A véleménynyilvánító népszavazás jogilag nem, de politikailag kötné a képviselőket

ujraszamlalas
2025.03.07. 15:50
Orbán Viktor Brüsszelben bejelentette, hogy véleménynyilvánító szavazást kezdeményez Ukrajna európai uniós tagságáról. A rendszerváltozás utáni kilencedik referendum lehet az első olyan szavazás, amely nem ügydöntő, hanem „csak” véleménynyilvánító lesz.

Mint arról az Index is beszámolt, Orbán Viktor véleménynyilvánító szavazást kezdeményez Ukrajna európai uniós tagságáról. A miniszterelnök erről az Ukrajnáról szóló, rendkívüli uniós csúcstalálkozó után beszélt újságíróknak csütörtök éjjel Brüsszelben. A kormányfő azt is hangsúlyozta, hogy újra komolyan „elő kell vennünk” Ukrajna európai uniós tagságának a kérdését, mert felelősen e mellett most nem lehet dönteni. Azt is elmondta, nem szeretné, ha az emberek feje fölött születne erről döntés, ezért kezdeményezni fognak egy véleménynyilvánító szavazást Ukrajna európai uniós tagságáról. Megjegyezte: úgy fogják lebonyolítani, mint a nemzeti konzultációkat szokták: gyorsan és egyszerűen. „Aztán meglátjuk” – tette hozzá.

Országos és helyi

A népszavazás (referendum) a közvetlen demokrácia egyik eszköze. Ezzel a választópolgárok az országgyűlési vagy az önkormányzati választások között is kifejezhetik véleményüket országos és helyi kérdésekről.

Je­lentős kü­lönbség van az or­szágos és a helyi nép­szava­zások gyako­risága között: előbbit viszonylag ritkán, utóbbit jóval gyakrab­ban rendeznek.

A tele­pü­lése­ken ugyanis a legkülönfélébb kérdésekről kérik ki a lakosság véleményét: pél­dául településrész átcsatolásáról, más várme­gyéhez csatlakozásról, hulla­déklerakó megépítéséről, távközlési antennatoronyról, el­kerülő út nyomvonaláról vagy más helyi ügyekről.

2011 óta a két országos referendummal szemben 66 helyi népszavazást rendeztek hazánkban, a legtöbbet (16-ot) 2012-ben. Tavaly a Veszprém vármegyei Márkón új bányatelek nyitásáról, míg Nyirádon napelemparkról kérték ki a helyiek álláspontját. A márkói szavazás érvényesen, a nyirádi érvénytelenül zárult.

Ügydöntő és véleménynyilvánító

Az országos népszavazásnak a jogkövetkezmények szempontjából két fajtája van:

  • ügydöntő 
  • és véleménynyilvánító.

Az ügydöntő referendum eredménye kötelező az Országgyűlésre, vagyis a nép­szavazásra feltett kérdésben hozandó törvény megalkotásakor a képviselők nem hagyhatják figyelmen kívül a választópolgárok többségi véleményét.

Ezzel szemben a véleménynyilvánító népszavazás eredmé­nye jogilag nem köti a képviselőket, egy majdani törvény tartalma elvileg akár el is térhet a választópolgárok többségi véleményétől. Az már nem jogi, hanem politikai kérdés: vajon bölcsen tennék-e?

Kötelező és fakultatív

Emellett az országos népszavazásnak két típusa van:

  • kötelező népszavazás (kötelező megtartani, ha azt kétszázezer választópolgár kezdeményezi),
  • fakultatív népszavazás (ha a népszavazást a köztársasági elnök, a kormány vagy 100 ezer választópolgár kezdeményezi).

Amíg a választópolgári kezdeményezés – az aláírások számától függően – kötelező és fakultatív is lehet, addig a kormány, valamint a köztársasági elnök kezdeményezése minden esetben fakultatív, azaz az Országgyűlés szabadon dönt, hogy elrendeli-e a népszavazást.

Két akadály is elhárult

Eredetileg a járványügyi veszélyhelyzet szabályai miatt nem lehetett népszavazást tartani. Ezt a rendelkezést egészítette ki a 438/2021. (VII. 21.) Korm.-rendelet, amely egy gyors módosítással mégis lehetővé tette az országos népszavazás kezdeményezését:

A koronavírus-járvány elleni védekezésről szóló 2021. évi I. törvény 4. paragrafusa azzal az eltéréssel alkalmazandó, hogy országos népszavazás kezdeményezhető.

Négy hónappal később pedig az Országgyűlés azt a korlátozást is eltörölte, amely szerint nem tűzhető ki országos népszavazás az országgyűlési, az európai parlamenti és az önkormányzati választást megelőző és követő negyvenegy napon belüli időpontra. Ez a törvényi korrekció tette lehetővé, hogy az úgynevezett gyermekvédelmi népszavazást az országgyűlési választásokkal egy napra, 2022. április 3-ára tűzze ki az államfő.

Ha a kormány kezdeményezi a népszavazást, az Országgyűlésnek harminc napon belül kell döntenie arról, hogy helyt ad-e a referendumnak, ehhez össze kell hívni a parlamentet. Az Országgyűlés népszavazást elrendelő határozatában fel kell tüntetni a referendumra bocsátott, a kezdeményezésben szereplő konkrét kérdést, valamint rendelkezni kell a népszavazás költségvetéséről is.

Táblázatunk az 1989 óta lezajlott országos népszavazások témáit és eredményeit mutatja be: 

Év Az országos népszavazás témája Érvényes? Érvényes szavazat Igen Nem
1989 A köztársasági elnök későbbi megválasztása igen 4 297751 2151926 50,07% 2145825 49,93%
Munkahelyi pártszervezetek megszüntetése igen 4310999 4101958 95,15% 209041 4,85%
Az MSZMP elszámoltatása igen 4314550 4114994 95,37% 199556 4,63%
A munkásőrség feloszlatása igen 4285604 4068420 94,94% 217184 5,07%
1990 A köztársasági elnök közvetlen megválasztása nem 1078899 926823 85,90% 152076 14,10%
1997 Magyarország NATO-csatlakozása igen 3919114 3344131 85,33% 574983 14,67%
2003 Magyarország EU-tagsága igen 3648717 3056027 83,76% 592690 16,24%
2004 A kórházprivatizáció visszavonása nem 2957320 1922680 65,01% 1034640 34,99%
Kettős állampolgárság nem 2949849 1521271 51,57% 1428578 48,43%
2008 A kórházi napidíj megszüntetése igen 4026917 3385981 84,08% 640936 15,92%
A vizitdíj megszüntetése igen 4029596 3321313 82,42% 708283 17,58%
A felsőoktatási tandíj megszüntetése igen 4025258 3309616 82,22% 715642 17,78%
2016 Kötelező betelepítés nem 3338481 55758 1,67% 3282723 98,33%
2022 Szexuális irányultságot bemutató foglalkozás tartása kiskorúaknak nem 3910436 300282 7,68% 3610154 92,32%
Nemi átalakítás népszerűsítése kiskorúaknak nem 3880381 158447 4,08% 3721934 95,92%
Szexuális médiatartalmak bemutatása kiskorúaknak nem 3872161 180785 4,67% 3691376 95,33%
Nem megváltoztatását bemutató médiatartalmak kiskorúaknak nem 3870042 186938 4,83% 3683104 95,17%
Forrás: valasztas.hu

(Borítókép: Kolumbán Kitti / Index)