Politikai ellenfelek közös javaslata írja át a belvárosi közlekedést

További Belföld cikkek
-
Újabb csőtörés Nyergesújfalun: ismét víz nélkül maradt a település
- Zivatarokkal érkezik meg a hidegfront, kiadták a figyelmeztetést
- Betelepülők, reszkessetek! Elővásárlási és adókivetési jogot kapnak az önkormányzatok
- Már a tervezettől is elszabadultak az indulatok, bonyolódik a bringások élete
- Orbán Viktor nosztalgiázott, megosztott egy részletet a Nagy Imre újratemetésén elmondott beszédéből
A javaslat bevezetőjében rögzítették, hogy a VII. kerület belső része Budapest egyik legsűrűbben beépített városnegyede, a turizmus kiemelt célpontja. „Itt évtizedes távlatban állandósult probléma a rendkívül sűrű gyalogosforgalom és a gépjárműforgalom konfliktusa: a szűk, nem erre méretezett utcák alkalmatlanok a kétféle közlekedési igény egyidejű lebonyolítására, mindennaposak a tumultuózus jelenetek, miközben a gyalogosok száma több nagyságrenddel meghaladja az erre közlekedő autókét” – olvasható az előterjesztésben.
Különösen az esti, éjszakai órákban vannak áldatlan állapotok, amikor a megálló taxik, valamint „sokszor egyéb illegális tevékenységeket végző járművek akadályozzák a gyalogosok, illetve a mögöttük feltorlódó járművek haladását is. A problémát tetézi a kijelölt rakodóhelyek és e célra rendelt időszakok hiánya, valamint a járdákat beszűkítő, helyenként eltorlaszoló parkolóhelyek is”.
Karácsony Gergely és Vitézy Dávid úgy látja, hogy a kialakult állapot a lakók mindennapjait is zavarja, az otthonukba való eljutásukat megnehezíti a közlekedési helyzet, a parkolóhelyek zsúfoltsága pedig a közterületi várakozásukat bonyolítja.
Az előterjesztők szerint a helyzet megoldása nem tűr halasztást. Példákat is hoztak arra, hogy több helyen már évtizedek óta bevált a gépjárműforgalom kitiltása, sétálóutcák létrehozása, ilyen
- az V. kerületi Váci utca környéke és a Vörösmarty tér,
- valamint a VIII. kerületi Palotanegyed egyes részei.
A politikusok hangsúlyozták, a belső-erzsébetvárosi változtatásoknak különös aktualitást ad az a helyi kezdeményezés, amely a konfliktusokkal leginkább terhelt utcákban gyalogosbarát forgalmi rendet vezetne be, egyben vállalva, hogy a felszabaduló köztereket utcabútorok, konténeres növények telepítésével teszik élhetőbbé.
Több utcában is változik a közlekedés
Az előterjesztők egyeztettek a VII. kerületi önkormányzattal, a Budapesti Közlekedési Központtal, valamint a Budapest Közúttal is. A tárgyalások eredményeként utcaszakaszonként differenciált megoldásokkal biztosítanák a helyben lakók érdekeinek védelmével párhuzamosan a gyalogos-kerékpáros forgalom elsőbbségét.
A döntés értelmében lesznek teljesen autómentes szakaszok, valamint behajtási engedélyhez kötött utcák is:
- A Kazinczy utca Rákóczi út – Dohány utca és a Wesselényi utca – Dob utca közötti, a Dob utca Rumbach Sebestyén utca – Síp utca közötti, valamint a Csányi utca Dob utca – Király utca közötti szakaszát csak a gyalogos és kerékpáros forgalom vehetné igénybe, a gépjármű-behajtás megszűnne.
- A Kazinczy utca Dohány utca – Wesselényi utca közötti, a Király utca Károly krt. – Rumbach Sebestyén utca közötti, a Madách Imre út Asbóth utca – Rumbach Sebestyén utca közötti szakasza, valamint az Asbóth utca esetében a gépjárműbehajtás a továbbiakban engedélyhez kötött lenne. Oda csak az ott lakók, a mozgásukban korlátozott személyt szállító járművek, a közszolgáltatások és az építési forgalom, valamint (időben korlátozott módon) az áruszállítók hajthatnának be, hogy elérjék a számukra kijelölt rakodóhelyeket. A parkolóhelyek száma csökkenne, és a megmaradók teljes egészükben lakossági parkolóvá alakulnának.
- Belső-Erzsébetváros többi utcájában megmaradna a gépjármű-behajtás és -áthajtás lehetősége.
- A Wesselényi utca egy rövid szakasza a Rumbach Sebestyén utca – Síp utca között kétirányúvá alakulna, hogy a Holló utca környéke gépjárművel továbbra is viszonylag egyszerűen megközelíthető maradjon.
- A Kis Diófa utca haladási iránya megfordulna, oda a továbbiakban a Király utca felől lehetne behajtani.
- A Klauzál tér északkeleti oldalán, a vásárcsarnok előtt a jelenlegi kétirányúság megszűnne, a szakasz a Klauzál utcával azonos módon, a Dob utca felé lenne járható.
- A Síp utcában, a Klauzál tér északkeleti oldalán, a Kazinczy utca Dob utca – Király utca közötti szakaszán, valamint a Dob utca két érintett szakaszán az átmenő forgalom fenntartása mellett megszűnnének a közterületi parkolóhelyek, illetve számuk jelentősen csökkenne. A Klauzál tér északnyugati oldalán a park felőli oldalon megszűnne a párhuzamos parkolás. Ugyanez történne a kétirányúsítás miatt a Wesselényi utca érintett szakaszán is.
A terület peremén új taxiállomások, továbbá koncentrált rakodóhelyek létesülnének. Az érintett utcákban megszűnő lakossági parkolóhelyeket a kerületi önkormányzat a környező utcákban található díjfizető parkolóhelyek átalakításával pótolhatná.
Térkép az érintett útszakaszokról:

Az elfogadott javaslatból az is kiderült, hogy a Dob utca érintett szakaszának sétálóutcává alakítása, valamint a Wesselényi utca kétirányúsítása az előzetes egyeztetéseken kialakult konszenzusnak megfelelően átmenetileg, pilot jelleggel történne meg a nyári szünidőben, 2025. június 21. és augusztus 20. között. Ha viszont kedvezőek a tapasztalatok, az átalakítás tartósan fennmaradna.
A többi felsorolt közterület esetében a 2025. június 21-ével bevezetendő változások véglegesek. A Klauzál utca teljes, Rákóczi út – Klauzál tér közötti szakaszának forgalomcsillapítása, a gépjármű-behajtás engedélyhez kötése később, a közterület átépítése esetén valósulhat meg, így arról a közgyűlés egyelőre csak koncepcionális döntést hozhatott.
(Borítókép: A Kazinczy utca 2017. augusztus 29-én. Fotó: Balogh Zoltán / MTI)