Gulyás Gergely: Nem valószínű az üzemanyaghiány, de nem zárható ki

Marad a KATA, de mindenképpen változik

Összefoglaló

új hír érkezett, kattintson a megtekintéshez!
  • Befejeződött Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter és Szentkirályi Alexandra szóvivő kétórás tájékoztatója.

  • Korábban arról volt szó, hogy a Mátrai Erőművet átépíthetik gázüzemű erőművé, elképzelhető, hogy a jelenlegi energiaválság miatt maradnak a szenes blokkok? – tette fel a kérdést a novekedes.hu.

    Gulyás Gergely azt mondta: nem, továbbra is az a cél, hogy gázüzemű erőműként tudjon működni. Hozzátette: rendkívül drága az üzemeltetés és a működtetés. Hogy mennyi időt vesz igénybe, hogy gázüzeművé alakítsák az erőművet, az még kérdés, de ez a leggyorsabban végrehajtható változás. A kormány abban bízik, hogy ez két, két és vél év alatt megtörténhet.

    A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér visszavásárlásával kapcsolatban a miniszter azt mondta: amíg nem lesz állami tulajdonban, és ők lesznek kormányon, mindig napirenden lesz a visszavásárlás, de kétségkívül nehéz az erre való források biztosítása a háborús helyzetben.

  • Arra a felvetésre, hogy nemrégiben felfegyverzett menekültekről került fel videó az internetre, akik éppen a magyar határon próbáltak átjönni, Gulyás Gergely szerint a háború okozta, hogy az élelmiszer-ellátási láncok összekuszálódtak vagy egyáltalán nem működnek, ennek eredményeként sokfelé éheznek, ez pedig arra ösztönzi az embereket, hogy elinduljanak Európa felé szerencsét próbálni. Ezért arra számítanak, hogy az élelmiszerválság, illetve a háború miatt nőni fog az illegális menekültek száma, ezért erősíteni kell a határőrizeten.

  • Támogatja, de jelenleg nem tart sürgetőnek bevezetni hasonló olcsó országos vasúti bérletet, mint amilyet a németek nemrégiben bevezettek 9 eurós egyenáron. Gulyás Gergely szerint a kezdeményezést érdemes lesz alaposabban megvizsgálni. 

  • Arra a kérdésre, hogy a szállodákat miért nem vonták be az extraprofit-különadók körébe, Gulyás Gergely azt mondta: semmiképpen nem adóztatnának meg egy olyan területet, amely a túlélésért küzdött az elmúlt időszakban. A miniszter szerint a légitársaságok jó része jobb állapotban van.

  • Kérdésre válaszolva a miniszter megismételte, hogy a jelenlegi helyzet még nem indokolja, de ha a szakemberek jelzik, akkor az NNK elindíthatja a vakcinabeszerzést.

    Szó volt a szülészeti ellátás problémáiról a szolnoki, a mohácsi és az Uzsoki utcai kórház esetében. Gulyás szerint ezek áttekintése és a probléma rendezése az új egészségügyi kormányzat feladata lesz.

    Ismételt kérdésre adott válaszként elhangzott, hogy Pintér Sándor a nemrégiben tartott belügyminisztériumi állománygyűlésen arról beszélt, mint amiről előzőleg a parlamenti illetékes bizottság előtt is, de konkrétumokat nem említett Gulyás Gergely. 

  • Az Európai Unióba szállítandó izraeli és egyiptomi földgáz mennyiségének növeléséről állapodott meg szerdán Izrael, Egyiptom és az Európai Unió küldöttsége Kairóban. A megállapodás értelmében az izraeli gáz Egyiptomon keresztül, cseppfolyósított földgáz (LNG) formájában, hajón érkezik Európába – számolt be szerdán az MTI. Ezzel kapcsolatban Gulyás Gergely elmondta: árban nem lesz versenyképes az orosz gázzal, meg sem tudjuk ma becsülni, hogy mennyi lesz az ára. Magyarország csak lényegesen rövid ideig tud tárolni cseppfolyósított gázt, de ebben a következő évtizedben lesz változás.

  • A forint nagyjából a térség valutáival együtt gyengült az elmúlt időszakban, azonban a háború csak rontott ezen a tendencián, amit még az infláció is megfejelt – mondta a miniszter arra a kérdésre válaszolva, hogy van-e felelőssége a kormánynak a hihetetlenül romló magyar fizetőeszközzel kapcsolatban. Szóba került még a Bajnai-kormány alatt elért akkori rekordgyenge forint, de Gulyás szerint a 2010-et követő tíz évben nagyjából 10 százalékot gyengült csak a forint. 

  • A kormány engedélyezi a NATO-erőknek az országon áthaladását – jelent meg a Magyar Közlönyben. A felvetésre Gulyás Gergely elmondta, hogy keleti határunkat már NATO-katonákkal közösen védjük. NATO-katonák állomásoztatásáról azonban nincs szó Magyarország esetében. 

  • Hamarosan megjeleni a kormányrendelet arról, hogy hogy a legkisebb vállalkozások bent maradnak a rezsicsökkentésben, fogyasztási korláttal, áram esetében 4606 kW évente, illetve 1489 m³ gáz mellett. Ezt mondta Gulyás Gergely a kkv-k rezsicsökkentett energiaáraival kapcsolatos kérdésre. Megjegyezte, hogy mintegy 100 ezer kisvállalkozás marad benne a rezsicsökkentésben.

  • A miniszter megerősítette, hogy hasonlóan a Ryanairhez, a bank esetében is fogyasztóvédelmi vizsgálat indult a tranzakciós illeték áthárítása miatt.

  • Az új kormány hogyan vesz részt Budapest fejlesztésében? – tette fel a kérdést a Magyar Hírlap. Gulyás Gergely szerint a város működtetése rosszabb színvonalú az elmúlt másfél-két évben, mint korábban volt. A miniszter hozzátette: a főpolgármester az önkormányzati választások után úgy döntött, hogy Budapest nem a cél, hanem eszköz ahhoz, hogy miniszterelnök-jelölt legyen, de ez nem sikerült, viszont sok idejét vitte el. Most van újra ideje a főváros ügyeivel foglalkozni, a miniszter megjegyezte: meglátják, hogyan alakul majd az együttműködés.

  • A 2023-as költségvetésből derült ki, hogy leépítésekkel spórolna jövőre a kormány 30 milliárdot. Válaszában Gulyás azt mondta, az állami cégeknél képzelhető ez el. A központi közigazgatásban 2018-ban voltak elbocsátások, akik maradtak, azok elegen vannak a munka elvégzésére. Ugyanez igaz a kormányhivatalokra is.

  • Ugyancsak az Index kérdésére válaszolva mondta a miniszter, hogy a rendelkezésre álló adatok szerint a kockázatok mérsékeltek. A majomhimlő tünetei nem olyan súlyosak, mint például a koronavírusé. Az NNK pedig figyelemmel követi az eseményeket, és szükség esetén lépni fog.

  • A Kirill pátriárkát érintő kérdésre Gulyás Gergely kifejtette: vitatkozni lehet azzal, hogy az orosz pátriárka nyíltan támogatja-e a háborút, leegyszerűsítőnek tartja, hogy háborúpárti lenne. Azért vétózták meg az ellene irányuló szankciókat, mert a béketeremtéshez kellenek az egyházak.

  • Az ellátási láncok biztonsága manapság gyengébb, mint korábban volt, ezért nem lehet kizárni teljesen egy hazai üzemanyaghiányt. De ameddig a szállítás biztosított, addig nem reális veszély – mondta a miniszter.

    Gulyás Gergely elismerte, ha a helyzet úgy hozza, akkor készek hozzányúlni a magyar üzemanyag-tartalékhoz, de szerinte belátható idő belül erre nem lesz szükség. A stratégiai tartalékokat maximumra töltötték fel.

  • Kinek a javaslata volt, hogy a miniszterelnök fizetését emeljék? Erre a kérdésre Gulyás Gergely elmondta, ő nyújtotta be a javaslatot, mert szerinte nem helyes, hogy a miniszterelnök kevesebbet keres, mint bármely más miniszter vagy államtitkár.

  • A korábban megvásárolt és utólag pluszköltséget kivetett Ryanair-jegyek ügyében mindenképpen forduljanak az emberek a fogyasztóvédelmi hatósághoz. Gulyás szerint egyébként kevés cég igyekszik trükközni az extraprofitadó áthárításával. A magyar bankszektor sokszereplős, ezért ha ott emel az egyik, akkor az ügyfél átmehet egy másik pénzintézethez, tehát azt kockáztatják, hogy esetleg ügyfeleket vesztenek, ha árat emelnek.

  • Ugyancsak az Index kérdésére erősítette meg Gulyás, hogy jogos a tanárok esetében a béremelés. Továbbra is tartják magukat ahhoz, hogy 3 lépcsőben 10-10 százalékos emeléshez jussanak a tanárok.

  • Gulyás Gergely a hvg.hu kérdésére elmondta, hogy a kataszigorítások milyen elvek mentén képzelhetőek el: a cél az, hogy az adónem annak feleljen meg, amiért a katát bevezették, vagyis a kisvállalkozások, kis cégek legyenek a kedvezményezettek. Arról is dönteni fognak, hogy az ő esetükben havi másfél millió forintra emelik a kata keretét, az éves 18 millió forintos bevételi küszöbig. A miniszter közölte: január elsejétől változik a kata szabályozása.

  • Nemrégiben jelezte Navracsics Tibor, hogy Magyarország kész a kompromisszumra a helyreállítási forrásokkal kapcsolatban. Az erre vonatkozó kérdésre válaszolva Gulyás Gergely azt mondta: Magyarország észszerű kompromisszumokra hajlandó. A kormány vállalta, hogy 15 százalék alá viszi az egyszereplős közbeszerzések arányát, és újabb feltételeket is vállalt. Mint mondta, az Európai Bizottságot kötelezi a jogszabály a kormányokkal való megállapodásra.

  • Az Index kérdésére, hogy meddig lehet fenntartani az üzemanyagárstopot, a miniszter az észszerű világpiaci árszintet tartotta irányadónak. De jelezte azt is, hogy egyelőre a most megadott határidők a mérvadóak az árstopnál.

  • Gulyás Gergely megerősítette, hogy az önkormányzatokat kivonták a rezsicsökkentés alól, de ezzel együtt tárgyalni fognak az önkormányzatokkal. Ezen egyeztetések alapján derül majd ki, hogy kinél mire lehet tekintettel a kormány – mondta az Index kérdésére a miniszter.

  • Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter újságírói kérdésre elmondta: a fővárosi dugódíjat továbbra sem támogatja a kormány, nem kell ellehetetleníteni az autósakat, a főváros viszont ezt teszi.

    Gulyás Gergely szerint csak súlyosbítják Budapest problémáit, ha arra buzdítják az embereket, hogy inkább tömegközlekedéssel közlekedjenek, életvezetési tanácsokat ne adjanak a polgármesterek, szabadság van. A miniszter kifejtette, hogy mindenki azzal közlekedjen, amivel szeretne.

  • Kérdésre válaszolva cáfolta Gulyás Gergely, hogy leépítések jönnének a kormányhivatalokban.

  • Gulyás nem érti az ellenzék érvelését, szerinte ebben az esetben nem két kampányt, hanem csak egyet kell folytatni, olcsóbb végigvinni. Ez egy praktikus megoldás, és még spórol is vele az állam.

  • Gulyás szerint a Ryanairrel szemben fogyasztóvédelmi vizsgálat van folyamatban. Ezt arra válaszolta a miniszter, hogy a tranzakciós illetéket is áthárítani tervezi több cég. Kijelentette, szokatlan, hogy az árakon változtat valamelyik cég, és még szokatlanabb, hogy egy cég ilyen stílust megenged magának. Ahol van konkurencia, oda másik légitársasággal érdemes utazni. 

    Gulyás szerint két ponton hibás a Ryanair érvelése. Egyfelől a Ryanair ászf-ében az olvasható, hogy a rájuk kivetett adót háríthatja át, de a kormány nem a légitársaságokra vetette ki közvetlenül. Másfelől az ászf is lehet tisztességtelen – tette hozzá.

  • Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter kérdésre az uniós gázembargóval kapcsolatban elmondta, hogy még mindig bíznak a józan észben, nemcsak néhány európai országnak jelenthet nehézséget, hanem a nyugati gazdaságok jó részét is érinti. Továbbra sem támogatják a gázembargót.

    A miniszter elmondta: fogyasztóvédelmi vizsgálat indult a Ryanairrel szemben. Az extraprofit-különadó áthárítását minden esetben ki kell vizsgálni, és fel kell lépni ellene. Gulyás Gergely szerint szokatlan, hogy a Ryanair kocsmai stílust enged meg magának, azt javasolja a magyar utazóknak, hogy ahol van versenytárs, mindenképpen azzal érdemes utazni.

  • Oroszországgal szemben továbbra sem támogatja a kormány a gázszállítási embargót – erősítette meg Gulyás Gergely. Ez is téma lesz majd a jövő heti brüsszeli csúcstalálkozón. A magyar pénzügyminiszter a ECOFIN mai ülésén nem fogja támogatni a globális minimumadót, amely 15 százalék lenne, szemben a magyar, 9 százalékos társasági adóval. Mivel egyhangú döntésre van szükség, ezért ez a tervezet a magyar vétó miatt nem fog átmenni. Eleinte Budapest is támogatta az ötletet, mert a nagy multi cégek adóelkerülést is megakadályozta volna. Viszont később a nagy multinacionális cégek kikerültek a javaslatból, rájuk ez nem fog vonatkozni, ezért a tervezet egyensúlya megbillent.

  • A háborús és a gazdasági helyzetet is értékelte a kabinet – kezdte a Kormányinfót Gulyás Gergely. A Miniszterelnökséget vezető miniszter szólt a háború miatt emelkedő energiaárakról, amely részben oka a magas inflációnak szerte a világon. A kormány is lépéseket akar tenni az infláció letörése érdekében. Ehhez a legjobb az lenne, ha mielőbb béke lenne környezetünkben.

    Gulyás szerint az árstopok miatt 6 százalékkal alacsonyabb a hazai infláció, mint valójában lenne. Ezért fenntartják az élelmiszerárstopot, a benzinárstopot, a kamatstopot és a hitelmoratórium hosszabbítását. Brüsszel már felszólította a kormányt az üzemanyagár-különbözet megszüntetésére. Viszont a kabinet úgy véli, hogy fenn kell tartani az üzemanyagárakra vonatkozó stopot. Ez nem sérti a hazai versenyszabályokat. Ilyenre volt példa Olaszországban: Rómát megfenyegette Brüsszel, perre mentek, végül az olaszoknak adott igazat a nemzetközi bíróság.