- Belföld
- alkotmánybíróság
- iskola
- mobiltelefon
- használat
- kormányrendelet
- alkotmányjogi panasz
- pintér sándor
- belügyminiszter
Egy diák panasszal fordult az alkotmánybírákhoz az iskolai mobilhasználat korlátozása miatt

További Belföld cikkek
- Vascsővel vert agyon két kismalacot az egyik berettyóújfalui sertéstelep munkatársa
- Poloskák, korrupt politikusok, Orbán-dinasztia – ilyen volt Orbán Viktor és Magyar Péter március 15-i beszéde
- Tiszások március 15-én: Az adócsökkentés kamu, az áfa-visszatérítés semmi, Orbán retteg
- Először szél és eső érkezik, majd támad a tavaszi hózápor
- Tolatás közben gyulladt ki a mozdony – utasokat menekítettek Balatonfüreden
Mint arról lapunk is beszámolt, 2024. szeptember 1-jén lépett hatályba az a kormányrendelet, amely korlátozza az okostelefonok és egyéb okoseszközök iskolai használatát. A rendelet szerint tehát az okostelefonokat és egyéb okoseszközöket ugyan a diákok magukkal vihetik az oktatási intézményekbe,
de a nap elején, a tanítás megkezdése előtt (vagy kollégiumban a foglalkozás megkezdése előtt) le kell adniuk azokat.
Az eszközöket – a házirendben meghatározottak szerint – a nap végén visszakapják a tanulók. A jogszabály arra is kitér, hogy „a használatában korlátozott tárgyat az átvételt követően a nevelési-oktatási intézmény által a házirendben meghatározott elzárt helyen kell tárolni”, és e tárgyat „a házirendben meghatározott személy veszi át és tárolja visszaadásáig”.
Bevihető, nem bevihető
Az Orbán Viktor miniszterelnök által aláírt rendelet előírásait kell alkalmazni a tanítási napon
- az általános iskola 1–8. évfolyamán;
- a gimnázium 5–12. évfolyamán;
- a szakgimnázium 9–13. évfolyamán;
- a foglalkozások ideje alatt a kollégiumban;
- a foglalkozások, tanórák ideje alatt – ideértve az intézményben töltött időt is – az alapfokú művészeti iskola minden évfolyamán;
- vagy a tanórák, a szakmai oktatás, valamint a szakképesítésre felkészítő szakmai képzés szerinti foglalkozások ideje alatt – ideértve az intézményben töltött időt is – a szakiskola minden évfolyamán.
Ezenkívül vannak tiltott tárgyak is, amelyeket egyáltalán nem lehet bevinni az iskolákba. Ezek közé tartozik:
- a közbiztonságra különösen veszélyes eszközökről szóló 175/2003. (X. 28.) Korm.-rendelet szerinti közbiztonságra különösen veszélyes eszköz (például elektromos sokkoló, gázspray, bokszer stb.);
- azon tárgy, amely birtoklása a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvényben,
- vagy a Büntető törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvényben foglaltak szerint büntetendő,
- vagy a tizennyolcadik életévét be nem töltött személy részére nem értékesíthető termék.
Személyi biztonsághoz való jog
A rendelet hatálybalépése után egy hónappal egy tanuló alkotmányjogi panasszal fordult az Alkotmánybírósághoz. Mint beadványában leszögezte: „diákként a támadott jogszabályi rendelkezések közvetlenül érintenek, mivel azok kifejezetten a tanulókra vonatkozó szabályokat állapítanak meg, amelyek meghatározzák, hogy milyen tárgyakat birtokolhatok és használhatok az oktatási intézményben.”
Az indítványozó tanuló, aki kérte a kormányrendelet megsemmisítését, többek között azt is sérelmezte, hogy a tiltott tárgyak bevitelére vonatkozó szabályozás kifejezetten csak a diákokat célozza, míg az oktatási intézmények más tagjaira, mint például a tanárokra és egyéb alkalmazottakra nem vonatkozik a tiltás.
Ez a különbségtétel olyan helyzetet eredményezhet, amelyben a tanárok olyan tárgyakat birtokolhatnak, amelyek potenciálisan veszélyt jelenthetnek a diákok biztonságára, csökkentve ezzel az intézményen belüli biztonságos környezetet.
A panaszos szerint a telekommunikációs eszközök, különösen az okostelefonok használatának szigorú korlátozása sérti a diákok személyi biztonsághoz való jogát. Az okostelefonok nemcsak az oktatási tevékenységek során használatosak, hanem kulcsfontosságú eszközök lehetnek sürgősségi helyzetekben is, amikor gyors segítségkérés vagy információátadás szükséges. A szabályozás, amely a diákok számára szigorúan korlátozza a telekommunikációs eszközök használatát a tanítási idő alatt, megnehezíti, illetve ellehetetleníti, hogy veszélyhelyzetekben azonnal elérjék a szülőket, vagy hogy az intézményen kívüli hatóságoktól segítséget kérjenek.
Indítványozhat-e kiskorú?
Az alkotmányjogi panaszról kifejtette álláspontját Pintér Sándor belügyminiszter, aki szerint az indítvány nem tartalmaz olyan indokot, amely alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdést vetne fel. Amennyiben az Alkotmánybíróság mégis a panasz érdemi vizsgálata mellett döntene, a tárcavezető felhívta a figyelmet az UNESCO globális felmérésére, amely szerint az országok negyede tiltja valamilyen módon és mértékben a mobilhasználatot az iskolákban. Így például teljes vagy részleges tiltás van érvényben Portugáliában, Spanyolországban, Svájcban, Lettországban, Skóciában, Angliában, Olaszországban, Franciaországban, Mexikóban és az Egyesült Államokban.
A belügyminiszter szerint az iskolai mobiltelefon-használat jelentős mértékben eltereli a diákok figyelmét a tanulásról, emellett az internetes zaklatásra is lehetőséget teremt.
A szabályozás szigorítása visszavezethető az iskolákban a közelmúltban a társadalom jogos felháborodását kiváltó esetekre, amelyek a tanárokkal, illetve a diákokkal szemben történtek. Ezek a verbális, vizuális, valamint fizikai támadások az online és az offline térben egyaránt előfordultak.
A miniszter azt is hangsúlyozta, hogy nem lehet diszkriminatív szabályozásról beszélni a tanuló és a pedagógus relációjában, ugyanis a támadott norma címzettje a tanuló, és nem a pedagógus.
Az alkotmányjogi panasz, amelyet február 18-án vesz először napirendjére a teljes ülés, már csak azért is alaposan feladja a leckét az alkotmánybíróknak, mert el kell dönteniük, hogy kiskorú személytől is elfogadhatnak-e indítványt.
(Borítókép: Tövissi Bence / Index)