Levágják a magyar vonatokat a nyugat-európai hálózatról
További Belföld cikkek
- Balesetet okozott egy sofőr, majd nem hagyták elindulni a mentőt az autósok
- Ötvenszer megszúrták, majd felgyújtottak egy 15 éves fiút Marseille-ben
- A hét első napján megmutatja magát az októberi indián nyár
- Gázrobbanás történt Tapolcán egy tízemeletes társasházban, egy ember megsérült
- Menczer Tamás: Magyarország meg fogja csinálni a gazdasági semlegességet
Vitézy Dávid bejegyzésében az olvasható, hogy mivel a MÁV-nak nem sikerült pontosan közlekedtetni a Budapest–Győr fővonalon közlekedő óránkénti nemzetközi vonatait, így az osztrák vasút többszöri figyelmeztetés után bejelentette, hogy október másodikától
levágja a magyar vonatokat a nyugat-európai hálózatról,
továbbá kettévágja Bécsben a Linz, Salzburg, München felé továbbmenő budapesti Railjet vonatokat.
Mivel a nemzetközi vonatokon kívül minden más vonatot buszok pótolnak ezen a szakaszon, felfoghatatlan számomra, hogy az osztrákok jelzései után hogy nem sikerült a vonatokat olyan időpontban indítani Budapestről akár a menetrendet módosítva, hogy időben menetrend szerint odaérjenek Bécsbe
– írja Vitézy. Hozzátette, mindez szerinte azt jelenti, hogy „az intézményes szakmai kontroll megszűnt a MÁV működése fölött”, továbbá a rugalmatlanságot és az utasok leghátulra sorolását következmények nélkül meg lehet itt tenni.
Problémák sora a MÁV-nál
A MÁV augusztusban úgy döntött, hogy tíz vasútvonal működését megszünteti, valamint további mellékvonalakat is lezárna. Azt ígérték, hogy a próbaidőszak tapasztalatait az év végén közösen értékelik ki a tulajdonosi jogokat gyakorló Építési és Közlekedési Minisztériummal.
Novembertől pedig három hétre teljesen lezárják a Budapest–Bécs-vasútvonalat a Közlekedő Tömeg nevű civil szervezet szerint. Mint arról korábban beszámoltunk, a szervezet azt írta, hogy nem a sínekkel, hanem Lázár János fejében van a legnagyobb baj, mert a tárcavezető Magyarország legfontosabb vasútvonalát záratja le. A szervezet úgy látja, hogy Lázár János az utolsó értelmes szakembert is kirúgta a minisztériumából, ezért nem maradt senki, aki megmondhatná neki: nemcsak hogy felesleges, de a vonatkozó uniós szabályozásnak is gyakorlatilag minden pontjába beleütközik a terv.
Reagált a MÁV
A MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága közleményben reagált a hírre. Mint írták, az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) tájékoztatása alapján október 2-től (hétfőtől) október 26-ig, a hegyeshalmi fővonalon végzett felújítás jelenlegi fázisához igazodva több Budapestről induló és Bécsen túl közlekedő railjet xpress rövidebb útvonalon, csak Bécsig közlekedik.
A magyar vasúttársaság tájékoztatása szerint az utazóközönség számára tehát továbbra is elérhetőek maradnak a railjet szerelvények mind belföldön, mind a külföldi szakaszon, de bizonyos járatoknál Bécsben másik vonatra kell átszállni.
Ahhoz, hogy az ÖBB Bécsben ne kényszerítse átszállásra a Budapest felől érkező utasokat, olyan lépéseket kellett volna megtennünk, amelyek a magyarországi belföldi közlekedést érintették volna aránytalanul hátrányosan. Ugyanakkor elsősorban az osztrák államvasutak döntésein múlik, hogy az ideiglenes forgalmi rend Bécsben ne okozzon a minimálisnál nagyobb kényelmetlenséget az érintett utasoknak
– fogalmazott a közlemény, hozzátéve, hogy az osztrák vasút segíthetne például a csatlakozó járatok közeli vágányokról történő indításával vagy azzal, hogy bevárják a türelmi időn belül érkező Budapest járatokat.
Mint írták, az ÖBB és a MÁV illetékesei között az egyeztetés folyamatos. Kiemelték, hogy a MÁV-VOLÁN-csoport mindent megtesz a nemzetközi vonatok közlekedtetésekor a menetrend tartása érekében, ezért kértek türelmet az ÖBB-től első lépésben.
Annak ellenére, hogy közös munkával sikerült eredményeket elérni a menetrendszerűség javításában, az ÖBB egyoldalú döntést hozott
– tették hozzá.
A közleményben arra is kitértek, hogy a Budapest-Keleti pályaudvarról 7:40 és 15:40 között kétóránként Bécsen át Münchenbe induló railjet-vonatok csak Bécsig közlekednek (rjx 60, rjx 62, rjx 64, rjx 66, rjx 68), utasaik bécsi átszállással utazhatnak tovább a bajor főváros felé. A változás nem minden railjet-járatot érint, így a Keleti pályaudvarról 6:40-kor Zürichbe induló és 17:40-kor Salzburgba induló járat (rjx 162, rjx 42) a teljes útvonalon közlekedik.
A változás nem érinti a Bécsen, Salzburgon, Müncehen át Stuttgartba, illetve Zürichbe közlekedő Kálmán Imre EuroNight (EN 462) közlekedését sem. Magyarország felé valamennyi railjet-vonat továbbra is a teljes útvonalán közlekedik, utasaiknak Bécsben nem kell átszállni.