Tarlós István: Kezd elegem lenni Vitézy Dávidból
További Belföld cikkek
- Meglepő fordulat: Tarlós István Vitézy Dávid helyett Karácsony Gergelyre szavazna
- Elégedetlenek voltak a fizetésükkel a szülésznők, kismamákat húztak le pénzzel
- Kiengedték az elmegyógyintézetből a szexuális kényszerítéssel vádolt egykori óvodai dolgozót
- Áthajtott a piroson, elgázolt egy kerékpárost, majd belecsapódott egy taxiba egy sofőr
- Az Index volt munkatársa lett a Hirado.hu főszerkesztője
Mint írtuk, december 15-től három fővárosi HÉV-vonal járatait is ritkítanák. A kiszivárgott terv szerint a jelenlegi hat kocsi helyett csak hárommal, illetve ritkábban közlekednének a szerelvények a ráckevei, a gödöllői és a csepeli viszonylatokon.
A fővárosi politikusok a személyeskedéstől sem mentes vitában üzengettek egymásnak. Karácsony Gergely főpolgármester közölte, hogy a főváros biztosan nem járul hozzá a járatszámok radikális csökkentéshez. Vitézy Dávid, aki elsőként lépett fel a tervezet ellen, állítja, hogy a MÁV-HÉV Zrt. kezdeményezte a BKK-nál a HÉV-ek ritkítását.
Lázár János építési és közlekedési miniszter szerint mindez csak egy „belvárosi, libsi gyerek hallucinációja”. Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója viszont elismerte, hogy a HÉV-járművek fogynak, és kieshetnek szerelvények, a konkrét döntésről azonban ő sem számolt be.
Budapest egyik legégetőbb vitájáról Tarlós István, korábbi főpolgármester az Indexnek fejtette ki véleményét.
Őszintén szólva kezd elegem lenni Vitézy Dávidból. Felépített maga köré egy virtuális világot, amelyben messze túlárazza magát, és ráadásul egyre-másra vagdalkozik. (Érdekes, de az e-jegyrendszer ügyében tapintatosan óvatos, hallgat a tényekről, mint nagypénteken a nagyharang.) Ha meggondolom, úgy építette fel magát a médiában első számú közlekedési szakértőnek, hogy semmiféle konkrét közlekedési képzettsége nincs. Ehhez képest mindenütt minden eredményt a saját személyes érdemeként tüntet fel. Továbbgondolva, eddig lényegében minden munkahelyéről menesztették. (Államtitkárként egyszerűen nem kellett Lázár Jánosnak, talán innen ered a vele szembeni bosszú. Fárasztó már az örökös »korábbi államtitkárként« való emlegetése, miközben mindössze négy vagy öt hónapig volt államtitkár, benne a nyári vakációs hónapokkal). Naponta tesz feltűnő nyilatkozatokat, sorolja például a »feltételeit« a főpolgármester-helyettesi megbízatáshoz, holott erre egyelőre senki nem kérte fel, Karácsony sem, de legkevésbé az általa emlegetett dr. Sára Botond. Közben meg azzal kezdi a nyilatkozatát, hogy ő nem törekszik erre a pozícióra. Legújabban Vitézy a HÉV-ek 2016-os átadásával kapcsolatban tett rám is – Lázár János és Karácsony Gergely mellett – kritikus megjegyzéseket. Tényszerű tévedés is van a szavaiban. A HÉV-ek átadásáról közvetlenül egyeztettem 2016-ban a Miniszterelnök Úrral. Az agglomerációs közlekedés finanszírozásáról szóló egyezkedéssel függött össze részemről a kezdeményezés, épp a BKV pénzügyi helyzetének javítása érdekében. Az agglomerációs térség HÉV- és buszszolgáltatásának átadásáról szóló döntést pedig a Fővárosi Közgyűlés1443/2016 (X. 26.) sz. határozatával hozta meg 2016. november 1-jei hatállyal. A határozat igenis tartalmazza a szolgáltatás színvonala javításának biztosítását, és az ebben valóegyüttműködést. A legfurcsább, hogy Vitézy a történet körülményeiről nem sokat tudhat. 2016-ban már két éve nem is volt a fővárosnál, hanem egy gyakorlatilag épp nem létező múzeum igazgatója volt. Szélsőségesen túltolja a Lázár Jánossal szembeni örökös kritikáit is. Dávid nagyon nekibátorodott, úgy látszik, nem ismeri annak a levélnek a tartalmát, amit a MÁV vezetéséből intéztek hozzám 2022-ben, épp Vitézy államtitkár tevékenységével összefüggésben.
– fejtette ki lapunknak Tarlós István.
Vitézy Dávid: A főpolgármester sokat nem tudott tenni a posztoláson kívül
Vitézy Dávid egy csütörtök délutáni posztjában egy januári fényképet osztott meg, amelyen Karácsony Gergely arról írt, hogy attól a naptól kezdve ritkábban járnak az állami HÉV-ek. A volt főpolgármester-jelölt hozzátette: Karácsony Gergely „sokat nem tudott tenni ellene a posztoláson kívül.”
A főpolgármester most azzal támad egy friss posztjában, hogy szóvá mertem tenni: a Lázár–Karácsony alku nyomán a fővárosnak nem maradt túl sok valós jogkövetkezménnyel bíró jogosítványa megakadályozni a HÉV-járatritkítást. Szerinte pedig maradt. Ha ez igaz, akkor miért nem vétózta meg a korábbi HÉV-ritkításokat Karácsony Gergely? Vagy esetleg az a helyzet, amit mondok: a tavaly év végén lejárt, Tarlós idején kötött korábbi állam–főváros megállapodás adott erős jogosítványokat a főváros kezébe ez ügyben, és azóta legfeljebb egyet nem értését tudja kifejezni Budapest?
– tette fel a kérdést bejegyzésében Vitézy Dávid, aki hozzátette: „persze én magam is támogatom, és a hétfői bizottsági ülésen is kezdeményezni fogom, hogy a hatályos szerződéses pontra hivatkozva mondjuk ki: nem értünk egyet a HÉV-ek ritkításával. De sajnos a főváros már nem megrendelője a HÉV-eknek, nem fizet közszolgáltatási díjat a Lázár–Karácsony-megállapodás megkötése óta, kevés valós eszköze maradt megvédeni a szolgáltatási színvonalat. De persze tegyünk meg ezért közösen mindent!”
Éppen ezért a legfontosabb eszközünk a politikai nyomásgyakorlás maradt. De úgy nehéz, ha Lázár János arrogáns kirohanása után Karácsony Gergely ismét inkább velem vitatkozik, ahelyett hogy megpróbálnánk közösen egységet mutatni. A főpolgármester és a fővárosi képviselők egységben tudnak eredményesen fellépni. Magam részéről ezt szeretném, a bizottsági ülésen is erre törekszem, örülnék, ha a főpolgármester is inkább eljönne, és partner lenne ebben, ahelyett hogy a Lázár Jánossal kötött korábbi alkuját védi minden erejével
– zárta a posztját.
Karácsony Gergely nyilvánosságra hozta a BKK levelét
A főpolgármester Facebook-oldalán hozta nyilvánosságra a levelet, amit a BKK illetékes igazgatója írt az állami MÁV-HÉV Zrt. megkeresésére. Karácsony Gergely szerint nem presztízsharcról van szó, hanem a budapestiek érdekéről.
Három dolog derül ki belőle világosan:
1. Az állami MÁV-HÉV igenis három szakaszon brutális járatritkításra tesz javaslatot. Ez tehát cáfolja Lázár miniszter úr ezzel ellentétes állítását.
2. Budapestnek a kormánnyal kötött megállapodás szerint is egyetértési joga van ilyen kérdésekben, a főváros jóváhagyása nélkül semmiféle HÉV-ritkítás nem lehetséges. Ez cáfolja Vitézy képviselő úr ezzel ellentétes állítását.
3. A BKK részletes hatásvizsgálata, elemzése alapján a MÁV-HÉV járatritkítása nagyon súlyos következményekkel járna, tumultust, késéseket okozna, több százezer budapesti és az agglomerációs településeken élő ember életét nehezítené
– írta Karácsony Gergely.
Hozzátette, hogy szájkarate helyett teszik a dolgunkat, „az állami cég tervét Budapest elutasítja, a HÉV-eknek járniuk kell és pont.”