Tovább folytatódik a szájkarate Vitézy Dávid és a Lázár János vezette minisztérium között
További Belföld cikkek
- Keresztény vezetői konferencia kezdődött Budapesten
- Bese Gergő: Ami velem történt, az nem a véletlen műve, hanem Isten szándéka
- Fontos dolgot tisztázott a kormány az iskolai telefonhasználattal kapcsolatban
- Magyarországra látogatott Csád elnöke
- Gyurcsány Ferenc feltett egy kérdést Orbán Viktor kötcsei beszéde után
Kaotikus viszonyok alakultak ki a magyarországi közlekedés irányításában, amióta Lázár János miniszterként 2022. december 1-jétől átvette a terület vezetését – többek között erről beszélt Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár a G7 podcastjában.
Szerinte a szakemberek tömegesen hagyják el a területet, leállt a vasútfejlesztési projektek tervezése, a teljes intézményrendszer leépült, és az egyre gyakoribbá váló műszaki problémák miatt a miniszter a sajtóban üzenget a MÁV-vezetőknek.
Vitézy elmondta, hogy amíg Európában egyre több és egyre nagyobb vasútfejlesztési projektek zajlanak, addig Magyarországon a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) és a Budapesti Fejlesztési Központ Zrt. (BFK) is megszűnt, ahol az összes budapesti agglomerációs vasúti projektet előkészítették.
A tíz legjobb, vasútfejlesztéssel foglalkozó szakemberből kilenc a magyar állam kötelékéből távozott, vagy azért, mert kirúgták, vagy azért, mert úgy gondolta, hogy nem kívánja a minisztérium kötelékében folytatni. Tehát a szellemi erőforrás, amelyik Magyarország vasútfejlesztésén dolgozott, mondjuk, 90 százalékban az elmúlt egy évben eltűnt az állam kötelékéből
– fogalmazott a volt közlekedési államtitkár, hozzátéve, hogy sok magyar szakember ment Ausztriába vagy Csehországba, ahol a vasútfejlesztés az állami beruházáspolitika húzóágazatává vált.
A minisztérium szerint Vitézy hazudik
A fenti kijelentéseket azonban a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium másként látja. Közleményükben azt írták:
Az egykori közlekedési államtitkár újabb megszólalása, amelyben azt állítja, hogy tízből kilenc vasútfejlesztési szakember elhagyta a szakmát, nem igaz. (…) Vitézy Dávid állításával szemben az igazság az, hogy 2023 januárjában, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. megszűnése után, a vasúti szakterületen dolgozók közel 80 százaléka fogadta el az Építési és Közlekedési Minisztérium ajánlatát, és folytatta/folytatja munkáját.
A tárca hozzátette, hogy a MÁV–Volán-csoporttól kapott információk alapján a cég ez évi fluktuációja nem különbözik a tavalyitól, 10 százalék körül alakul.
„Vitézy Dávid minden valóságalapot nélkülöző állítása alapján a 10-ből 9 ember 90 százalékos távozási arányt jelentene, vagyis több tízezer embert, már amennyiben a szolgálatot teljesítő vasutasokat is szakembernek tekinti, nem csak az általa kinevezett vagy előnyben részesített tanácsadókat, látványtervkészítőket és hivatásos jövőképgyártókat” – írták a közleményben.
A közlekedési szakember pontosít
A minisztérium közleményévével kapcsolatban azonban Vitézy Dávid később a közösségi oldalán azt írta, hogy szerinte a tárca nem arra reagált, amiről ő beszélt, és olyan állítások miatt vádolják hazugsággal, amikhez hasonlót sem mondott.
Az uniós források elapadása kapcsán azt mondtam el, hogy abból látom úgy, hogy tartósnak ítéli meg a helyzetet az országos közlekedéspolitika, mivel a tíz legjobb, vasútfejlesztéssel foglalkozó állami kollégából nagyjából 9 távozott a magyar állam kötelekéből a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) felszámolásával és a fejlesztési mérnökök kirúgásával, illetve a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) megszüntetésével és a minisztériumba olvasztásával, amikor számos kiváló vasútfejlesztési projektmenedzser távozott
– fogalmazott a szakember.
Hozzátette, „ezen nem változtat, hogy a NIF-ből hány autópálya-mérnök vállalta az átvételt a minisztériumba, és az sem, hogy a MÁV-nál mekkora a fluktuáció (ezzel cáfoltak), mivel nem a mozdonyvezetőkről, jegyvizsgálókról vagy akár a pályakarbantartással foglalkozó mérnökökről szólt az állításom, hanem a BFK és a NIF megszüntetése kapcsán fogalmaztam így egy kérdésre válaszolva”.