Veszélybe került 12 ezer tanár állása

2023.03.03. 06:35
A pedagógusok tíz százaléka nem írta meg a magasabb fizetéshez szükséges portfólióját. A halogatás oka többek között az, hogy a fizetések alig emelkednek a feladat elvégzése után, viszont annak megírása körülbelül 70-100 órát vesz igénybe.

Tizenkétezer pedagógus nem írta meg portfólióját, ami a tanárok kötelező minősítési eljárásának első lépése – árulta el az Oktatási Hivatal a 24.hu érdeklődésére. A tanárok nagy része úgy nyilatkozott, akkor sem lesz hajlandó erre, ha emiatt kirúgják.

A portfólió megírásáról 2013-ban döntött az akkor fennálló oktatási kormányzat, ekkor vezették be a pedagógusminősítési rendszert. 

A portfólió megírásával a tanárok a Pedagógus I. fokozatból egy szinttel feljebb, a Pedagógus II. fokozatba léphetnek. Ez a folyamat pedig némileg növeli a fizetésüket.

jelenlegi szabályok szerint, aki eddig nem készítette el portfólióját, annak november 25-ig fel kell töltenie az Oktatási Hivatal (OH) informatikai rendszerébe a minősítéshez szükséges információkat.

Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnöke meglepődött a 12 ezres számon. Az alelnök úgy gondolja, a kormány eredetileg úgy számolt, hogy a pedagógusok 1-2 százaléka hagyja az utolsó évre a portfólió megírását vagy hagyja el inkább a pályát.

Oka van a halogatásnak

A portfólió megírását azért halogatják a tanárok, mert egyrészt 

hiába lépnének be a Pedagógus II. fokozatba, ezáltal pedig magasabb fizetési kategóriába, az alapilletmények befagyasztása miatt nem, vagy csak alig emelkedne a fizetésük.

Másrészt kifogásolják, hogy az előmeneteli rendszer túl bürokratikus, legalább egy-két hónapos munka a portfólió elkészítése, amit munkaidőn túl kellene elkészíteni.

A tanárok zokon vették azt is, hogy a pedagógusokat érdemeiktől függetlenül a Pedagógus I. fokozatba soroltak, pedig egyébként a Pedagógus II.-be lépés feltétele hat év pályán töltött idő. Olyanok is  vannak, akik azért nem készítik el portfóliójukat, mert arra számítanak, hogy végül eltörlik a minősítési eljárást.

Az oktatási tárca is reagált az ügyre. Mint írták, „a Belügyminisztérium folyamatosan vizsgálja a pedagógus-előmeneteli rendszer fejlesztési lehetőségeit, a teljesítményértékelési rendszer bevezetéséről döntés nem történt” – közölték.