Szijjártó Péter: Ami Debrecenben történik, az a jövőért érzett felelősségvállalás, nem környezetszennyezés
További Belföld cikkek
Szijjártó Péter kedden jelentette be, hogy a CATL után újabb akkumulátorgyár érkezik Debrecenbe: mintegy 400 milliárd forintos beruházással építi fel első európai üzemét a világ kilencedik legnagyobb elektromosakkumulátor-gyártója, a kínai Eve Power.
A debrecenieknek nincs félnivalójuk, mert nemhogy ide, de Magyarországra sem engedünk be olyan beruházást, amely környezetszennyező lenne és az emberek egészségét, biztonságát veszélyeztetné
– jelentette ki a miniszter a Hajdú-Bihar Vármegyei Hírportálnak adott interjúban.
Szijjártó Péter leszögezte: „Nem vagyunk a magunk ellenségei, csakis olyan üzem létesülhet Magyarországon, amely a legszigorúbb környezetvédelmi előírásoknak is megfelel. A környezetért aggódók figyelmét érdemes felhívni arra, hogy amennyiben az autóipar nem áll át elektromos alapra, akkor a környezetvédelmet, a zöldcélokat és a klímaváltozás elleni küzdelmet elfelejthetjük.”
A világ károsanyag-kibocsátásának 14 százaléka a közúti közlekedésből fakad – mutatott rá a tárcavezető, hozzátéve: „Ha pedig ez így marad, akkor a klímaváltozás miatt szárazság jön, a mezőgazdaság ellehetetlenül, és nem lesz mit enni. A közúti közlekedés átállítása zöldalapokra elektromos akkumulátorok nélkül viszont nem fog menni.”
Tehát ami itt, Debrecenben történik, az a jövőért érzett felelősségvállalás, és nem környezetszennyezés
– hangsúlyozta a politikus.
Szijjártó Péter azt is jelezte, a kínai fél elkötelezett abban, hogy minden környezetvédelmi előírásnak megfeleljen, az engedélyezési folyamat a lehető legszigorúbb lesz. Az Eve Power „zöldgyára a vízfelhasználásának a 95 százalékát tisztított szennyvízből és felszíni vízből – mint például a csapadékvíz – fogja biztosítani, a fennmaradó 5 százalék lesz csupán ivóvíz-minőségű, amely majd az ott dolgozó ezer ember higiéniai szükségleteit fedezi”.
„Tudom, hogy miről beszélek”
A külügyminiszter az interjúban elárulta azt is, hogy a Samsung gödi gyárától hasonló távolságra él, mint a mikepércsiek a CATL épülő üzemétől.
Tehát szögezzük le, hogy amikor én ebben a témában állást foglalok, tudom, hogy miről beszélek. Mindemellett Komáromban születtem, a mai napig nagyon erős szálak kötnek a városhoz. Ott az SK Innovation energetikai vállalat épített gyárat. A vízkérdés ott is napirenden volt, de ma már látjuk, hogy a gyár naponta annyi vizet használ fel, mint amennyi a Duna 5 másodperces vízhozama.
Végül azt is közölte, hogy Győrben nevelkedett akkor, amikor az Audi elkezdett terjeszkedni, „ha valaki köhintett vagy tüsszentett egyet, akkor a városban azt azonnal a beruházással hozták összefüggésbe. Mindezt tehát már többszörösen átéltem.”
Szijjártó Péter kiemelte: „Az európai gazdaság sikere attól függ, hogy az autógyártó vállalatok át tudnak-e állni az elektromos járművek gyártására, ellentétes esetben megszűnnek, mivel 2035-től csak ilyen meghajtással lehet értékesíteni Európában. Ehhez az átálláshoz akkumulátorgyárakra van szükség, ez egy tény. Éppen ezért nem az a kérdés, hogy felépülnek-e ezek az üzemek, hanem az, hogy hol épülnek fel. A nemzetek kemény küzdelmet folytatnak azért, hogy profitálhassanak ezekből a beruházásokból.”
A kormánynak a célja, hogy „Magyarország gyarapodjon azokkal az előnyökkel, amelyek a legfejlettebb technológiát felvonultató beruházásokkal járnak. Ebben a versenyben a nyugat-európaiak számára nyilvánvalóan bosszantó, hogy mi, magyarok folyamatosan halásszuk el előlük a nagyobbnál nagyobb elektromosautó-ipari beruházásokat.”