Négynapos munkahét: egyre több magyar vállalkozás nyitott rá

2023.03.03. 06:10
Már nemcsak a multik, hanem számos kis- és középvállalkozás is kacérkodik a négynapos munkahét bevezetésével. Az utóbbi időben többen számoltak be arról, hogy a munkavállalók hatékonyabban dolgoztak a rövidebb munkahét alatt.

Egy friss, hazai kis- és középvállalkozásokat (kkv) kérdező felmérésből kiderült, a vállalatok közel harmada megfontolná a rövidebb munkahét bevezetését. A Cégmenedzser kutatása rámutat, a kkv-k fele gondolkodik HR-változtatások bevezetésén a munkaerő-kihasználtság és a hatékonyság növeléséért, valamint 60 százalékuk tervez valamilyen digitális beruházást is.

A cégvezetők úgy nyilatkoztak, azért is nyitottak az újításra, mert a négynapos munkahét alatt dolgozóik hatékonyabban dolgoztak, mint a hagyományos rendszerben.

Fontos a jó munkaerő

A felmérés komplex vizsgálatot készített arról, hogy a jelenlegi, gazdasági nehézségekkel teli időszakban melyek a legnagyobb, kkv-kat érintő kihívások.

Eszerint a vállalatok 68 százalékának elsődleges prioritása a megnövekedett működési költségek csökkentése, de hasonlóan nagy arányban, 64 százalékban terveznek új vevőket és új piacokat is felkutatni az eredményesség növelése érdekében. 

Az is kiderült, hogy a vállalatok majdnem felének óriási kihívás a munkavállalók megtartása, és azok elégedettségének növelése.

Nem véletlen tehát, hogy a megkérdezett szolgáltató, gyártó és kereskedő cégvezetők háromnegyede gondolkodik munkavállalókat érintő változtatások bevezetésén.

Az újítások mögött többféle motiváció húzódik: a cégvezetők fele a munkaerő-kihasználtság és hatékonyságnövelés érdekében változtatna, 25 százalékuk pedig azért, hogy vonzó munkáltatóként gondoljanak rájuk a leendő munkavállalók.

Manapság nagyobb vonzerővel bír egy olyan munkahely, ahol nemcsak a bérigények teljesülnek, hanem a rugalmas munkavégzés, a home office és a négynapos munkahét is biztosított

– közölte Jagodics Tamás, a Cégmenedzser Szoftver Kft. tulajdonos-ügyvezetője, aki kiemelte, a vállalatoknak ez nagy kihívás, hiszen a munkáltatónak úgy kellene fokozni az eredményességet, hogy közben költséget is csökkentsen.

Sokan ódzkodnak az ötlettől

A felmérés alapján a hazai kkv-k egyelőre felemásan állnak a négynapos munkahét ötletéhez.

  • 34 százalékuk már teszteli, vagy kacérkodik a bevezetéssel,
  • 43 százalékuk bár jó ötletnek, de kivitelezhetetlennek tartja saját iparágában (jellemzően a gyártó cégek esetében),
  • 23 százalékuk pedig egyáltalán nem hisz benne.

„Úgy látjuk, az a vállalat fogja jó eséllyel meglépni a négynapos munkahéthez hasonló, rendszerszintű HR-változtatásokat, amely már az első pillanattól tudja mérni annak eredményeit, és azokat hatékonysága növelésére képes fordítani” – emelte ki Jagodics Tamás.

Az adatok alapján a hazai kkv-k igen elmaradottak a digitalizációban, viszont a felmérés alapján jók a kilátások:

a cégek több mint 60 százaléka valamilyen digitális fejlesztésbe kezd.

A válaszadók többsége CRM- vagy vállalatirányítási rendszert vezetne be, illetve webáruház indítását vagy fejlesztését tervezi.

A felzárkózásra nagy szükség van, hiszen az Európai Unió tagállamainak digitális fejlődését nyomon követő Digitális Gazdaság és Társadalom Index 2022-es mutatói szerint a magyar kis- és közepes vállalatok mindössze 34 százaléka használ tevékenységéhez elektronikus megoldásokat. Az uniós átlag ezzel szemben jelenleg 55 százalék.