
A Leporolt akták - Perben a XX. századdal című kötet negyven bírósági ügyön át mutatja be történelmünket az első világháborútól a rendszerváltozás utáni évekig.
MEGVESZEM
Hamarosan az Országgyűlés elé kerül a törvénycsomag, amely 75 (indoklással együtt 124) oldalon keresztül összesen 26 igazságügyi témájú törvény módosítására tesz javaslatot.
A javasolt módosítások két fő területre terjednek ki:
A tervezet tartalmi összefoglalója szerint a büntetőjogi változtatások célja a büntetőeljárások időszerűségének javítása és a bűnüldözés hatékonyságának növelése, különös tekintettel az online csalások visszaszorítására és a pénzügyi szektor védelmére.
A tervezet a büntetőeljárások elhúzódása, valamint az online csalások megfékezése tárgyában létrehozott minisztériumi munkacsoportok rövid távon megvalósítható javaslataira épül. A szabályozás egyúttal – szintén uniós jogi normák elvárásaival összhangban – racionalizálja a távollétes, valamint a jogi személyeket érintő eljárások kereteit is.
A magánjogi és igazságügyi módosítások pedig az úgynevezett négyoldalú megállapodásra, a 2024. november 22-én az igazságügyi miniszter, a Kúria elnöke, az Országos Bírósági Hivatal (OBH) elnöke és az Országos Bírói Tanács (OBT) elnöke által aláírt megállapodásban foglalt célkitűzésekre épülnek, amelyek az igazságszolgáltatás hatékonyságának és minőségének fejlesztését tűzték ki célul.
Az OBT január 15-én módosította álláspontját, és megszavazta, hogy kihátrálnak a kormánnyal kötött megállapodásból. Tuzson Bence igazságügyi miniszter erre úgy reagált, hogy
az OBT döntése ellenére a kormány továbbra is hatályosnak tekinti a megállapodást.
Senyei György, az OBH elnöke lapunknak adott interjújában pedig úgy pontosított, hogy a megállapodás tartalma alapján inkább szándéknyilatkozatnak minősül, és így az aláíró felekre nézve nem lehet tulajdonítani semmilyen kötelmi tartalmat.
A Magyar Bírói Egyesület (MABIE) április 6-i Facebook-posztjában szóvá tette, hogy a törvénytervezetet csak április 4-én délután küldték ki a bírók többségének, de észrevételek előterjesztésére csak április 9-ig, szerdáig, egyes bíróságokon pedig április 7-ig vagy 8-ig volt mód az OBH felé. Szerintük érdemi észrevételt tenni egy ekkora terjedelmű anyaggal kapcsolatban három-négy nap alatt, amelyből kettő hétvégi nap, egyszerűen lehetetlen. Ez a határidő önmagában is azt üzeni, hogy a jogalkotó nem kíváncsi a bírák széles körének szakmai véleményére.
Az ilyen eljárás csak a formális egyeztetés látszatát kelti, miközben tényleges párbeszédre, szakmai vitára vagy valódi módosításokra esély sincs. A jelenlegi helyzet tökéletes példája annak a gyakorlatnak, amit a MABIE hosszú ideje kifogásol: a bírósági szervezetet nem partnerként kezelik a jogalkotásban, hanem csak utólag értesített szereplőként, akinek legfeljebb asszisztálni szabad a már előre eldöntött folyamatokhoz.
Nos, a kritikát vélhetően olvasta az igazságügyi kormányzat is, mert Tuzson Bence miniszter április 15-én találkozott a törvényszékek és ítélőtáblák elnökeivel, hogy közösen gondolkodjanak a magyar igazságszolgáltatás jövőjéről. Mint Facebook-posztjában megírta, aktuális jogalkotási kérdésekről egyeztettek, mert közös céljuk a gyorsabb és hatékonyabb eljárások megvalósítása.
Ennek érdekében, ahogy ígértem, elkészült a hatékonyságot javító törvénycsomag, amelyet hamarosan az Országgyűlés elé terjesztek.
Igen ám, de még a beterjesztés előtt, április 17-én a törvénycsomag felkerült az Igazságügyi Minisztérium honlapjára, ahol április 25-ig lehetett a tervezetet véleményezni.
Ami a törvénycsomag egyes elemeit illeti, eddig a legnagyobb visszhangja a bírói felső korhatár emelésének volt. Egy rendelkezés kimondaná, ha valaki az általános öregségi nyugdíjkorhatár betöltése után szeretne 70 éves koráig tovább dolgozni, akkor rendkívüli pályaalkalmassági vizsgálaton kellene részt vennie, a soron kívüli értékelésén pedig „kiválóan alkalmas” az elvárt szint. A kérelmet ezután az OBH elnöke, kúriai bíró esetén a Kúria elnöke bírálná el.
Boros Katalin, a MABIE elnöke az ATV-nek nyilatkozva megfoghatatlannak nevezte, hogy az igazgatási vezető, valamint az OBH elnöke eldöntheti, indokolt-e munkaszervezési, munkaterhelési és költségvetést érintő igazgatási szempontok figyelembevételével a kolléga továbbfoglalkoztatása. Az egyesületi elnök szerint ilyen feltételrendszer nincs az ügyészeknél.
Van ennél meredekebb elképzelés is a törvénytervezetben!
A preambulum szerint valamennyi jogkereső érdeke, hogy a polgári és közigazgatási perek észszerű időn belül fejeződjenek be. E cél megvalósítását szolgálja az új jogintézmény, amely alapján a bíróság bármely, törvényben megállapított intézkedési határidő túllépése esetén a határidő lejártát követő naptól kezdve a késedelemmel arányos vagyoni elégtételt nyújt a felek részére.
Egész pontosan: „Ha a bíróság a számára törvényben megállapított intézkedési határidőt túllépi, a határidő lejártát követő naptól kezdve naponta a – késedelem első napján érvényes – minimálbér 3 százalékának megfelelő mértékű vagyoni elégtételt nyújt hivatalból a felek részére.”
További érdekességek a törvénycsomagból:
Azt is fontos tudni, hogy a törvénytervezetet a kormány még nem tárgyalta.
(Borítókép: Tuzson Bence a törvényszékek és ítélőtáblák elnökeivel egyeztet 2025. április 15-én. Fotó: Tuzson Bence / Facebook)
A Leporolt akták - Perben a XX. századdal című kötet negyven bírósági ügyön át mutatja be történelmünket az első világháborútól a rendszerváltozás utáni évekig.
MEGVESZEM