Vissza a jövőbe: tarol ez az újítás a kereskedelemben

GettyImages-1241172761
2022.07.20. 10:21
A nagyobb élelmiszerláncok többsége már felkészült a vásárlók önkiszolgáló fizetésére. Körképünkből kiderül, hogy a boltok és a vevők elégedettek-e az újfajta kasszákkal.

Bizonyára olvasóink között is akadnak szép számmal olyanok, akik kipróbálták már az élelmiszer-kereskedelmi üzletláncok önkiszolgáló kasszáit, és vélhetően nem értenek egyet a 69 éves brit hölgy, Pat McCarthy petíciójával, aki lányával vállvetve online aláírásgyűjtésbe kezdett az emberi kapcsolatokat kiiktató technológia ellen. 

A nyugdíjas hölgy szerint a korábbi nagyszerű vásárlási élmény az önkiszolgáló kasszák miatt mostanra fizikailag megterhelővé, nyomasztóvá és rémálommá vált.

Körkérdés az önkiszolgáló pénztárakról

Mivel Magyarországon is rohamosan terjednek az automatizált pénztárak, az Index megkeresett több jelentős hazai élelmiszer-kiskereskedelmi vállalatot, osszák meg tapasztalataikat az olvasóinkkal, az alábbi kérdések megválaszolásával:

  • Milyen megfontolásból vezették be üzleteikben az önkiszolgáló pénztárakat? 
  • A terminálok beváltották-e a telepítésükhöz fűzött reményeket?
  • Összesen hány önkiszolgáló pénztárt működtetnek?
  • A vásárlók hogy viszonyulnak az új fizetési lehetőséghez? 
  • Az önkiszolgáló pénztárak működtetésével megszüntetnek-e hagyományos pénztárakat, történik-e emiatt létszámleépítés? 

Alternatívát kínálnak

Az Auchan tájékoztatása szerint ma már minden magyarországi üzletükben megtalálhatók az önkiszolgáló kasszák, készpénzes és bankkártyás verzióban egyaránt, abból a megfontolásból, hogy a modernizálással gyors és alternatív megoldást kínáljanak vásárlóiknak. Már a pandémia időszaka előtt elkezdték a telepítésüket, de a vírushelyzet miatt felgyorsították a munkát, hogy még biztonságosabb vásárlást garantáljanak az üzleteikbe látogatóknak.

A Tesco közölte, hogy Közép-Európában több mint 11 éve üzemelték be első önkiszolgáló pénztáraikat, ezen belül Magyarországon egészen pontosan 2010-ben. Az új megoldás megjelenésével az üzletláncnál hatékonyabbá vált a munkaszervezés, kisebb lett a vásárlói térből elvett hely, és rövidültek a sorok.

A Lidl a vásárlói igényeket szem előtt tartva döntött úgy, hogy a hagyományos kasszarendszerek mellett bevezeti az önkiszolgáló kasszákat is, hogy ezekkel könnyítse, egyszerűbbé és gyorsabbá tegye a bevásárlást. 

A SPAR arról számolt be, hogy áruház-üzemeltetési szempontból a szűk keresztmetszet mindig a kasszazóna, ezért az önkiszolgáló pénztárak bevezetésével igyekeztek vásárlóik számára gyorsabbá tenni a bevásárlást.

Komfortosabbá vált a vásárlás

Az Auchannál az önkiszolgáló kasszák használata növekvő tendenciát mutat, egyre népszerűbbek, jelentősen csökkent a vásárlók sorban állási ideje, így meglátásuk szerint ezzel a megoldással is emelni tudták a szolgáltatásaik színvonalát.

A Tesco szerint az újfajta kasszák olyan innovatív eszközök, amelyek már természetes részei a cég mindennapi működésének, és bevezetésükkel a pénztáraknál eltöltött idő a töredékére csökkent, miközben a dolgozóik válláról is terhet vettek le. Azt is elmondták, hogy a vásárlóik egy része – főleg az idősebbek és a legfiatalabb korosztály – kifejezetten örül a kezdeményezésnek, és szívesen megtanulja az új eszközök használatát. Mára vásárlóik több mint fele használja az újfajta pénztárakat.

A Lidl azt mondja: az önkiszolgáló kasszák bevezetésével lehetőség nyílik üzleteikben az értékesítési folyamatok racionalizálására, hatékonyabbá válik a munkaszervezés, növekszik a pénztárak áteresztőképessége, és jelentősen csökken a várakozási idő a fizetéskor, mindezek pedig hozzájárulnak a vásárlók kényelmes vásárlási élményének növeléséhez.

A SPAR beszámolója szerint a vásárlók nagy része kortól függetlenül szereti és használja az önkiszolgáló pénztárakat, és azokban az áruházakban, ahol megtalálhatóak ezek az eszközök, a forgalmuk közel 40 százaléka már ezeken bonyolódik.

Az üzletek megszokott részévé váltak

Az Auchan hálózatában már összesen 350 önkiszolgáló pénztár van, közülük száz készpénzzel működik, ezeket 2021-ben a vásárlói igényekre reagálva telepítették.

A Lidlnél országszerte 58 áruházban 344 önkiszolgáló kassza van, és a telepítés folyamatos. Az új kasszarendszer működése és a felhasználóbarát felület kezelése egyszerű, így az érintett áruházakban a bevezetés óta egyre több vásárló választja ezt a fizetési lehetőséget, használatuk és kedveltségük folyamatosan növekszik. 

A SPAR összes önkiszolgáló kasszájának mennyisége meghaladja a 630-at, jelenleg 165 SPAR és INTERSPAR áruházban van ilyen fizetési lehetőség.

Egyszerűek, nagyszerűek

Az Auchan 2021-ben fejezte be az újfajta kasszák telepítését, melyek kihasználtsági mutatója folyamatosan növekvő tendenciát mutat, napjainkra már 40-45 százalékban ezt használják a vásárlóik.

A Tescónál folyamatosan dolgoznak a fejlesztéseken, hogy a vásárlóik még könnyebben és egyszerűbben tudják használni ezeket a pénztárakat.

A Lidl közlése szerint az új kasszarendszerük működése és a gépek felhasználóbarát felületének kezelése egyszerű, így az érintett áruházakban a bevezetés óta egyre több vásárló választja ezt a fizetési lehetőséget, használatuk és kedveltségük folyamatosan növekszik.

Elbocsátások nincsenek a gépek miatt

Az Auchan kereskedelmi láncolatában a kasszák telepítése nem járt létszámleépítéssel, hanem a vásárlói igényeknek megfelelően optimalizálták a kasszák működését. Ezzel a megoldással ugyanis egy munkatársuk 4-6 önkiszolgáló kasszát tud kezelni, így a reggeli és az esti órákban egyaránt több kasszát tudnak nyitva tartani. A pénztárak előtti várakozási idő az Auchannál az elmúlt három évben jelentősen lecsökkent, ugyanis az új kasszáknál általában egyáltalán nincs sorban állás.

A Tesco beszámolójából kiderül, hogy a vállalatnál az önkiszolgáló kasszák munkaerőigénye sok tényezőtől függ, így például a várható forgalomtól, az adott boltban működő önkiszolgáló terminálok számától, illetve a szezonalitástól. Ezenkívül például a kora reggeli órákban, amikor csak néhány terméket vásárolnak, szívesebben használják a vásárlók ezeket, mint hétvégi vagy ünnepi nagy bevásárlások alkalmával. A Tescóban minimum egy, de forgalomtól függően akár három kolléga is segíti a gördülékeny használatot, tanítgatja azokat a vásárlókat, akik még csak ismerkednek a készülékekkel, illetve segítenek az árucikkeken elhelyezett lopásgátlók eltávolításában. 

A Lidlnél is segítik a vállalat munkatársai a vevőket a készülékek használatában, ha kell, a termékek beolvasásával, vagy akár az áfásszámla-nyomtatásnál. 

A SPAR-nál azt mondják, létszámleépítés helyett a munkatársak más területre történő átcsoportosítását hajtják végre ott, ahol önkiszolgáló kasszát vezetnek be.

A folyamat megállíthatatlannak látszik: az önkiszolgálópénztárgép-technológiáról szóló legutóbbi jelentésében az RBR piackutató cég azt prognosztizálta, hogy 2026-ra világszerte másfél millió ilyen kassza üzemel majd.

(Borítókép: Vásárlók fizetnek a pénztárnál egy Lidl szupermarketben Budapesten 2022. június 7-én. Fotó:  Akos Stiller / Bloomberg / Getty Images)