KRESZ-módosítás: a halottszállító is használhatja a buszsávot?

DSC0066
Az Építési és Közlekedési Minisztérium már egy ideje széles körű szakmai, tudományos és társadalmi egyeztetésbe kezdett a KRESZ megreformálása érdekében. A változásokról kérdeztük Pető Attila közlekedési szakértőt.

A Kreszprofesszor néven ismert Pető Attila nagyon jónak tartja, hogy végül hozzányúltak a közlekedéssel kapcsolatos jogszabályokhoz, így ebben a körben majdnem 40 jogszabályt kell a KRESZ-hez igazítani. Azt is felvázolta, hogy mely területeken indult közös gondolkodás, ezek a következők:

  • a KRESZ-ben foglalt magatartási szabályok,
  • a humán tényezők,
  • a szankciórendszer,
  • az infrastruktúra,
  • a járműműszaki feltételrendszer.

A feladat, hogy 2025 márciusában a szaktárca egy átdolgozott KRESZ-jogszabályt tudjon letenni a parlament elé.

Magyarországon mindenki ért a KRESZ-hez

Jelenleg 4 millió embernek van vezetői engedélye, vagyis jogosítványa különböző típusú járműre. Idén ősszel a gimnáziumokban már választható tárgy keretében oktatják a közlekedési és egészségügyi alapismereteket. A Kreszprofesszor szerint ezt nyugodtan el lehetne kezdeni már az általános iskolákban is.

A munkabizottságok nagyon sok felől kapnak javaslatokat, hiszen mintegy 8 millió ember közlekedik az országban, és más-más csoportoknak eltérők az érdekei. Az egyik esetben Pető Attila haja égnek állt, amikor

valaki azzal állt elő, hogy jó lenne, ha a halottszállítók mehetnének a buszsávban. Persze ez már abszurd, túlzó!

De a kerékpáros lobbi nagyon erős, a kerékpározás esetén sincs minden tisztázva, és ott van a mikromobilitás, vagyis az elektromos rollerek kérdése. Az e-autósok pedig azért lobbiznak, hogy az autópályák mentén tegyék ki az elektromos töltőhely tábláját, ami azonban most nem létezik a hazai közlekedési táblák között.

A roller még a hagyományos KRESZ-ben sem szerepel

Pető Attila szerint az e-roller mindenképpen benne lesz a megváltozó jogszabályban, viszont ezekkel az a baj, hogy méretben nagyon eltérőek, az apró gyerekrollertől egészen a benzinmotor hajtotta 80 köbcentisig, amely már talán nem is rollerkategória.

A kerékpárosok küzdenek manapság a nagyobb szabadság érdekében. Ha például jelenleg egy úton van egy kerékpárút, akkor a bicikliseknek kötelező azon közlekedniük. Ők viszont azt akarják, hogy ilyen esetben is használhassák a közutat, mondjuk a futárok vagy versenykerékpárosok. De mi lesz így a biztonsággal?

A Kreszprofesszor felhívta a figyelmet, hogy a KRESZ-ben jelenleg a kerékpárosok számára nincs kötelező védőfelszerelés előírva, lehet, hogy ez változni fog.

Szigorodnak a büntetések és hány éves korig vezethetünk?

Pető Attila szerint jelenleg 390 ezer forint a legmagasabb tétel, de ha valaki ezt mondjuk egy 40 milliós kocsival éri el, annak valószínűleg nem okoz gondot kifizetni. Ezen a téren elhangzottak elrettentő nyugat-európai rendelkezések, hiszen például Ausztriában és Dániában a gyorshajtást autóelkobzással honorálják.

A másik szigorítás lehetne az, hogy elveszik a jogosítványát, de nem 1-2 hónapra, hanem mondjuk 3-5 évre. 

A közlekedési szakértő szerint jelenleg bárki vezethet autót, akinek megvan a jogsija és biztonságos vezetésre alkalmas állapotban van. Bár a háziorvosok adják meg az engedélyt 70 év felett, az egy-, illetve kétéves felülvizsgálaton, de Pető szerint egy bizonyos kor felett már magának a vezetőnek a saját felelősség eldönteni, hogy valóban a biztonságos vezetésre alkalmas állapotban van-e még.

Szó volt arról is, hogy a manapság forgalomba kerülő félönvezető, nagyon okos autók felszereltségének köszönhető-e, hogy általában csökkent a halálos közlekedési balesetek száma. A Kreszprofesszor visszaidézte azt az uniós direktívát, amelyet a Fehér Könyvben fogalmaztak meg, és ez azt tűzte ki célul, hogy 2050-re nulla közelébe szorítsák vissza a kontinensen a halálos balesetek számát.

Ezzel együtt érdekes tendencia, hogy Nyugat-Európában már évek óta csökken a jogosítványt szerzők száma, és ez elsősorban a fiatalok körében erősödő környezettudatos trendnek tudható be.

A beszélgetés során még szó volt arról is, hogy

  • Bevezetik-e Európában, hogy bizonyos kor felett már ne lehessen járművet vezetni?
  • Volt lobbitevékenység, hogy a KRESZ mely területein milyen változásokat vezessenek be.
  • Forgalomszervezés szempontjából meg kell oldani, hogy hova lehet letenni majd a rollereket, ne legyenek szanaszét az utcákon.
  • Szigorítják-e a motorosok közlekedését?
  • Miért vezethetnek 50 köbcentis segédmotort azok, akiknek van B kategóriás jogosítványuk és fog-e változni ez a helyzet?
  • Hogyan lehetne bűncselekményként kezelni, ha valaki jogosítvány nélkül vezet?
  • Büntethetők-e a mazsolák, akik gyakran balesetveszélyesen totyognak a forgalomban, ezzel akadályozva a normális haladást?
  • Egységesítik-e városban a megengedett sebesség határát?

(Borítókép: Pető Attila. Fotó: Tövissi Bence / Index)