A szakértő elmondta, hogy szerinte lehet-e büntetőjogi felelőssége Sallai Nórának a balesetben
További Belföld cikkek
- Fellélegezhetnek az agglomerációból Budapestre ingázók, fontos változások jönnek
- Világelsők közé került a Szegedi Tudományegyetem online oktatása
- Kigyulladt egy HÉV a Szépvölgyi útnál
- Elfogták a Till Tamás meggyilkolásával gyanúsított férfit
- Tizennégy ember került kórházba ételmérgezés miatt Zalaegerszegen
Hétfőn derült ki, hogy a tragikus balesetben életét vesztette a színésznő ötéves kisfia, és emiatt már halált okozó baleset ügyében zajlik a vizsgálat. Egy nap múlva pedig arról esett szó, hogy a gyorshajtó sofőr – aki a színésznő autójába csapódott bele nagy sebességgel – több évre börtönbe kerülhet, nem sokkal később viszont az is felvetődött, hogy rajta kívül akár Sallai Nórát is terhelheti büntetőjogi felelősség az elsőbbség megadásának elmulasztása miatt.
A Budapesti Autósok portálja még a baleset előtt kezdett el forgatni egy anyagot a megtévesztő sebesség fogalmáról, szakértők megszólaltatásával. Ezt az anyagot nemrég publikálták, és reflektáltak benne erre a konkrét esetre is.
A portál videójában egyrészt Herpy Miklós, közlekedési ügyekkel foglalkozó ügyvéd beszélt arról, hogy mire terjed ki az elsőbbségadási kötelezettség. „Van olyan szituáció, amikor az elsőbbségnek a jogosultja lesz hibás a balesetért, sőt az is elképzelhető, hogy mind a ketten hibásak a balesetért” – mondta, még a balesettől függetlenül.
Ezt követően mutatták be a balesetről készült fedélzeti kamerás videót, amelyről a jogász azt mondta: 50 kilométer per óra volt a megengedett sebesség, így Sallai Nórával szemben (a KRESZ értelmében)
az volt az elvárás, hogy ha itt valaki nagyságrendileg 50-nel jön – mint mondta, ebbe például még a 60 kilométer per órás sebesség beletartozhat – akkor neki meg tudja adni az elsőbbséget.
Herpy Miklós hozzátette: a videó alapján az feltételezhető, hogy a gyorshajtó BMW-s az ütközéskor nagyságrendileg 85 kilométer per óra körüli tempóval ütközhetett a színésznő Opeljének, és feltevése szerint a fékezést nagyjából 130 kilométer per órás sebességnél kezdhette meg.
A Budapesti Autósok hangsúlyozta, hogy mindez most csak feltevés, hiszen a hivatalos szakértői vizsgálat még zajlik.
A jogász megismételte, hogy Sallai Nórának ebben a közlekedési helyzetben arról kellett meggyőződnie, hogy 50-60 méteren belülről közeledik-e hozzá autó szabályos sebességgel (a videón az is látható volt, hogy amikor az Opel a kereszteződéshez ért, akkor a BMW nagyjából 100 méter távolságra lehetett). Herpy Miklós itt a távolságra utalva úgy vélekedett: „egy ilyen szituációban pillanatok alatt arra a következtetésre jutunk, hogy annyira messze van az a fényforrás, hogy nyugodtan kikanyarodhatunk tőle, mert biztonsággal meg fogjuk tudni ezt tenni.”
„Ezt nem lehet a nyakába varrni” Sallai Nórának
Mint mondta, külön-külön kell vizsgálni egy ilyen balesetben a két fél felelősségét. Sallai Nóra esetében az lesz a kérdés, hogy „a KRESZ által elvárt gondossággal járt-e el”, és ebbe nem tartozik bele az, hogy „hosszan kémlelje és fürkéssze, hogy az a távoli fényforrás nem-e jön 50 helyett 130-cal”.
Érteni kell, hogy az ilyen fokú sebességtúllépésből fakadó kockázatot – ezt egyébként rizikófokozásnak hívja a szakma – kizárólag a gyorshajtónak kell viselni. Ezt nem lehet a nyakába varrni annak, akinek elsőbbséget kell adnia
– fogalmazott Herpy MIklós.
Hozzátette: „tehát a színésznő esetében az lesz a kérdés, hogy […] a bizonyos kikanyarodástól balra eltekintve, 50-60-70 méteres távolságban közeledett-e jármű, aminek elsőbbséget kell adni”. „Meggyőződésem szerint nem”, tehát Sallai Nóra „kellő gondosság mellett elkezdhetett kikanyarodni a kereszteződésből ” – mondta Herpy Miklós, majd leszögezte:
az is fontos, hogy már a baloldali sávban – tehát nem is a BMW sávjában – ütközött össze a két autó (miután a gyorshajtó pánikszerűen balra kormányzott, amikor meglátta az opelt).
Ráadásul az Opel hátsó részét találta el a BMW, amiből Herpy Miklós szerint „teljesen nyilvánvaló, hogy ha ez a BMW-s a brutális tempó helyett szabályosan jött, 50-nel jött volna, akkor az Opel röhögve kihaladt volna előtte. Sőt, meggyőződésem, hogy majd a rendőrségi szakértő is arra a következtetésre fog jutni, hogy ha szabályosan jött volna a BMW-s, 50-nel, akkor lassító fékezése esetén egyrészt meg tudott volna állni ”, és az ütközés elkerülhető lett volna – mondta.
„Tömény életveszély”
A jogász ezután áttért arra, hogy a BMW-st terheli-e a felelősség, és azt mondta: a sebességtúllépés egyértelmű, és városon belül „tömény életveszély” annyival mennyi, amennyivel ő haladt, legalábbis a videót látva. Sallai Nórával kapcsolatban pedig megjegyezte, hogy a KRESZ-ben lévő bizalmi elv alapján feltételezni lehet, hogy a többi közlekedő szabályosan halad, ezért sem vethető fel a büntetőjogi felelősség a színésznővel szemben.
„Ez az Opel szinte befejezte a kikanyarodást, már áttért a BMW-t nézve a baloldali sávba. „Tehát tök egyértelmű, hogy ha ez a BMW nem 130-cal, hanem mondjuk 60-70-nel jött volna”, akkor a baleset nem történik meg” – mondta Herpy Miklós, aki szerint ebből az a következtetés vonható le, hogy a BMW-s gyorshajtása „ok-okozati összefüggésben” van a balesettel, és várhatóan ez fogja megalapozni az ő büntetőjogi felelősségét.
A teljes videó – amelyben a megtévesztő sebesség fogalmáról Major Róbert rendőr ezredes, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Kara Közbiztonsági Tanszékének vezetője, valamint Melegh Gábor igazságügyi műszaki szakértő is részletesen beszélt – itt tekinthető meg:
Mindeközben egy kezdeményezés is útjára indult azért, hogy a balesethez hasonló tragédiák elkerülése érdekében módosítsák a törvényeket.