A főváros elégedetlen a parkolásból befolyó pénzzel, többet akar

2023.05.26. 14:40
Kevesli a főváros tulajdonában lévő területekről befolyó parkolási díjakat a városvezetés. Nem csoda, hiszen hiába emelkedtek a parkolási díjak Budapesten, a fővárosnak kevesebb pénze folyt be a parkolásból, mint három évvel ezelőtt. Most megváltozik a kerületek és a főváros közötti megállapodás.

Kevesellte a fővárosi önkormányzat tulajdonában lévő utakon és köztereken lévő parkolóhelyekből származó bevételt Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes a Fővárosi Közgyűlés legutóbbi ülésén – írja a Népszava. Kiss Ambrus szerint a fővárosi önkormányzatnak a tavalyi évben alig 868 millió forintos bevétele származott a parkolásból, miközben egyetlen kerületben is ennél lényegesen több folyik be.

A fővárosi önkormányzat tulajdonában lévő utakon és tereken 7674 darab parkolóhely után szednek parkolási díjat. A hatályos jogszabályok a parkolásüzemeltetést a kerületi önkormányzatok feladatkörébe sorolják, a fővárosi tulajdonú területeken 2013 óta a kerületek végzik ezt a tevékenységet. A bevételeket a fővárossal kötött egyedi megállapodások alapján számolják el, szorgosan levonva a parkolóhelyek üzemeltetési kiadásait – írja a lap. A kerületeknek pedig vastagon fog a ceruzájuk, legalábbis az alapján, hogy mekkora bevétele származik a parkolásból a fővárosnak

A fővárosi önkormányzatnak 2019-ben 709,9 millió forint, 2020-ban 947,3 millió, 2021. első félévében, amikor januártól május végéig ingyenes volt a parkolás, alig 41,1 millió folyt be a parkolási díjakból, pedig iparági becslések szerint a kerületekhez befolyt valós bevétel már évekkel ezelőtt is jócskán 1 milliárd felett járhatott.

A tavalyi évben a három évvel ezelőttinél is kevesebb összeg folyt be a fővároshoz úgy, hogy közben rendkívüli mértékben emelkedtek a parkolási díjak.

Ennek fényében érthető a városvezetés elégedetlensége, a megoldást a parkolási díjak egységesítése után a kerületekkel való elszámolás közös nevezőre hozásában keresik. Ez ugyanis jelenleg egyedi megállapodások alapján történik, Sőt, a fideszes Pokorni Zoltán vezette XII. kerületnek egyáltalán nincs megállapodása a fővárossal, tehát nem fizet Budapestnek.

Több hónapig dolgoztunk a modell kialakításán, amely alapján elsőként a VI. kerületi önkormányzattal kötöttünk megállapodást, de együttműködés esetén valamennyi, fizetőparkolókat üzemeltető kerületre kiterjesztenénk a rendszert

– mondta Kiss Ambrus, aki reformértékűnek tartja az új modellt, amely valóban átláthatóvá teszi a budapesti parkolási rendszerek üzemeltetését.

Megoldást találtak

A megállapodás lényege a parkolásüzemeltetés hatékonyságának növelése, az esetenként kirívóan magas működési költségek csökkentése. Ennek érdekében a főváros kiköti, hogy a parkolóautomatákat csak erős közérdek alapján lehet a korábbi rendeletben rögzítettnél – 250 méternél – sűrűbben telepíteni, sőt a meglévőket is ritkíthatják, mert volt, hogy a fővárosi tulajdonú területeken a szükségesnél sűrűbben helyeztek el automatákat a kerületek, ezáltal több működtetési költséget tudtak terhelni a t fővárosra.

A parkolásüzemeltetés költségeinek visszaszorítása érdekében a főváros „felső plafont vezet be a parkolásüzemeltetés indokolt költségére”.

A leghatékonyabban működő három kerület költségeit veszik alapul, és ha valamely kerületi önkormányzat ennél 15 százalékkal többet akar elvonni a bevételből ezen a címen, akkor azt a főváros nem fizeti ki.