Botka László és a hisztis környezetvédők: mégis mennyit fogyaszt majd a szegedi BYD?

shutterstock 2529928465
2025.03.13. 14:55
Szeged polgármesterét az Átlátszó portál egyik cikke bosszantotta fel, ami szerint a városban épülő BYD e-autógyár egy kisvárosnyi vizet, áramot és gázt fogyaszt majd. Az oknyomozó médium megszerezte a Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatal környezethasználati engedélyét, amiből kiderült: évi 7 ezer tonna veszélyes hulladékkal számolnak.

„Nincs rosszabb a környezetvédelem szent ügyének, mint amikor 3 éves bölcsészdiplomával rendelkezők védik” – posztolta Botka László a Facebook-oldalán. Szeged polgármestere szerint a bölcsész-környezetvédők nincsenek tisztában sem az energetika, sem a biológia alapfogalmaival, de képesek hisztit kelteni.

Ezzel kárt okoznak!

– fogalmazott a politikus.

Az egyházmegye kétszer elküldött minket a francba

A szegedi városvezető eddig nagyon jól kezelte a helyi zöldeket, és kiállt a természetvédelem ügye mellett. 2019-ben a Zöld város programért felelős tanácsnokának nevezte ki a Momentum helyi elnökét, Mihálik Edvint. A város zöldítése és fásítása prioritás volt a Tisza-parti városban.

Az önkormányzat tavaly sikeresen akadályozta meg, hogy Kiss-Rigó László püspök felépítse a Grosics Akadémia utánpótlásközpontját, amelyhez egy hathektáros véderdőt kellett volna kivágni.

A szegedi közgyűlés „Szent Ferenc-erdőre” keresztelte el a hathektáros véderdőt, amit egy évtizeddel ezelőtt azért ültettek, mert a homokhátság felől a szél folyamatosan hordja és teríti a homokot az alacsonyan fekvő alföldi városba. Emiatt pedig gyakran rosszak a légszennyezettségi mutatók.

A véderdő kivágása hatalmas felzúdulást keltett a Tisza-parti városban, és nem akadt olyan politikus képviselő-testületben, aki az ügy mellé állt volna. A szegedi önkormányzat, valamint a Kiss-Rigó László vezette püspökség között komoly feszültség alakult ki. Botka László egy fórumon egyenesen úgy fogalmazott: „Az egyházmegye kétszer elküldött bennünket a francba.” Végül Kiss-Rigó László engedett, és Mórahalomra költöztette az utánpótlásközpontot.

Évi 7 ezer tonna veszélyes hulladékkal számolnak

Szeged polgármesterét az Átlátszó egyik cikke bosszantotta fel, ami – dokumentumokra hivatkozva – azt állította, hogy a városban épülő BYD e-autógyár egy kisvárosnyi vizet, áramot és gázt fogyaszt majd. Az idén februárban, a Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatal által kiállított környezethasználati engedélyből kiderül, hogy a gyár napi vízigénye 7 ezer köbméter, éves szinten pedig összesen 1,8 millió köbméter vizet használnak majd el.

Az évi áramfogyasztás 283,4 millió kWh lesz, ami egy 120 ezres város fogyasztásának felel meg, míg az éves gázfogyasztásnál 25,7 millió köbméterrel kalkuláltak, ami körülbelül egy 31 ezres kisváros gázfogyasztásával egyenértékű.

A vármegye által kiadott engedély szerint az akkucsomagokat „Kínából tengeren, majd közúton szállítják készen” a szegedi gyár akkumulátorkirakodó platformjára. A gyárból körülbelül havi 30 ezer, napi 1400 járművet szállítanak majd el. Az így kalkulált napi körülbelül 175 szállítás jelentősen megnöveli a gyár körüli kamionforgalmat, ezt idővel vasúti szállítással akarják csökkenteni. A tervek szerint 2027-ben helyezik üzembe a teherpályaudvart, ezzel a kamionos szállítás a felére csökkenthető.

A hulladékképződés mértéke a technológiából adódóan jelentős

– áll az engedélyben, ami alapján évi 155 ezer tonna „speciális kezelés nélkül újrahasznosítható” hulladékkal, és évi 7 ezer tonna veszélyes hulladékkal számolnak. A hulladék elszállítása szintén pluszforgalmat generál majd az üzem környékén – arról, hogy ki és hova fogja elszállítani a veszélyes hulladékot, nem írnak semmit az engedélyben.

Magyar Péter: tízezer ázsiai munkás fog a gyárban dolgozni

Botka László szerint ugyanakkor a szegedi BYD-gyár harmadannyi vizet használ, mint egy akkugyár, amiből Debrecenben 3 épül.

Szegedi kútjaink duplaannyi vizet termelnek, mint amennyit a város és a BYD együtt elhasznál

– fogalmazott a polgármester, és emlékeztetett arra, hogy a rendszerváltást megelőzően, amikor Szeged még a könnyűipar egyik központja volt, a gyárak több vizet használtak, mint a BYD és a város lakossága fog.

Az áramról szólva Botka László kijelentette, hogy Szegeden ez nagyrészt ipari és lakossági napelemből származik. „Városvezetésem fő célja a valódi környezetvédelem” – fogalmazott az 52 éves politikus.

Botka László ugyanakkor Magyar Péterrel nem vitatkozott, amikor a Tisza Párt elnöke március 3-án Szegeden kritizálta a BYD-beruházást.

A politikus szerint a projekt a magyar adófizetők pénzéből, de kínai érdekek mentén épül, és tízezer Fülöp-szigeteki munkás fog benne dolgozni, akik még adókedvezményt is kapnak.

(Borítókép: Shutterstock)