„Nehéz szavakban kifejezni, hogy egy ország jövőjére ez milyen hatással lehet”

DSC7758
2023.04.20. 12:00
„A széles körű társadalmi rétegek számára elérhető oktatás Magyarországon mostanra de facto elveszítette a funkcióját” – ilyen és ehhez hasonló állításokat fogalmazott meg közösségi oldalán egy leendő pedagógus, akinek újabban a státusztörvény-tervezet korbácsolta fel az indulatait.

Hosszú Facebook-posztot tett közzé egy pedagógushallgató „az összeomlott oktatásügy margójára”. Mint írta, ingerküszöbét a beiktatásra váró státusztörvény lépte át, ami álláspontja szerint csak „a rendszerszintű problémák sötét tünete”.

Az első állításom: a tudáshoz való, eredetileg demokratikus jog a kevesek kiváltságává vált, és a szakadék egyre csak mélyül

– fogalmazott Fejér András, aki egyetemi évei alatt hátrányos helyzetű gyerekeket is tanított, munkája során pedig „arcon csapta az oktatásügy valósága”.

Kiemelte, már látszanak a súlyos következményei annak, hogy a tanároknak egyre kevesebb ideje van az egyéni képességek fejlesztésére.

A diákok általános felső osztályokban részleges, de legalábbis funkcionális analfabéták, mely képességre nemcsak a további tanulmányok épülnek, hanem a munkaerőpiac is. Tehát, a modern kor társadalmi mobilitásának egyik legfontosabb eszköze – a széles körű társadalmi rétegek számára elérhető oktatás – Magyarországon mostanra de facto elveszítette ezt a funkcióját

– jelentette ki, hozzátéve, nehéz szavakban kifejezni, hogy egy ország jövőjére ez milyen hatással lehet.

„Ez nem tüntetésre való felhívás”

A fiatal másik állítása, hogy hazánkban a legtöbb tárgyat éveken belül nem szakember tanítja a tanulóknak. Hangsúlyozta, hogy ez nem egy bátor vagy radikális állítás, vélhetően a matematikára és fizikára, illetve informatikára már most igaz.

Mint ismert, az aHang oldalán petíció indult, a felületen már több mint 4600-an jelezték, hogy távoznának abban az esetben, ha az új jogállást bevezetnék.

Fejér András úgy véli, hogy nem azért kell támogatni a tanárok követeléseit, mert ők modern korunk hősei, hanem azért, mert a felnövekvő generációnak nincsenek pedagógusai.

„Ez nem tüntetésre való felhívás, látszik, hogy annak nincsen kézzelfogható eredménye. Az egyetlen, ami a jelenlegi döntéshozatali mechanizmust megváltoztathatja, az a társadalmi támogatottság változása” – jegyezte meg.

(Borítókép: Kaszás Tamás / Index)