Drágább lesz a bliccelés az autópályákon

2004.12.02. 09:02
Januártól a mostaninál is magasabb pénzbírságra számíthatnak azok az autósok, akik matrica nélkül használják valamelyik autópályát – tudta meg a Népszava. A legtöbbet a bliccelő kamionosoknak kell fizetniük. Esetükben akár több mint 260 ezer forint is lehet a bírság összege. A matricát nem vásároló személygépkocsi-vezetőknek minimum 11 500 forintos pénzbüntetéssel kell számolniuk.
Jelentősen növekednek jövőre azok a büntetési tételek, amelyeket a bliccelésen tettenért autópályhasználóknak kell fizetniük. A legnagyobb arányú pótdíjnövekedés a kamionok esetében következik be. A nehézteherautóknak eddig a helyszíni ellenőrzés után három munkanapon belüli fizetés esetén felszámított 42 ezer 500 forint bírság volt a legalacsonyabb, míg 15 napon túli befizetés esetén a büntetési tétel 170 ezer forintra emelkedett.

Ha a járművezető kamerás ellenőrzés során bukott le, azonnali fizetés esetén 51 ezer forintot, 15 nap után pedig 178 ezer 500 forintot róttak ki a gépkocsitulajdonosra. Jövőre azonban a kamionok számára bevezetnek egy külön díj kategóriát, a D4-es járműosztályt. Ebben kategóriában pedig a helyszíni tettenérés esetén 62 ezer 500 forintra, 15 nap késés után pedig 250 ezer forintra növekszik a büntetés összege. Abban az esetben pedig, ha a járművet kamerás megfigyeléssel szűrik ki a forgalomból, a legalacsonyabb pótdíj 75 ezer forint, a legmagasabb pedig 262 ezer 500 forint lesz.

A személygépkocsi vezetőknek sem éri majd meg matrica nélkül autózni a sztrádákon. A bliccelésért helyszíni ellenőrzés során kiszabandó legkisebb büntetés a mostani tízezer forintról 11 ezer 500 forintra emelkedik, a legnagyobb pedig 40 ezerről 46 ezer forintra növekszik. A kamerás "lefülelés" esetén viszont a jelenlegi 12 ezer forint helyett 13 ezer 800 forint lesz a legalacsonyabb, és 42 ezer helyett 48 ezer 300 forint lesz a legmagasabb pótdíj.

A Népszava úgy tudja, jövőre az autópályák ellenőrzése is szigorodik. Az év elejétől várhatóan élesben fognak működni azok a kamerás kocsik, amelyeket idén tesztelt az állami tulajdonú autópályákat működtető Állami Autópályakezelő (ÁAK) Rt. A filmfelvevővel a járőröző autók által rögzített felvételek eddig nem műszaki, hanem adatvédelmi okokból nem voltak felhasználhatóak a nemfizetők megbüntetésére.