A pluszpénz a tét: már februártól tesztelhetik a tanárokat

GettyImages-1246695313
2023.02.15. 09:27
A Belügyminisztérium a levont tapasztalatok alapján korrigálja majd a terveket. Változtatnának az elismertek és a „büntetettek” körén is. A tárca egy új, teljesítményalapú rendszer bevezetését tervezi a nevelési-oktatási intézményekben.

Még január elején közölte a Belügyminisztérium (BM), hogy egy új, rendszerszintű, éves belső teljesítményértékelés bevezetését tervezi a nevelési-oktatási intézményekben. A koncepció célja „a minőségi munkavégzés” ösztönzése, ami a gyakorlatban azt jelentené, hogy az átlag feletti teljesítményt nyújtó tanárok pluszpénzt kaphatnak, ugyanakkor az átlag alatt teljesítők illetménye akár csökkenhet is.

A tervek szerint a teljesítményalapú rendszer szeptemberben venné kezdetét, azonban már most februárban elindul a felkészülési időszak – derült ki az értékelési rendszer koncepciójának újabb, Népszavához eljuttatott verziójából.

Az új verzió szerint a mostani félévben egy kipróbálási időszak következik, körülbelül 40-50 intézmény bevonásával.

Az érintett intézményekben februárban bemutatják az új rendszert, valamint a személyes teljesítménycélokat is meghatározzák a pedagógusokkal közösen. Júniusban és júliusban tesztértékelés következik a BM által megadott szempontok szerint. A levont tapasztalatok alapján pedig majd korrigálják a rendszert. Jutalmazás és levonás a tesztidőszakban még nem lesz.

Az új koncepcióban további változások is vannak:

a legjobban teljesítő 25 százalék plusz anyagi elismerést kaphat a korábbi 20 százalék helyett, és az alsó 25 százalékba kerülőktől vonhatnak le pénzt a korábbi 20 százalék helyett.

A tervezeten finomítottak is, ugyanis már nincs benne a szövegben, hogy a pedagógus „viselkedésével, megjelenésével az intézmény és a magyar köznevelés jó hírét erősítse”, vagy hogy az intézményvezető „a fenntartói elvárásokhoz igazodva” tervezze az iskolai munkát. 

Amint arról beszámoltunk, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) és a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) szerint a kormány valótlanságokat állít, amikor azt mondja, hogy az új teljesítményértékelési és bérdifferenciálási rendszer bevezetését a szakszervezetekkel is megvitatta. Az érdekvédők szerint az egyeztetésre nagy szükség lenne, a kilátásba helyezett intézkedések ugyanis a tanárok tömeges elvándorlásához vezethetnek.

Frissítés

Cikkünk megjelenését követően a Belügyminisztérium Kommunikációs Főosztálya az alábbi pontosítást kérte, ezt most változtatás nélkül közöljük: 

A cikkben megfogalmazottakkal ellentétben, a Belügyminisztérium 2023. január 26-án személyes egyeztetés keretében bemutatta a teljesítményértékelési és differenciálási rendszer tervezetét a pedagógus szakszervezeteknek, amelyek előzetesen elektronikusan is megkapták a dokumentumot. Az egyeztetést követően a Facebook-oldalukon közzétett sajtótájékoztató videóban maguk a szakszervezetek is megerősítették ezt. Valótlanság, hogy nem történt szakmai egyeztetés, ugyanis a 2022-ben kiküldött 2. pedagógus kérdőív teljes egészében a teljesítményértékelés lehetséges szempontjaira fókuszált.

(Borítókép: Sebastian Willnow / picture alliance / Getty Images)