Kiderült, milyenek lehetnek majd az Üllői úti és a Váci úti bringautak
További Belföld cikkek
A beruházás keretében a BKK feltételes közbeszerzési eljárást indított az Üllői úti és a Váci úti kerékpárutak tervezésére: a bringasztrádáknak köszönhetően a már meglévő, védett kerékpársávok folytatásaiként további útvonalak válnak kerékpárral biztonságosan járhatóvá.
A fejlesztések célja, hogy az Üllői út és a Váci út egy-egy további szakaszán magas minőségű, irányhelyes, irányonként legalább 2 méter szélességű, épített elemmel védett kerékpársávok és kerékpárutak – úgynevezett bringasztrádák – létrehozásával újabb városrészek váljanak biztonságosan elérhetővé kerékpárral. A fizikai elválasztás még vonzóbbá teheti a mindennapi kerékpározást különböző korosztályú és tapasztalati szintű embereknek – írták.
A tervezési közbeszerzési eljárásban érintett szakaszok az Üllői út esetében a Nagyvárad térnél, a Váci út esetében a Lehel térnél (Gogol utca) közvetlenül kapcsolódnak a korábbi években már kialakított védett kerékpársávokhoz, de azoktól eltérő módon jöhetnek majd létre.
A beruházás tervezése a TOP Plusz–4.1.2-23 Bringasztráda program keretében valósulhat meg európai uniós támogatásból, a BKK már beadta az erre vonatkozó támogatási kérelmet.
Az Üllői út és a Váci út kulcsfontosságú sugárirányú útvonalak, amelyek összekötik a belvárost a külső kerületekkel. A fejlesztések összhangban állnak a Budapesti Mobilitási Terv irányelveivel és a közlekedésbiztonsági stratégiával, valamint hozzájárulnak a környezeti terhelés és a városi zajszennyezés mérsékléséhez – közölték.
A tervező feladatai
Üllői út:
- A tervezési szakasz hossza mintegy 1,05 kilométer: a Nagyvárad tértől az Ecseri útig tart.
- A tervező feladata az épített módon elválasztott irányhelyes kerékpársáv kialakítása, valamint a csomóponti átvezetések és a szükséges forgalomtechnikai, valamint az útépítéssel járó munkák megtervezése.
- A BKK fontosnak tartja, hogy a Nagyvárad tér és Ecseri út között most is meglévő kerékpársávok magasabb minőségben, komfortosabban épüljenek újjá, valamint pótolja a jelenleg hiányzó kapcsolatokat a Vágóhíd utcai és Gyáli úti kerékpársávok irányába is. A Könyves Kálmán körút–Borbás Vince sétány közötti szakaszon kisebb léptékű korrekciós beavatkozások tervezendők.
- A feladatok magukba foglalják a gyalogos közlekedés felületeinek, valamint ahol az lehetséges, a zöldfelületek fejlesztésének megtervezését is.
- A kerékpársávok fejlesztésével a BKK megteremti a jelenleg hiányos vagy hiányzó kerékpáros kapcsolatokat a belváros és a XIX. kerület, valamint a IX. kerületi József Attila lakótelep között, javítva ezzel az útvonal mentén lévő lakóterületek és egyéb forgalomvonzó létesítmények, mint például egyetemek, egészségügyi intézmények, üzletközpontok és irodaházak elérését, összekötését is.
Váci út:
- A védett kerékpársávokra vonatkozó tervezési szakasz hossza csaknem 1 kilométer: a Victor Hugo utcától a Csángó utcáig tart. A projekthatár a Csángó utcai kereszteződésig tart, de a Váci úton már meglévő szervizútnak köszönhetően egészen a Dunyov István utcáig lehet majd kényelmesen kerékpározni.
- A Victor Hugo utca és a Gogol utca között többnyire épített szegéllyel elválasztott irányhelyes kerékpársáv létesülne.
- A Gogol utca és a Tisza utca között nemcsak irányhelyes védett kerékpárutat alakítanának ki, hanem fejlesztik a gyalogos- és zöldfelületeket is, ezzel ösztönözve a közterületek közösségi használatát.
- A csomóponti átvezetések átalakításával biztonságosabbá válik a gépjármű- és a gyalogosközlekedés is.
A tervező feladatai közé tartozik az engedélyezési és kivitelezési tervek elkészítése mellett az engedélyezési eljárások lefolytatása, a hozzájárulások megszerzése, valamint a kivitelező kiválasztására irányuló ajánlattételi dokumentáció összeállítása is. A helyi önkormányzatokkal, civil szervezetekkel, hatóságokkal, kezelőkkel és üzemeltetőkkel folytatott egyeztetések a teljes tervezési folyamatot végigkísérik.
A közlemény szerint a kiviteli tervek az eredményes közbeszerzési eljárás lefolytatása és az uniós forrás biztosítása esetén 2026 második felében (Üllői út), valamint 2025 végén (Váci út) készülhetnek el.