejáró vágány és a teljes rendezői vágánycsoport átépül, ezenkívül beépítenek egy dinamikus járműmérleget, és megújulnak a jelentősebb útátjárók is.

A vízoldali munkák részeként átépítik a Duna-oldali rézsűt. A Petróleum medence északi partján, valamint a II. Kereskedelmi medence délkeleti sarkán új burkolt rézsűs partfal készül, megtörténik a Petróleum medence bejárati csúcsának helyreállítása is.

A Vasúttechnika munkarészéhez tartozik a vasúti térvilágítás és a rendező vágányok alatti közművek kiváltása, az itt található közműhálózat átépítése is. A kivitelezés során a Szabadkikötő területén lévő úthálózat jelentős százalékát felújítják. A rekonstrukció egy külön üteme a kikötő területén található Ferroport telephelyén egy 7500 négyzetméteres térburkolat bontása és helyére új bazaltbeton burkolat építése.

A teljes projekt átfutási ideje 24 hónap, ami tartalmazza a tanúsítási eljárások lefolytatását és a használatba vételi engedélyek megszerzését is. Ezt három hónap tervezési időszak követi, a kivitelezési munkák júliusban kezdődnek.

Minden olyan projektelemet elkezd a konzorcium, ami nem érint Natura 2000-es területet. Itt ugyanis az előkészítő fakitermelési, növényzetirtási munkák csak a vegetációs időszakot követően, októbertől végezhetők el. A vízoldali munkák jelentős részét még idén meg akarják valósítani. A vasúti pályába beépítendő 24 új kitérőből 21-et, az átépítendő 21 db útátjáróból pedig 18-at terveznek befejezni idén.

(Borítókép: A Csepeli Szabadkikötő nagy kikötői öble, előtérben raktárépületek 2013. május 17-én. F otó:  Máthé Zoltán / MTI)