Szinte nincs olyan család, baráti társaság, ahol ne lenne legalább egyvalaki, aki valamilyen mentális betegséggel, idegrendszeri zavarral vagy függőséggel küzd. Ez a kötet húsz megrázó igaz történetet tár fel.
MEGVESZEMBűnt követ el az a pedagógus, aki házi feladatot ad az iskolai szünetre, véli az oktatási szakértő
További Belföld cikkek
- Varju László: A Fidesz miatt 900 milliárd forinttal lettek szegényebbek a magyarok
- Konok Péter lemondta a Kötöttfogás-szereplését, mert szerinte megfenyegették a tiszások
- Elárasztotta a víz Miskolcot, csaknem százmillió forintos kárt okozott egy csőtörés
- Karácsony Gergely leszavaz a Tiszára, ha az marad az egyetlen ellenzéki párt
- Menczer Tamás reagált az ellene tett feljelentésre
A 2024/2025-ös tanévben október 26-tól november 3-ig tartott az őszi szünet a közoktatási intézményekben tanuló diákok számára. A kilencnapos vakációt gyerekek ezrei várták, ám hamarosan ismét vissza kell ülniük a padba.
A nyári szünettel ellentétben most átvezető időszak nélkül kerülnek vissza a hétköznapok körforgásába, ami fokozott stresszel és pszichés megterheléssel járhat. Az Index ezért Gyarmathy Éva pszichológust kérdezte arról, mit tehetnek a családtagok és a tanárok azért, hogy ne okozzon szorongást a hirtelen váltás, valamint arról is érdeklődtünk, mivel kellett volna tölteniük a gyerekeknek az időt ebben a néhány napban.
Mint azt a szakértő elmondta, az őszi szünet nagyon fontos az iskolásoknak, mert segít, hogy ne érezzék kilátástalanul hosszúnak a tanévet. Ugyanakkor az agynak is szüksége van a pihenésre, ami alatt elmélyülnek az addig tanult ismeretek.
A gyerekek év közben egymás után kapják az újabbnál újabb információkat, de nincs lehetőségük arra, hogy feldolgozzák. Az őszi szünet ezért nemcsak pihenésre jó, hanem arra is, hogy az agynak legyen ideje feldolgozni az új ismereteket
– magyarázta Gyarmathy Éva, aki szerint nem jó, ha vakáció alatt is tanulnak a fiatalok. Ám ebben a szülőkön kívül nagy felelősségük van a pedagógusoknak is, hisz néhány tanár házi feladatokat, különböző projekteket ad a gyerekeknek erre az időszakra, ami lerövidíti a kikapcsolódásra szánt időt.
Fontos az idegrendszeri harmónia
A tanulást az idegrendszeri harmóniát erősítő foglalkozások támogatják a leginkább, ezért a pszichológus a szünet alatti magolás és feladatmegoldások helyett azt javasolja a szülőknek, hogy kiránduljanak, biciklizzenek, és használjanak ki minden alkalmat az aktív időtöltésre. A sport alapvetően jó hatással van a pszichés és mentális egészségre, és az agy munkáját is segíti.
A második, ami nagyon fontos, hogy a család szervezzen közös programokat, amit a gyerekek és a felnőttek érdeklődésének megfelelően állítanak össze.
Az szocializálja a gyermeket, aki a legtöbb aktív időt tölti vele, így aki szeretne szerepet játszani a fejlődésében, annak oda kell figyelnie erre
– húzta alá Gyarmathy Éva, hozzátéve, hogy ilyenkor lehetőség van többet beszélgetni, megtudni, mi érdekli a gyereket, és hogy miket szeret csinálni a szabadidejében. Ha megfelelő programokkal töltjük meg, akkor ez a másfél hét is elegendő idő a lazításra és arra, hogy kipihenjék az iskola fáradalmait.
Az iskolának a gyerekekről kellene szólnia
Ercse Kriszta oktatási szakértő szerint nemcsak szükségszerű, de életmentő is az őszi szünet, ugyanakkor ő sem tartja helyesnek, hogy házi feladatokkal és tanulással töltsék a szabadnapokat a gyerekek.
Bűnözőknek tartom azokat a pedagógusokat, akik házi feladatot adnak az őszi szünetre
– fogalmazott félig tréfásan, azoknak a szülőknek pedig, akik úgy gondolják, ilyenkor kell behozniuk a lemaradást, vagy ebben a pár napban tudják bármihez is felzárkóztatni a gyermeküket, azt üzeni, nem ezen a pár napon fog múlni a jövőjük. A lelki egészségük viszont könnyen lehet, hogy nagyot sérül. „Évről évre egyre kevésbé gondolnak arra az iskolákban, hogy minden, ami ott történik, az a gyerekek érdekében kell hogy történjen. Ezért a szülők feladata az, hogy megóvják őket az iskolai ártalmaktól” – fűzte hozzá.
Ercse Kriszta a pedagógusokhoz fordulva hangsúlyozta, mindenki engedje meg magának, hogy emberként és szakemberként bánjon a gyerekekkel. Nem a gyerekeknek kell felnőniük ahhoz, hogy amint visszatérnek, azonnal teljesíteniük kell, hanem az intézményeknek és a pedagógusoknak kell megérteniük, hogy a gyerekeknek szükségük van néhány napra a visszarázódáshoz.
(Borítókép: romrodinka / Getty Images / iStockphoto)