Csapágyasra kell hajtania a futárnak magát a maximális kompenzációért

DBZOL20200319018
2022.08.12. 08:01 Módosítva: 2022.08.12. 13:01
További részletek derültek ki arról, hogyan segíti a futárokat a Wolt Magyarország.

A napokban körlevelet küldött a futárainak a Wolt Magyarország. Amint arról tegnap mi is beszámoltunk, a futárait a cég a megváltozott adózási feltételek miatt 10-től akár 120 ezer forinttal is kompenzálja. A szerkesztőségünk birtokába került levél szerint azonban az elérhető maximum bónusz 55 ezer forint havonta 500 teljesített cím esetén. Később kaptunk egy másik levelet is, abban az elérhető kompenzáció valóban elérheti a havi 120 ezer forintot. Mindkét körlevél valós számokat tartalmaz, az eltérő adatok más és más adottságú körzetekre érvényesek.

Mennyi az annyi?

Mielőtt még az ellentmondásokról szerettük volna a céget megkérdezni, egy tegnap délután kiküldött körlevél is a birtokunkba került, aminek a tartalma szinte teljesen megegyezik az előzőével, az összegben és a teljesítendő címekben van változás.

A korábbi levélben a cég által megajánlott kompenzációs csomag szerint 100 cím 10, 350 cím 35, 500 teljesített cím 55 ezer forint bónusszal jár.

A szerda délután küldött levélben már 125 címet kell teljesíteni havonta 10 ezer forint pluszért. 300 cím után 30, 600 teljesített fuvar 80, 800 cím pedig valóban 120 ezer forint bónusszal jár.

A cég arról is tájékoztatja az érintetteket, hogy a visszajelzéseik alapján az már látszik, hogy a futárok túlnyomó többsége átalányadózóként folytatja a szállítást, emiatt a kompenzációs rendszer kialakításakor elsősorban az átalányadózás sajátosságait vették figyelembe.

A szinteket és az összegeket úgy határozták meg, hogy minden egyéni vállalkozó futárpartner számára képesek legyenek enyhíteni az adózási forma váltása miatt felmerülő extra terheket.

Az első szintek a cég szerint a főállás mellett vagy diákként egyéni vállalkozók számára is teljesíthetők, és a megnövekvő adminisztrációs terheket képesek jelentősen kompenzálni.

Megítélésük szerint, akik a teljesített címek száma alapján továbblépnek a magasabb szintekre, náluk a kompenzáció összege szorosan leköveti a tehernövekedést.

Arra is kitérnek a levélben, az adott szintért járó összeg már tartalmazza az előző szint elérésekor megkapott összeget, tehát az előző összeget nem kapják meg újra, csak a két szint különbségét.

A kompenzáció kizárólag az egyéni vállalkozóként a Wolt platformján szállító futárpartnerekre vonatkozik, partnercégeken, betéti társaságok, kft.-k és szövetkezeten keresztül szállító partnerekre nem.

Megkérdeztük a Wolt Magyarországot, mi véleményük, az elérhető bónuszok milyen mértékben kompenzálják a futárok megnövekvő adóterheit? Kíváncsiak voltunk arra is, vannak-e adataik arról, egy hónapban átlagosan hány címet teljesít egy futár, valamint azt is firtattuk, volt-e lemorzsolódás a cégnél a katás adózás változásainak bejelentése óta.

A cég válaszában leírta, számításaik szerint a kompenzáció a megnövekvő adóterhek jelentős részét lefedi, de a futár egyéni élethelyzetétől függ, hogy ez pontosan mit jelent. A futárok döntő többsége a sávos rendszer alacsonyabb szintjeit éri el, vagyis kiegészítő tevékenységként végzi a futárkodást. Az ő adóterheik alacsonyabbak lesznek, mint a katás rendszerben, azonban őket is segítik a növekvő könyvelői költségek enyhítésében 10 ezer forintig. Aki a sávos rendszer felsőbb szintjeit éri el, körülbelül kétszer annyi adót fizet majd átalányadózóként, mint a katás rendszerben, a kompenzációt viszont úgy dolgozták ki, hogy ennek a többletköltségének is jelentős részét fedezze.

A kompenzációs rendszerben a sávokhoz kötött címszámokat a rendelkezésre álló adataik alapján határozták meg, a futáraik az eddigi teljesítményeik alapján képesek elérni a sávos kompenzációban megállapított címeket. Azt is hozzátették, a félreértésre az adhatott okot, hogy mindkét körlevél létezik, és a bennük szereplő számok is pontosak. Csak településenként változik, hogy hol melyik kompenzációs rendszert alkalmazzák szeptembertől. A sávokhoz kötött címszámok emiatt településenként változnak, az adott zónára vonatkozó adatokon alapulnak.

Egyelőre nem hagyják ott a céget tömegesen a futárok. Az adózásban történő változások szeptember elsején lépnek életbe, akkor tudnak erről nyilatkozni. Azt még hozzátették, folyamatos kapcsolatban állnak futáraikkal, kikérik a véleményüket annak érdekében, hogy lehetőségeikhez mérten olyan megoldásokat találjanak, amelyek mindenki számára előnyösek.

Rosszabbul járhatnak

A  bankmonitor.hu ír arról, a katások – amennyiben alanyi adómentességet kértek, így nem tartoztak az áfakörbe – lényegében egy adóval, a katával letudták valamennyi adó- és járulékfizetési kötelezettségüket, és ez így marad a jövőben is azok számára, akik a szeptember 1-jével hatályos feltételeknek megfelelnek és a katában maradnak. A helyi iparűzési adó kivételével valamennyi adót és járulékot kiváltja tehát a kata. Ezen túlmenően a kamarai hozzájárulás, amit minden vállalkozónak, a katásoknak is fizetniük kell.

Az átalányadózó vállalkozók ezzel szemben személyi jövedelemadót, tb-járulékot és szociális hozzájárulási adót is kötelesek fizetni. Ennek alapja a bevétel költségátalánnyal, illetve a mentesített adóalappal (az első 100 ezer forint bevétel után nem kell közterhet fizetni) csökkentett része. Ha például egy vállalkozónak 1 millió forint volt a havi bevétele és 40 százalékos költségátalányt számolhat el, 500 ezer forint (a 400 ezer forint költségátalány és a 100 ezer forint mentesített levonásával kapott) adóalap után fizeti majd a személyi jövedelemadót, a tb-járulékot és a szociális hozzájárulási adót is.

Havi 1 millió forint bevétel esetén a katások zsebében 950 ezer forint marad, az átalányadó esetében ez az összeg akár 200 ezer forinttal is kevesebb lehet.

Az adóterhek növekedése miatt a futárok egy részének a költségei is jelentősen megnövekedhetnek, ha az üzemanyagokról egyszer letekerik az ársapkát. Az ételfutárok mosolya tehát mostanában nem lehet túl őszinte.

Elméletileg teljesíthető

Akkor matek – írja egy kommentelő az egyik fórumban, majd folytatja: 600 cím 80 ezer magyar forint. Ha valaki 20 napot dolgozik, az 30 cím naponta, ami 8-10 óra átlagban teljesíthető. Ez 160-200 óra, amit egy átlag főállásban eltölt valaki munkával. 

50-ről az adó 110-130 ezer környékére ugrik, ha 400-500 ezres bevétellel számolnak, ami ennyi órára simán reális. Tehát 60-80 ezerrel több az adó és 80 ezer jár kompenzáció, ha valaki főállású futárként hoz egy átlagos teljesítményt. Havonta ehhez jön a könyvelő, ami nagyjából 10 ezer. Szóval a kormány szeptembertől 70-90 ezer forinttal többet vesz el, ami átlag 80 ezer, és egy átlag főállású teljesítményre pont ennyit ad a Wolt – folytatja a kommentelő. Nyilván kevés, mert nagy az infláció, elszabadultak az energiaárak, így tény, hogy nem elég mindenre.

Azt írták, támogatnak az átalányos áttérésben, hogy ugyanott legyünk, mintha maradna a kata. Javítsatok ki, ha tévedek, de állták a szavukat.

Sikerült elérnünk a kommentelőt, aki elmondta, a 800 címmel azért nem számolt, mert ahhoz extrém teljesítmény kellene. Elméleti szinten megítélése szerint az átlagteljesítmény simán hozható, de a gyakorlat olykor mást mutat. 

Csütörtök délelőtt többször ült úgy a táskáján fél órán át, hogy egy címet sem kapott. Az ok szerinte az, ami a Woltnak egyszerre a gyengesége és az erőssége, mégpedig, hogy rengeteg felületen be lehet jelentkezni dolgozni. Az egyik órában még három-öt cím jut egy futárra, a következő órában pedig annyian jelentkeznek pluszban, hogy csak 1-2 megrendelést tud egy futár kivinni. Véleménye szerint limitálni kellene az egy időben dolgozó létszámot, az azonfelül jelentkezők pedig várólistára kerülnének, és csak akkor állhatnak munkába, ha valaki kilép.

Beszélgetőtársam elárulta, elgondolkodott azon, hogy más főállást választ és csak hobbiként folytatja futárként.

Azért kezdtem ezzel foglalkozni, mert szeretek bicajozni, és ha ezzel még pénzt is kereshetek, az szuper – teszi hozzá.

Jóslásokba nem mer bocsátkozni, de szerinte nagyon sokan fogják abbahagyni a futárkodást, azt sem tartja kizártnak, hogy csak feleannyian maradnak a pályán.

Havi harminc nap hajtás

Beszéltünk más futárokkal is. Nyilatkozni sem nagyon szeretnek, mert több félreértelmezhető cikk jelent már meg arról, mennyire aranybánya a futárkodás. Azért annyit mégis elárultak, az igazán nagy pénzek ideje már lejárt ebben a szakmában. Egyre több a futár, és ezt nem követte a megrendelések száma. 

Vidéken kevesebb cím jut egy futárra, és az sem mindegy, melyik hónap melyik szakában dolgozik valaki. Az egyik kontaktunk elmondta, a maximális bónusz elérhető ugyan, de azért havi harminc napot kell menni reggeltől estig.

Lesz pénzed, csak életed nem lesz – tette hozzá keserűen.

(Borítókép: Rendelt ételt szállít házhoz egy futár egy budapesti gyorsétteremből 2020. március 19-én. Fotó: Balogh Zoltán/MTI)