Bojkottba fojtott polgári indulatok

2003.04.01. 15:28
Az elmúlt néhány nap valóságos bojkotthangulatot teremtett a polgári oldalon. Célkeresztben a Westel és a Lay's. A civil társadalom e spontán megmozdulásával az egyetlen baj: a törvény a kárt szenvedett cégeknek lehetővé teszi, hogy elégtételt vegyenek.
Legutóbb a polgári körök honlapján jelent meg bojkottfelhívás, a Westel mobilszolgáltató ellen. A polgári körök azt tervezik (a szervező, a Latinovits Zoltán Polgári Kör szerint), hogy pénteken, a cég fővárosi, V. kerület, Petőfi Sándor utcai ügyfélszolgálatánál tömegesen adják vissza SIM-kártyáikat a szolgáltatónak, és választanak új szolgáltatót maguknak.

A cég vonta ki őket saját célközönségéből

A felhívásból kiderül, hogy döntésükhöz a Demokrata című lapban nemrég megjelent cikk vezetett. A Demokrata a kisebb példányszámú újságokban hirdető cégeket hívta fel, hogy megkérdezze: miért nem a Demokratában hirdetnek? A Westel válaszát idézve kiderül: a Westel nem tekinti célközönségének a Demokrata olvasótáborát. Emiatt döntöttek úgy - az egyébként a lapot olvasó és Westel kártyával is rendelkező - polgárok, hogy visszaadják kártyáikat a szolgáltatónak.

A társaság megkeresésünkre elmondta, hogy nem foglalkoznak politikával, hirdetéseik elhelyezéséről pedig szakmai alapon döntenek.

Bayernek az idősek iránti tiszteletlenség tett be

Bojkottfelhívásból jutott a Magyar Nemzet szombati számába is. A jobboldal egyik vezérpublicistájának tartott Bayer Zsolt szólított a Lay's csipszek vásárlása ellen. A szerzőt az idősek elleni tiszteletlenség késztette bojkottfelhívásra, amit a termék reklámjában tapasztalt: "Ne vásároljunk Lay's csipszet!" szólít fel cikkének végén Bayer.

A cég egyelőre nem döntött, hogy kíván-e lépéseket tenni a cikk szerzője, és a felhívást megjelentető lap ellen. "Egyelőre még nem szereztük be a cikket" - mondta az Indexnek Gótzy Miklós cégvezető.

A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségen érdeklődésünkre elmondták, amennyiben a bojkottfelhívás nagy közönség előtt, például újságban, fizetett hirdetésként jelenik meg, s a termék valamilyen tulajdonsága miatt szólítanak fel bojkottra, a hirdetést feladónak kell bizonyítania igazát. Ellenkező esetben - hitelrontás miatt - akár milliós kártérítésre is kötelezhető. Amennyiben véleményként jelenik meg a bojkottfelhívás, az érintett cég helyreigazítást kérhet, majd más retorziók is következhetnek.