Vendel
7 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Európa második leglassabb személyvonata

2008.06.12. 12:14
A Szilvásvárad-Putnok vicinálison döcögő motorkocsi eddig sem tartozott a gyorsjáratok közé, ám a pálya rossz állapota miatt május 27-től közel 10 kilométer hosszban 10 km/órára csökkentették az engedélyezett sebességet.

Hiába közlekedik légkondicionált motorkocsi naponta és irányonként négyszer a 34 kilométer hosszú Szilvásvárad-Putnok vonalon, az utasok száma csak a ritkán haladja meg a 10-et. Nem csoda, hogy a vonal évek óta szerepel a forgalomszüneteltetésre kijelölt vonalak listáján.

Az Eger-Putnok vonal részét képző vonalszakasz soha nem volt nagy jelentőségű. Az árufuvarozást a kis teherbírású sínek nehezítették, az utas pedig az alacsony sebesség és a településeket elkerülő vonalvezetés miatt volt kevés. Ma már a fát is közúton szállítják és a munkalehetőségek híján lévő falvak lakossága a buszokat sem képes megtölteni, így a vasútvonal sorsa törvényszerűen a pusztulás volt.

A vonalvezetés kifejezetten hegyvidéki jellegű: alagút, mély bevágások, magas töltések és éles kanyarok jellemzik. E vonalat tartják az ország egyik legszebb vonalának.

A vonal további érdekessége, hogy az utas jelenleg csak itt láthat Magyarországon kalauz által kezelt nyíltvonali sorompót. E sorompó előtt a vonat megáll, a kalauz leszáll és letekeri a sorompót. A vonat áthaladása után a kalauz feltekeri a sorompót, majd átsétál az úton, végül felszáll az ott rá váró vonatra. Ez a művelet 3-4 percig is eltart.

A Putnok és Kiskapud közötti rész eddig is a legrosszabb állapotú szakasza volt a vonalnak, de most egy mérővonat áthaladása után a szakemberek a forgalomszüneteltetésre tettek javaslatot, mivel a könnyű sínek közötti talpfák elkorhadtak, és már nem képesek tartani a síneket és a sínrögzítő-elemeket.

Nézze meg képeinket!

A szakminiszter azonban decemberig közszolgáltatást rendelt a vonalra (a MÁV-menetrend szerint a vonatok március 1-jén közlekedtek volna utoljára), ezért a pálya járhatatlannak nyilvánítását nem hagyták jóvá, inkább levették a sebességet 10 km/órára. Így a vonat az első 12 kilométert kerek egy óra alatt teszi meg, a további 22 kilométerre azonban már csak 45 perc kell.

Az Index vasútmániás fórumán olvasható, hogy a 10-es sebesség fenntartásához több helyen talpfacserét hajtanak jelenleg végre, megszűntetve ezzel a közvetlen siklásveszélyt.

Az Európai Unióban ilyen hosszú, ilyen jelentős sebességkorlátozásra (lassújelre) nincs példa, még a nálunk gazdaságilag fejletlenebb tagállamokban sem, legyen szó kis- vagy nagyvasútról. A hosszú lassújel ellenére az átlagsebesség a teljes útvonalra vetítve már majdnem 19,5 km/óra, ezzel pedig „csak” a második leglassabb személyvonat az EU-ban: a szintén magyar építésű erdélyi Oravicabánya-Stájerlakanina vasútvonal 33 kilométerének megtételére kerek két óra kell.