Politikai ellenfelek közös javaslata írja át a belvárosi közlekedést

76d45fba-75be-4b08-a5a4-5ed7457860e8
2025.05.19. 20:42
A Fővárosi Közgyűlés legutóbbi ülésére közös javaslattal is készült Karácsony Gergely, valamint Vitézy Dávid. A főpolgármester és a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetőjének előterjesztése – amelyet végül elfogadott a közgyűlés –, gyalogosbarát forgalmi rend bevezetését indítványozta Belső-Erzsébetvárosban.

A javaslat bevezetőjében rögzítették, hogy a VII. kerület belső része Budapest egyik legsűrűbben beépített városnegyede, a turizmus kiemelt célpontja. „Itt évtizedes távlatban állandósult probléma a rendkívül sűrű gyalogosforgalom és a gépjárműforgalom konfliktusa: a szűk, nem erre méretezett utcák alkalmatlanok a kétféle közlekedési igény egyidejű lebonyolítására, mindennaposak a tumultuózus jelenetek, miközben a gyalogosok száma több nagyságrenddel meghaladja az erre közlekedő autókét” – olvasható az előterjesztésben.

Különösen az esti, éjszakai órákban vannak áldatlan állapotok, amikor a megálló taxik, valamint „sokszor egyéb illegális tevékenységeket végző járművek akadályozzák a gyalogosok, illetve a mögöttük feltorlódó járművek haladását is. A problémát tetézi a kijelölt rakodóhelyek és e célra rendelt időszakok hiánya, valamint a járdákat beszűkítő, helyenként eltorlaszoló parkolóhelyek is”.

Karácsony Gergely és Vitézy Dávid úgy látja, hogy a kialakult állapot a lakók mindennapjait is zavarja, az otthonukba való eljutásukat megnehezíti a közlekedési helyzet, a parkolóhelyek zsúfoltsága pedig a közterületi várakozásukat bonyolítja.

Az előterjesztők szerint a helyzet megoldása nem tűr halasztást. Példákat is hoztak arra, hogy több helyen már évtizedek óta bevált a gépjárműforgalom kitiltása, sétálóutcák létrehozása, ilyen

  • az V. kerületi Váci utca környéke és a Vörösmarty tér,
  • valamint a VIII. kerületi Palotanegyed egyes részei.

A politikusok hangsúlyozták, a belső-erzsébetvárosi változtatásoknak különös aktualitást ad az a helyi kezdeményezés, amely a konfliktusokkal leginkább terhelt utcákban gyalogosbarát forgalmi rendet vezetne be, egyben vállalva, hogy a felszabaduló köztereket utcabútorok, konténeres növények telepítésével teszik élhetőbbé.

Több utcában is változik a közlekedés

Az előterjesztők egyeztettek a VII. kerületi önkormányzattal, a Budapesti Közlekedési Központtal, valamint a Budapest Közúttal is. A tárgyalások eredményeként utcaszakaszonként differenciált megoldásokkal biztosítanák a helyben lakók érdekeinek védelmével párhuzamosan a gyalogos-kerékpáros forgalom elsőbbségét.

A döntés értelmében lesznek teljesen autómentes szakaszok, valamint behajtási engedélyhez kötött utcák is:

  • A Kazinczy utca Rákóczi út – Dohány utca és a Wesselényi utca – Dob utca közötti, a Dob utca Rumbach Sebestyén utca – Síp utca közötti, valamint a Csányi utca Dob utca – Király utca közötti szakaszát csak a gyalogos és kerékpáros forgalom vehetné igénybe, a gépjármű-behajtás megszűnne.
  • A Kazinczy utca Dohány utca – Wesselényi utca közötti, a Király utca Károly krt. – Rumbach Sebestyén utca közötti, a Madách Imre út Asbóth utca – Rumbach Sebestyén utca közötti szakasza, valamint az Asbóth utca esetében a gépjárműbehajtás a továbbiakban engedélyhez kötött lenne. Oda csak az ott lakók, a mozgásukban korlátozott személyt szállító járművek, a közszolgáltatások és az építési forgalom, valamint (időben korlátozott módon) az áruszállítók hajthatnának be, hogy elérjék a számukra kijelölt rakodóhelyeket. A parkolóhelyek száma csökkenne, és a megmaradók teljes egészükben lakossági parkolóvá alakulnának.
  • Belső-Erzsébetváros többi utcájában megmaradna a gépjármű-behajtás és -áthajtás lehetősége.
  • A Wesselényi utca egy rövid szakasza a Rumbach Sebestyén utca – Síp utca között kétirányúvá alakulna, hogy a Holló utca környéke gépjárművel továbbra is viszonylag egyszerűen megközelíthető maradjon.
  • A Kis Diófa utca haladási iránya megfordulna, oda a továbbiakban a Király utca felől lehetne behajtani.
  • A Klauzál tér északkeleti oldalán, a vásárcsarnok előtt a jelenlegi kétirányúság megszűnne, a szakasz a Klauzál utcával azonos módon, a Dob utca felé lenne járható.
  • A Síp utcában, a Klauzál tér északkeleti oldalán, a Kazinczy utca Dob utca – Király utca közötti szakaszán, valamint a Dob utca két érintett szakaszán az átmenő forgalom fenntartása mellett megszűnnének a közterületi parkolóhelyek, illetve számuk jelentősen csökkenne. A Klauzál tér északnyugati oldalán a park felőli oldalon megszűnne a párhuzamos parkolás. Ugyanez történne a kétirányúsítás miatt a Wesselényi utca érintett szakaszán is.

A terület peremén új taxiállomások, továbbá koncentrált rakodóhelyek létesülnének. Az érintett utcákban megszűnő lakossági parkolóhelyeket a kerületi önkormányzat a környező utcákban található díjfizető parkolóhelyek átalakításával pótolhatná.

Térkép az érintett útszakaszokról:

Az elfogadott javaslatból az is kiderült, hogy a Dob utca érintett szakaszának sétálóutcává alakítása, valamint a Wesselényi utca kétirányúsítása az előzetes egyeztetéseken kialakult konszenzusnak megfelelően átmenetileg, pilot jelleggel történne meg a nyári szünidőben, 2025. június 21. és augusztus 20. között. Ha viszont kedvezőek a tapasztalatok, az átalakítás tartósan fennmaradna.

A többi felsorolt közterület esetében a 2025. június 21-ével bevezetendő változások véglegesek. A Klauzál utca teljes, Rákóczi út – Klauzál tér közötti szakaszának forgalomcsillapítása, a gépjármű-behajtás engedélyhez kötése később, a közterület átépítése esetén valósulhat meg, így arról a közgyűlés egyelőre csak koncepcionális döntést hozhatott.

(Borítókép: A Kazinczy utca 2017. augusztus 29-én. Fotó: Balogh Zoltán / MTI)