Új trolibuszok érkeznek, kérdés, hogy ki fizet a végén

324238774 869129100901421 5248463258081092742 n
2023.01.05. 14:23
A közlekedési szakértő szerint ezekkel együtt már elegendő darabszámú és megfelelően korszerű trolibuszflotta áll a budapesti közlekedés rendelkezésére, de a trolihálózat fejlesztése mindenképpen szükséges, ehhez pedig további járművek beszerzésére lesz szükség.

Megérkezett! Ezzel a felütéssel (és szelfivel) tette közzé közösségi oldalán Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke, hogy újabb négy Solaris–Skoda trolibusz érkezett Budapestre. Januárban összesen tíz ilyen jármű érkezik, amelyek a vizsgáztatás után a 75-ös, a 76-os, a 77-es, a 80-as és 82A vonalon állhatnak forgalomba.

A régi flotta (jellemzően régebbi Ikarus és a használtan beszerzett MAN trolik) ütemezett lecserélésére még Tarlós István idején, 2013-ban írtak ki pályázatot. A 2014 novemberében megkötött szerződés célja a magas padlós kocsik kiváltása volt. (Az első két lehívott járműmennyiség költségének 99,7 százalékát az Európai Unió kohéziós alapja terhére, az IKOP operatív program keretében rendezték.)

Korábban 150 troli is járta Budapest utcáit, most már 120 darabszám körüli járművet adnak naponta forgalomba. Az elmúlt években volt trolivonal, amely megszűnt, másoknak csökkent a jelentőségük, miközben új, nagy kapacitású viszonylatok kiépítésére lenne szükség. 

Fejlesztés azonban csak a 72-es vonal meghosszabbításával történt, amire a Podmaniczky téren lévő végállomás felszámolása miatt került sor (ezért most a Kiskörúton át a Baross utcán megy kifelé a járat). Emellett volt egy átépítés is, a Liget Projekt miatt kirakták a Dózsa György útra a 75-ös troli mindkét irányú közlekedését – magyarázza Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke.

A tavalyi hat, illetve az idén érkező további 42 alacsony padlós trolibusz annak a 48 járműből álló flottának a része, amelyeket még 2014-es indexált áron (összesen 26,7 millió euróért) hívhatott le a BKK, miután a gyártójával kötött szerződése alapján élt az opciós lehívási jogával. A BKK közleménye szerint

jelenleg 66 Solaris–Skoda Trollino típusú trolibusz szállítja az utasokat a fővárosban, közülük 36 csuklós Trollino 18-as.

A főváros kilenc év alatt összesen 42 darab szóló és 66 csuklós trolibuszt vett, emellett rendelkezésre áll még 16 jó állapotú, de korábban beszerzett Solaris–Ganz szóló troli. Ezekkel együtt idén már 124 darab korszerű, akkumulátoros önjárással rendelkező trolibusza lesz Budapestnek 2023 végére. Dorner Lajos szerint ez a régi járművek lecserélésére és a napi kiadási feladatokra elegendő lehet, de a Budapesti Mobilitási Tervben szereplő fejlesztésre már nem, ezért további járművek beszerzésére mindenképpen új tendert kell kiírni.

A szóban forgó 48 trolibuszt a Fővárosi Közgyűlés döntése alapján egyelőre saját költségvetéséből finanszírozza Budapest, de a magyar kormány által kiküldött és az unió által elfogadott helyreállítási csomagban is szerepel, így van remény arra, hogy e trolibuszbeszerzés teljes egészében az RRF helyreállítási alapjának terhére lesz elszámolható. 

Azt egyelőre senki sem tudja, hogy Magyarország számára ténylegesen is megnyílnak-e majd a jelenleg befagyasztott uniós források.

(Borítókép: Karácsony Gergely / Facebook)