Több mint ezer ülést le kell cserélni az M3-as metrókocsikban

2022.09.27. 09:37
Az M3-as metrókocsikban csak néhány évesek a szerelvények, de már több mint ezer ülés van nagyon rossz állapotban. A BKV vállalkozót keres az utasülések cseréjére vagy javítására, a költségeket pedig a sokat hangoztatott garancia ellenére a közlekedési vállalatnak kell állnia.

A BKV vállalkozót keres az M3-as metróvonalra néhány éve újonnan gyártott orosz metrókocsik üléseinek javítására, cseréjére. Nem egyszeri megoldásként keres kivitelezőt a feladatra, hanem keretszerződés keretében, szolgáltatásmegrendelésként. Ebből az szűrhető le, hogy nem alkalmi, hanem visszatérő konstrukciós hiba kijavítása szükséges.

Az M3-as metrókocsikban több mint ezer ülés sérült, vagyis minden kilencedik-tizedik ülést cserélni kell az alig néhány éves szerelvényekben.

A tender kiírása szerint az ajánlattévőnek arra is kötelezettséget kell vállalnia, hogy a jótállás keretében felvetődő hiba esetén legfeljebb két munkanapon belül garanciális hibaszemlét tart, és a lehető leghamarabb elvégzi az adott javítást. A BKV szerint a szerelvényeket gyártó orosz Metrowagonmash (MWM) együttműködő, a metrókocsiknak pedig nincs több hibájuk, mint az M2-es és az M4-es metró vonalán járó francia Alstom szerelvényeinek – írja a Népszava.

A napilap szerint a metrókocsi falai mentén, hosszában elhelyezett üvegszálas műanyagból készült, kivehető betétes, félkemény utasülések elvileg vandálbiztosnak készültek, ám a jelek szerint a normál terhelést sem bírják. Már a leszállítást követő évben megjelentek az első repedések az ülések vázain, ami a szakértők szerint „a szerkezet megerősítésének igényére felhívó, figyelmeztető jel”.

14 milliárdot bukhat a BKV az orosz metrókocsigyártó miatt

Az Index korábbi cikkében arról olvashatnak, hogy az M3-as metróvonalon közlekedő szerelvények felújításával megbízott orosz cég több mint három éve nem veszi át a periratokat, így a jelentős anyagi gondokkal küzdő BKV nem juthat pénzhez a kötbérből.

A BKV Zrt. 2019 februárjában indított pert a Metrowagonmash ellen, amely 219,2 millió euró (akkori áron mintegy 69 milliárd forint) ellenében kapott megbízást a felújításra. A korszerűsítés végül elmaradt, csak éles kritikák sorát kiváltó újragyártás történt.

A per leállt, az ügy kivizsgálását újrakezdik. A BKV 35 millió eurós, 400 forintos árfolyamon 14 milliárd forintos követelése pedig behajthatatlan.

A fővárosnak az üzemanyag- és energiaárak megemelkedése miatt 21 milliárd forinttal többet kell költenie a közösségi közlekedés működtetésére. Erre a fővárosi önkormányzat 14 milliárd forintos állami támogatást kért, választ azonban nem kapott.

Ha ez így marad, komoly likviditási gondok léphetnek fel a közlekedési cégnél

– fejezte ki aggodalmát Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes.

A közlekedési vállalat pénzügyi helyzetét tovább rontja az is, hogy az egyes beszállítók felmondják szerződéseiket, miután a BKV nem tudja állni az általuk kért, jelentősen megemelt árakat. Az orosz gyártótól remélt milliárdokra tehát nagy szükség lenne a budapesti közösségi közlekedés zavartalan fenntartásához.