Vitézy Dávid szerint aggasztó Karácsony Gergely hallgatása az ingatlanpanama körül

2024.12.12. 10:32
Vitézy Dávid szerint aggasztó Karácsony Gergely főpolgármester hallgatása és Kiss Ambrus friss nyilatkozata a budapesti pályaudvarok körüli ingatlanpanamát illetően, és reméli, nincs semmilyen háttéralku Lázár János és a városvezetés között ez ügyben.

A Podmaniczky Mozgalom vezetője friss bejegyzésében felidézte, hogy Karácsony Gergely „jobbkeze”, Kiss Ambrus nemrég azt nyilatkozta, hogy „a budapesti pályaudvarok privatizációjával kapcsolatban először szeretnék látni, mi a pontos terv, egyelőre ugyanis csak egy munkaanyag jelent meg az Építési és Közlekedési Minisztérium részéről”.

Vitézy Dávid szerint azonban ez az állítás nem fedi a valóságot, mert nem munkaanyag jelent meg a MÁV honlapján, hanem a hivatalos hasznosítási pályázat.

Olyat még Lázár János sem állított, hogy ez nem élesben menne most, sőt: a MÁV hivatalos közleménye szerint Budapest négy pályaudvarának 99 évre szóló magánkézbe adása kapcsán kiírt »állomásmegújítási pályázatra január 31-ig lehet jelentkezni«

– írta közösségi oldalán.

A politikus egy térképet is csatolt bejegyzéséhez, amely a Nyugati pályaudvarral kapcsolatban a 99 évre ellenérték nélkül magánkézbe adni tervezett területet mutatja a hivatalos pályázati felhívás dokumentációjából. 

„Tudjuk jól, máskor »pontos tervek« ismerete híján is azért meg tudott szólalni Budapest vezetése, ha valamilyen beruházással nem értett egyet. Miért hallgat most mégis napok óta a főpolgármester a nagy fővárosi vasútállomások teljesen abszurd és egyoldalú feltételekkel történő kijátszásáról és magánkézbe adásáról?” – fogalmazott Vitézy. 

Vitézy Dávid korábban már kifejtette véleményét az ügyről: szerinte az 1990-es évek elejét idéző rablóprivatizációs modell az, hogy a MÁV 99 évre ingyen adná ki magáncégeknek a teljes Déli, Nyugati, Keleti és Kelenföldi pályaudvarok ingatlanhasznosítását, azaz ezért nem fizetnének ellenértéket, valamint nincsenek elvárt garanciák, a kiírásokban nem szerepel semmilyen város- vagy vasútfejlesztési előírás. „Ha valóban a felújítás lett volna a cél, nem lenne szükség arra, hogy a pályaudvarok közvetlen környezetét, 15-30 hektáros területeket magáncégek kezelésébe adják” – tette hozzá.

A politikus ezt követően kijelentette, hogy a Podmaniczky Mozgalom minden lehetséges eszközzel meg fogja akadályozni a budapesti pályaudvarok területeinek átjátszását. Vitézy Dávid a Nyugati előtt sajtótájékoztatón beszélt a MÁV által közzétett állomásfelújítási tenderrel kapcsolatos aggályaikról. A pályázat nyertesei lennének a pályaudvarok fenntartói, 2025-től 2124-ig díj fizetése vagy fejlesztési kötelezettség nélkül.

Lázár János szerint hazudik, aki privatizálásról beszél

Mint ahogy azt az Indexen olvashatták, Lázár János építési és közlekedési miniszter a minap Rónai Egon Egyenes beszéd című adásában a pályaudvarok 99 évre szóló magánkézbe adásáról elmondta, hogy érdemes higgadtnak maradni. Emlékeztetett, az elmúlt hetekben mindenki arról beszélt Magyarországon, hogy milyen állapotban vannak a pályaudvarok. Ő azt szeretné, ha 2025-ben és 2026-ban az összes magyar pályaudvaron történne valami, ami jó az utasoknak és az ott dolgozóknak is.

Elmondása szerint hazudik, aki azt mondja, hogy privatizáció lesz, mert a telkeket nem adják el, hanem beviszik egy közös cégbe azokkal a magyar befektetőkkel, akik ezt vállalják. Példaként a Westendet említette, elmondása szerint hasonló dolgot szeretnének létrehozni.