Önvezető és úgynevezett „tevezető” autók fejlesztését tervezi a BYD Szegeden

2025.04.20. 18:50
Az elmúlt tíz évben 7000 milliárd forint értékben valósultak meg kínai beruházások Magyarországon. A legjelentősebb a BYD e-autó-gyára, amely 2025 végén kezdi meg a legmodernebb autók gyártását Szegeden. A kínai cég egy kutatás-fejlesztési központot is nyit a Tisza-parti városban.

„Minden a tervek szerint halad” – jelentette ki a minap Stella Li, a BYD (Build Your Dreams) ügyvezető alelnöke, aki egyben a kínai vállalat amerikai–európai divíziójának vezérigazgatója is. Az 55 éves üzletasszony fake newsnak nevezte, hogy bármilyen vizsgálat lenne az e-autógyárral szemben.

Ahogy arról korábban az Index beszámolt, az Európai Unió vizsgálatot készít elő a BYD szegedi gyárával kapcsolatban. A hírek szerint Brüsszel arra kíváncsi, hogy a 300 hektáron épülő e-autó-gyár részesült-e tisztességtelen kínai állami támogatásokban.

Botka László, Szeged polgármestere a Facebook-oldalán úgy kommentálta a hírt, hogy semmilyen „drasztikus” intézkedés nem történt. Szerinte az EU azt teszi, amit az uniós jog alapján minden esetben csinálnia kell minden, EU-s országban megvalósuló nagy beruházás esetében.

Hozzátette: „a mi Európai Uniónkban” szigorú rendelkezések szabályozzák, hogy egy beruházás milyen támogatást kaphat, aminek a szegedi gyár teljesen megfelel.

Az akkumulátorokat Kínában gyártják, Szegeden csak összeszerelik az autókat

Bár a Szeged környéki települések vezetői örömmel vennék, ha a BYD beszállítói náluk építenének üzemet, de az akkumulátor kérdését mindenki kínosan kerüli. A politikusok nem szeretnének szembemenni választóik akaratával, ezért ellenzik, hogy területükön akkumulátort gyártó üzem épüljön.

A BYD e-autó-gyár tervei szerint azonban az elektromos autókhoz szükséges akkumulátorcellákat Kínában gyártják majd le, a szegedi üzemben az összeszerelést végzik.

A Dél-Alföldön fogják gyártani többek között a Dolphin és Atto 3 modelleket is. A magyarországi típusokat kifejezetten az európai utakra és elvárásokhoz szabták. A tervek szerint a szegedi üzemben évente összesen 300 ezer autó gördülhet le a futószalagokról.

Szegeden némi csalódást okozott, hogy a gigagyár központja nem a Tisza-parti városban lesz, hanem a fővárosban.

Szerintem az, hogy az európai központ Budapesten lesz, nem lehangoló. Kétségkívül nagyon jó lenne, ha Szeged tudna otthont adni teljes mértékben a BYD-nek, de mivel már komáromi gyárral is rendelkeznek, így ez valószínűleg nem fog megtörténni

– nyilatkozta az Indexnek Tóth-Benedek Csanád, a Magyar Kétfarkú Kutya Párt szegedi önkormányzati képviselője. Az informatikus politikus szerint az e-autó-gyárnak köszönhetően több ezer munkahely létesül Szeged mellett, amivel együtt jár a tőkebeáramlás is, illetve a szolgáltatói szektor fejlődése. Hozzátette: a BYD a helyi iskolákban, egyetemeken ösztöndíjakat tervez indítani, ami szintén jó lehetőség a városban tanulóknak.

Innováció és intelligens modellek Szegeden

Az e-autó-gyár szomszédságában működő Science Parkban a Szegedi Tudományegyetem tudósai már érdekesebbnél érdekesebb kutatásokat folytatnak a hidrogéntechnológia, valamint a szintetikus benzin, az e-benzin előállítása terén. A BYD számára is rendkívül fontos az innováció: jövőre egy kutatás-fejlesztési központot nyit Szegeden.

A kínai menedzsment leginkább az önvezető technológiák terén szeretne fejlesztéseket végrehajtani.

Stella Li véleménye szerint ez egy új szintet ad a jelenlétüknek, hiszen a gyár a termelés mellett új ötletekkel is előáll majd.

A Magyar Kétfarkú Kutya Párt politikusa az önvezető autók kapcsán tréfásan megjegyezte, hogy a BYD innovációja egy remek lehetőséget teremt „a szegedi autósoktatóknak és forgalmi vizsgabiztosoknak, hiszen emberek után már autókat is oktathatnak”.

Az informatikus úgy tudja, hogy a jövőben a fiatalabb generáció számára az önvezető autók mellett a BYD tervezi a „tevezető” – szigorúan púpok nélkül – autók fejlesztését is, ami a kötetlenebb hangvezérlést kedvelők körét célozza majd meg.

Stella Li szerint az e-autó-gyár elsősorban minőségi technológiát kínál majd. Mint mondta: minden modelljük intelligens megoldásokkal készül, és 8 év garanciát kínálnak az akkumulátorokra.

Példaként hozta fel a V2G-technológiát, amely lehetővé teszi, hogy az autó parkolás közben áramot termeljen, amit akár el is adhatunk – így nemcsak pénzbe kerül az autó, hanem pénzt is hozhat.