Itt a fordulat: végső ajánlatot tett Lázár János Karácsony Gergelynek
További Belföld cikkek
- Már több mint kilencszázezren küldték vissza a nemzeti konzultációs kérdőívet
- Újszülött kislányt hagytak a kecskeméti vármegyei kórház inkubátorában
- Baleset történt Debrecenben, elgázolt a vonat egy kerékpárost
- Megszólalt Till Tamás gyilkosa: A magánéletemet sem tartják tiszteletben
- Corvinus-per: a tanúk szerint a kirúgott tanár stílusa vezetett a döntésükhöz
Lázár János felszólalását azzal kezdte, hogy jövetelének több célja is volt, ezek közül talán a legfőbb az volt, hogy áttekintsék a folyamatban lévő és készülő együttműködéseket. Hangsúlyozta, hogy csaknem 700 milliárd forintos fejlesztésre van szükség ahhoz, hogy a debreceni infrastruktúra ki tudja szolgálni a nagy gyárakat, nagyüzemeket. Ennek egy jelentős része közlekedési fejlesztés, de ezen a területen országos szinten is muszáj előrelépni.
Hangsúlyozta, Magyarországon már alkotmányba írták és törvényben rögzítették: minden magyar állampolgárnak biztosítani kell, hogy tömegközlekedéssel eljusson A pontból B pontba. A tömegközlekedéshez való jog alapjog, ezért is folytatják a 2023-ban már megkezdett átalakításokat.
A korábbi év legeredményesebb vívmányának nevezte a vármegye- és országbérletek bevezetését, melyekből összesen 4 millió darabot adtak el.
„Minden kritika ellenére ez azt jelzi, hogy a magyar tömegközlekedésnek van társadalmi megbecsülése. Soha annyian nem utaztak még a MÁV és a Volán járatain, mint 2023-ban” – jelezte, majd az alábbi változásokat jelentette be:
- Minden bérletet megszüntetnek, márciustól csak a vármegye- és az országbérletek állnak rendelkezésre. A döntést azzal indokolta, hogy már eddig is tízből kilenc bérlet ilyen típusú volt, így más konstrukciók fenntartásának nincs értelme.
- Kedvezményes napijegyeket is bevezetnek vármegye24 és Magyarország24 néven. Előbbi ára 999 forint lesz, utóbbié 4990 forint. Ezt a jegytípust a magyar állam által működtetett összes MÁV-Volán-járaton korlátlanul lehet használni.
- Felülvizsgálják a kedvezményrendszert, a jelenlegi 65 kedvezményből 22 kedvezmény marad meg, ezek kivétel nélkül 50 százalékosak lesznek.
– A közalkalmazottaknak, így például az oktatásban, egészségügyben dolgozóknak az eddigi 12 alkalom helyett korlátlanul 50 százalékos utazást biztosítanak regisztráció ellenében.
– Március 1-jétől a 14 éven aluliak is ingyenesen utazhatnak Magyarországon.
– 14 és 25 év között szintén 50 százalékos kedvezmény él majd, ha az utas nem vesz vármegye- vagy országbérletet, amelyen továbbra is 90 százalékos a kedvezmény.
– Azok a 65 év alatti nyugdíjasok, akik utazási igazolványt birtokolnak, a jövőben kedvezményes vármegye- és országbérleteket vehetnek igénybe.
– Azok számára pedig, akik jelenleg 90 százalékos engedménnyel utazhatnak – például a fogyatékkal élők, nagycsaládosok – ingyenessé válik a közösségi közlekedés. - Várhatóan szeptembertől lehetővé válik a kártyás fizetés az összes sárga Volánbuszon. Annak érdekében, hogy a készpénzforgalmat és a visszaéléseket csökkentsék, bevezetnek egy 200 forintos adminisztrációs díjat.
- Emellett akadálymentesítenek minden országbérlettel érintett járművet, annak minden osztályát.
„Mindezeket megtárgyalta a kormány, egyetértés volt, elfogadta a pénzügyminisztérium” – jelentette ki a miniszter, aki végül az elmúlt hetek legtöbbet idézett ügyéről, a Budapest-bérletről is bejelentést tett. Lázár János felvezetésében hangsúlyozta: elszámolási vitában állnak a fővárossal, de semmiféle szándékuk nincs arra, hogy bárkinek kárt okozzanak.
A kormány nem akarja szívatni a budapestieket, még csak a főpolgármestert sem. Nem tudjuk átvenni a főváros polgármesteri székét. Ha a polgármester elalszik, elbambulja a szükséges megállapodást, a számlák kifizetését, ezt a munkát nem tudjuk elvégezni helyettük
– nyomatékosított.
Megjegyezte, hogy a budapestiek már így is kiváltságos helyzetben vannak a vidékiekhez képest, jelenleg is többlettámogatásban részesülnek. Mint mondta: minden évben 6 milliárd forintos összegről megy a vita, miközben a főváros „térdig jár a pénzben”. Hozzátette: most is volt egy méltányos és fair ajánlatuk, de ezt nem fogadta el a főváros.
Kijelentette, hogy szívesen veszi a „Lázár János a patás ördög” szerepét, de a tévhitekkel ellentétben nem akar mindenkit megbüntetni, volt benne és a kormányban szándék a megállapodásra.
„Végül arra jutottam, hogy teszek egy újabb ajánlatot, persze nem tudom, hogy a fővárosban még mindig pihennek-e. Mi elfogadjuk a Volán-, a HÉV- és MÁV-járatokon a Budapest-bérletet, a budapesti önkormányzat pedig fogadja el az ország- és vármegyebérleteket. Március 1-jéig áll az ajánlatom” – jelentette be Lázár János.
Várja Karácsony Gergely válaszát
Az építési és beruházási miniszter a sajtótájékoztató végén kérdésekre is válaszolt.
Arra, hogy mi lesz, ha nemet mond Karácsony Gergely az ajánlatra, elmondta: az országbérlet és a vármegyebérlet elfogadása egy fair ajánlat, ez Budapestnek is hasznos, hiszen az agglomerációban dolgozók Budapestre járnak dolgozni, Budapestnek termelnek pénzt. Lázár János szerint a BKK elkéri az inflációval növelt összeget, de nem hajlandó megemelni az általa fizetendő összeget. A Budapest-bérlet árbevételének 1 százalékát kapja az állam, miközben ennél jóval többet áldoz rá a MÁV és a Volán. Debrecen például 9 milliárd forintot költ a közlekedésre, amihez nem ad támogatást az állam. Ugyanakkor a fővárosi közlekedésbe 12 milliárd forintot ad, illetve a bérleteken keresztül további 4,7 milliárd forintot hagy benne. Az ajánlattal kapcsolatban pedig várja Karácsony válaszát.
Lázár a 12 milliárd forintos támogatás további sorsával kapcsolatban elmondta: ez tárgyalási alap, de meg kell várni, mit mond a mostani ajánlatra Karácsony Gergely.
Az Index kérdésére, hogy miért nem kíván 2026-ban egyéniben indulni a választásokon, és ez jelentheti-e azt, hogy két év múlva már nem lesz tagja a parlamentnek, Lázár János elmondta: ezt majd a miniszterelnök dönti el, erről már egyeztettek és még egyeztetnek is.
Debrecenben is nagy változások jönnek
Papp László, Debrecen polgármestere a sajtótájékoztatón arról beszélt: ugyan a közelmúltban sok hír szólt Budapestről és agglomerációjáról, ezeket a kérdéseket a vidéki nagyvárosok tekintetében is tisztázni kell.
Bejelentette, hogy
2024. április 1-jétől a debreceni oktatási és köznevelési intézményekben jogviszonnyal rendelkező 14 éven aluli gyerekek ingyenesen használhatják debrecen közösségi közlekedési eszközeit.
Nemcsak a debreceni 14 éven aluliak élhetnek ezzel a lehetőséggel, hanem azok is, akik távolabbról, agglomerációból érkeznek, de a cívisvárosban tanulnak. Technikailag ehhez a már létező városkártya juniorváltozatát használják majd.
Lázár János Debrecen vonatkozásában arról beszélt: 200 ezerről 300 ezerre duzzadhat a város lakossága, ehhez pedig a közlekedésnek is igazodnia kell.
Emiatt előkészítés alatt van
- a 47-es négysávosítása,
- az M4-es autópálya továbbépítése,
- valamint a vasút korszerűsítése Nyíregyháza és Debrecen között.
„Debrecen előremegy, és nem hátra” – jelentette ki, hozzátéve, hogy a fejlesztésekből más nagyvárosok, így például Nyíregyháza és Miskolc is profitálnak.
(Borítókép: Lázár János 2021. szeptember 1-jén. Fotó: Bodnár Patrícia / Index)