Elítélték a vonatvezetőt az elszabadult lillafüredi kisvasút ügyében

2025.05.13. 14:37
2018. június 11-én a lillafüredi kisvasúti hátrahagyott kocsijai elindultak egy lejtős pályaszakaszon, mely egy induló villamosnak ütközött. A baleset következtében egy utas megsérült, emiatt a Miskolci Törvényszék előtt vonták felelősségre a vonatvezetőt, akit másodfokon elítélt a bíróság, viszont két évre próbára bocsátotta, de a döntés nem jogerős.

Másodfokon bűnösnek mondta ki a vonatvezetőt az elszabadult lillafüredi kisvasút ügyében a közlekedés biztonsága ellen gondatlanságból elkövetett veszélyeztetés vétségében a Miskolci Törvényszék, ezért őt két évre próbára bocsátotta, megváltoztatva az elsőfokú ítéletet – közölte kedden a bíróság sajtóosztálya.

Az első fokon eljáró Miskolci Járásbíróság ítéletében megállapított tényállás szerint 2018. június 11-én a Majláth telephely fővágányán egymáshoz kapcsolva hátrahagyott és leállított, egyenként 10 tonna súlyú vasúti kocsik légfékrendszeréből elszökött a levegő.

Emiatt azok az enyhén lejtős pályaszakaszon elindultak, a vágányzáró sorompó használatának hiányában áttörték a telephely zárt kapuját, és a nyílt vasúti pályára jutva − a mintegy 2 kilométeres útszakaszon óránkénti 20-40 kilométeres sebességre felgyorsulva, majd kitörve az ütközőbakot − végül nekiütköztek egy miskolci villamosmegállóból éppen induló villamosnak.

A balesetben a villamos utasa nyolc napon belül gyógyuló sérülést szenvedett, de az ütközés veszélyeztette a villamosvezető, valamint a közlekedők életét és testi épségét is.

A járásbíróság a szakértői vélemény alapján azt mondta ki, hogy nem volt konkrétan szabályozva a kisvasutat üzemeltető vállalatnál az egyes dolgozók pontos feladatköre, a munkavállalók szokásjog alapján végezték feladataikat, ezért a vádlottak büntetőjogi felelőssége nem volt megállapítható. Emiatt a vonatvezetőt és a forgalmi szolgálattevőt bizonyítottság hiányában, míg a tartalékos mozdonyvezetőt bűncselekmény hiányában első fokon felmentették.

Az elsőfokú döntést megváltoztatva a Miskolci Törvényszék az elsőrendű vádlottat bűnösnek mondta ki a közlekedés biztonsága ellen gondatlanságból elkövetett veszélyeztetés vétségében, ezért őt két évre próbára bocsátotta, egyebekben a járásbíróság ítéletét helybenhagyta.

A másodfokon eljáró tanács azt állapította meg, hogy a kézifék kizárólag emberi magatartásra, mulasztásra visszavezethető okból oldhatott fel, az elsőrendű vádlott mulasztása, a kézifék nem teljes betekerése, behúzása okozta a légfékrendszerből a levegő távozását, ami azután a baleset kiváltó oka lett. Az ítélet nem jogerős.