Nándor
8 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

A meleg tél miatt volt sokkal több baleset

2007.05.23. 07:47
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) hétfőn közzétette adatait az első negyedévben történt közlekedési balesetekről, az eredmény robbanásszerű növekedést mutatott. Az ORFK szakértője szerint a helyzet nem annyira súlyos, elsősorban a meleg tél, a havas és ködös időjárás elmaradása okozta a drasztikus romlást, nyárra viszont várhatóan beáll a megszokott átlag.

Ugyan az első negyedévben az előző évhez viszonyítva 16 százalékkal több baleset történt, csak januárban 80 százalékkal nőtt a halálos kimenetelű balesetek száma, a helyzet mégsem ennyire rossz, mondta el az Indexnek Kiss Csaba, az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottságának titkára.

Januárban és februárban a megszokottnál lényegesen jobb idő volt, a köd és a hó nem akadályozta a közlekedést, így ebben az időszakban többen merészkedtek az utakra, magyarázta a szakértő a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által hétfőn közzétett végleges adatokat 2007 első negyedévéről. A helyzet javulását az előzetes áprilisi eredmények bizonyítják: az év első négy hónapjában már csak 10 százalékkal volt több közlekedési baleset, mint az előző év azonos időszakában, míg az első negyedévben ez a szám 16 százalék volt. Kiss Csaba szerint várhatóan nyárra a statisztikai adatok kiegyenlítődnek, és addigra nem tűnik majd ilyen drasztikusnak a helyzet.

Több motoros, több baleset

Az adatok javulást mutatnak a halálos kimenetelű balesetek számában is, az év első négy hónapjában 20 százalékkal volt magasabb, mint az előző év azonos időszakában. Ugyanez a szám az első negyedévre vetítve még 37 százalék volt.

A KSH adatai szerint a motorosok okozta balesetek száma háromszorosára növekedett, melyek megelőzésére a rendőrség fokozott ellenőrzésekkel és propagandatevékenységgel próbál fellépni, tájékoztatott Kiss Csaba. Elmondta azt is, hogy a motorkerékpárok száma folyamatosan, évi 10-15 ezer darabbal nő, ami egyenes arányosságot mutat a balesetek számával. Megjegyezte, hogy a 80-as években hasonló mértékben nőtt a személygépjárművek, így a balesetek száma is, és csak a 90-es évekre tudtak javítani a baleseti statisztikákon.

Több kerékpáros, kevesebb baleset

A kerékpáros balesetek eltérő tendenciát mutatnak, 2002 óta ugyanis csökken a számuk. Kiss Csaba szerint ahogy nő a biciklivel közlekedők száma, az autósok egyre inkább megszokják jelenlétüket, és több figyelmet fordítanak rájuk.

Szintén javulás látszik az ittasan vezetők számában is, míg 2006 első négy hónapjában a sofőrök 13 százaléka fogyasztott alkoholt, 2007-ben már csak 12 és fél százalék. A szakértő ezt azzal magyarázza, hogy a rendőrség húsvétkor fokozott járműellenőrzést tartott, melynek elsődleges célja az ittasan vezetők kiszűrése volt.

Összességében az évi 20-21 ezer baleset állandó értéknek tekinthető, azonban nagy tartalékunk van még a halálos balesetek területén: míg Magyarországon 100 balesetből 6-7 halálos, addig Angliában például csak 2-3. Kiss Csaba úgy véli, hogy a közúti balesetek megtörténtét nehéz befolyásolni, a kimenetelükre azonban a közlekedőknek is van befolyásuk, biztonsági övet és biztonsági gyerekülést kell használni.