Pandora, Gabriella
-3 °C
3 °C

Búcsúbuli vagy engedetlenségi mozgalom a Kálvin téren

2007.03.28. 18:16
Akár engedetlenségi mozgalomba és a 4-es metró csúszásába is fordulhat a Kálvin téri aluljáróban lévő Cha-cha-cha szórakozóhely búcsúbulija: a 4-es metrót beruházó DBR egyelőre nem akarja kártalanítani az építkezés miatt kitelepítendő vállalkozókat, ráadásul érvényes engedélyekkel sem rendelkezik az építkezések mindegyikéhez. Az ügyben perek indultak, megint csúszhat a 4-es metró. A BKV szerint a közműkiváltáshoz megvannak az engedélyeik, péntekre pedig várják az üzlettulajdonosokat egy új egyeztetésre.

Megint csúszhat a 4-es metró építése, miután kedden a bíróság két hónappal elhalasztotta a Kálvin téri aluljáró édességboltja és a főváros, illetve a BKV közötti per tárgyalását.

A metróépítés miatt április 5-én zárnák le a teret, illetve az aluljáró egy részét, bezárna többek között a Cha-cha-cha nevű szórakozóhely, a mellette lévő édességbolt és a pékség is.

Búcsú- vagy engedetlenségi buli lesz?

Azonban a felek egyelőre nem tudnak megegyezni: a kereskedők vagy boltjuk árát vagy alkalmas cserehelyiséget vagy visszatérési lehetőséget szeretnének, a főváros és a BKV pedig egyelőre nem tudja bizonyítani, hogy rendelkezik az építkezéshez szükséges engedélyekkel, így a kiürítést sem kérheti. A BKV erről úgy nyilatkozott az Indexnek, hogy a közműkiváltáshoz megvannak az engedélyeik, és így megkezdhetik a munkákat az előre bejelentett április 5-i időpontban.

Eközben az aluljáróban a kivitelező munkásai fenyegetik meg a boltosokat, hogy hétvégéig kitakarítják őket, mert "a 4-es metró akkor is megépül, ha nincs rá pénz".

A Cha-cha-chában csütörtöktől nonstop búcsúbuli kezdődik, de ha nem változik a helyzet, a buli engedetlenségi mozgalomba csap át, mondják az érintett bérlők.

Nem ajánlottak megfelelő kártárítést

A metróberuházást igazgató DBR projektirodát, illetve a három bolt fölött a bérbeadói jogokat gyakorló Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt.-t tavaly októberben perelte be az üzlethelyiségeket bérlő vállalkozók, mert bérleti szerződésüket - miután a BKV az általa felbecsültetett érték 10 százalékával akart kártalanítani - felmondták.


Az építkezés előtti állapot, pirossal az érintett szakaszok

A 4-es metró állomásának lejárata sárgával

Az eljárás a felmondás jogellenességének megállapítására irányul. Ha a bíróság a felperes javára dönt, az építkezés nem folytatható, mondta el az Indexnek a felperes ügyvédje, Spielmann Éva.

Ugyan adva volna az egyéves felmondási idő, ezt azonban a beruházó DBR nem akarja tudomásul venni, és a közérdekű metróépítés ütemezésére hivatkozva szeretné az aluljárón kívül látni a három vállalkozót.

Pedig egyikük sem ellenezte a beruházást, amikor a tulajdonos főváros először levélben fordult hozzájuk az üzlethelyiségek kiürítése miatt, csakhogy egyelőre sem alkalmas - hasonló méretű és forgalmú, a működési feltételeknek megfelelő - csereüzletet, sem a 100 százalékos kártalanítást, összesen 80 millió forintot nem ajánlott fel a terület tulajdonosa, a főváros.

A DBR álláspontja szerint a felajánlott csereüzletek megfelelők voltak, a vállalkozók szerint viszont nem: sem a Bocskai úti, sem a III. kerületi üzlethelyiségek - a többi között - nem feleltek meg a működési feltéleknek (élelmiszert árusító üzleteknél a kétoldali bejárat például kötelező).

A peronzáron kívül és belül

Lenne egy harmadik lehetőség, de abba a DBR nem akar belemenni: a bérleti szerződésben ugyanis az szerepel, hogy a bérlők - az átalakítási munkák befejezése után - visszatérhetnek bérleményükbe.

A beruházó arra hivatkozik, hogy az érintett aluljárószakasz a 4-es metró új állomásának peronzárába - magyarul arra a területre, ameddig az ellenőrök elkérhetik a jegyet - esik. Csakhogy számos példa van arra - így a Kálvin téri 3-as metró állomásán belül működő Princess pékségé is ilyen, hogy azon belül is működnek boltok.

A felperes vállalkozók szerint nehéz elképzelni, hogy a felújított aluljáróban ne nyitnának ki majd boltok, de úgy gondolják, őket egyszerűen ki akarják hagyni az üzletből.

A három közül az egyik per érdekessége (SZMREK Kft. kontra DBR-BKV), hogy kedden eljárásba vonták a BKV-t is, mint beruházót harmadrendű alperesként. [A DBR nem, csak a BKV tekinthető jogi személynek, a metrótörvény (1059/2005.) szerint ő a beruházó.]

Veszélyben az uniós források

Ez akár a metró uniós pályáztatását is megnehezítheti, az EU-s források elnyeréséhez a BKV-nak ugyanis nyilatkoznia kell, hogy a pályázó projektben nincs olyan per alatt álló terület, ahol a beruházó alperesként szerepel.

Az építkezéshez szükséges, érvényes engedélyeket a perben nem tudta bemutatni a DBR, noha április 5-től már nemcsak az aluljáró egy részét, az egész teret lezárnák az építkezés miatt, sőt a 47-es, 49-es villamosok vonalát is "visszavágják" a Lónyai utcáig. Az aluljáróban építkező Swietelskynél (Swo "Metro4" Kálvin tér Építő Kkt.) is azt mondják, az építési engedélyt legutóbb április 5-re ígérték.

Sem a metróberuházás alapokmányának tekinthető vasúthatósági (létesítési) engedélyt, sem az érintett kerület építési engedélyét nem tudta bemutatni a DBR, ezért a bírónő nem látta bizonyítottnak, hogy a beruházó jogszerűen megkezdheti az építkezést (ebben az esetben a DBR ideiglenes kiürítési engedélyhez folyamodhatna, vagyis ki tudná rakni a boltosokat).

Pedig a Nemzeti Közlekedési Hatóság közlése szerint a 4-es metró vasúthatósági engedélye hatályos, és nemrégiben kiadták az állomásszerkezet kiviteli terveihez is az engedélyt, bár a határozat még nem jogerős a Kálvin tér, illetve a Népszínház utca, a Rákóczi tér és a Kelenföldi pályaudvari állomások esetében sem. A BKV tájékoztatása szerint rendelkeznek a közműkiváltási engedéllyel is - erről szerda késő délután nyilatkozott az Indexnek Regőczi Miklós, a társaság kommunikációs igazgatója.

VEKE: rövidlátó döntés 2-es villamos leállítása a Petőfi és az Erzsébet híd között
"Megdöbbentően rövidlátó és káros döntés, hogy a 2-es villamos forgalmának ideiglenes vágányokon történő fenntartása helyett a villamosforgalom leállítása mellett döntöttek" - írja közleményében a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület amiatt, hogy az előzetes tervekkel ellentétben a Boráros tér (Petőfi híd) és a Március 15. tér (Erzsébet híd) egy évig buszok pótolják a villamosvonalat. "Ezúttal a pesti belváros egyik legfontosabb villamosvonalát azzal az arcátlan indokkal kívánják ellehetetleníteni, hogy ezzel biztosítható a projekt költséghatékonysága. Miközben a beruházás költségei gátlástalan módon növekednek - fogalmaz a VEKE - elfogadhatatlan egy néhány tízmillió forintos tételre hivatkozva megbénítani legalább egy évre a Belváros déli részét. (...). A rövidlátó döntés különösen érdekes annak fényében, hogy éppen azon a téren történik mindez, ahol a kerület követeléseire hamisan hivatkozva több milliárd forintot pazarolnak el a villamos teljesen felesleges új aluljárójára" - írja a civil szervezet, és arra kéri a fővárosi döntéshozókat, vizsgálják felül a döntést. A Fővárosi Közgyűlés holnap szavaz a Becker László-féle metrójelentésről, illetve a megdrágult metró továbbépítéséről.

Engedély nélkül építkeznek

Becker László metróbiztos a napokban nyilvánosságra kerülő, a 4-es metró beruházásának valódi állapotainak értékelésén alapuló intézkedési terve sem állít mást a Kálvint térrel kapcsolatban: "Az állomás lemaradása szintén kulcseleme a projektnek, ugyanakkor az állomás kivitelezése "kritikus úton" van." A jelentés szerint amennyiben az engedély nem kerül kiadásra 2007. áprilisában, az állomás építése akadályozhatja az alagútépítést.

A csúszást a Becker-jelentésben szereplő adatok is valószínűsítik: a Kálvin téri felszíni rendezéshez (járda, vágányok, térrendezés) szükséges engedélyeket csak április 30-ra, a metróépítéshez kapcsolódó egyéb beruházások (aluljáró építése) engedélyét szeptember 30-ra (!) becsüli a jelentés.

A jelentés továbbá azt is megállapítja, a metróépítésnél eddig is gyakorlat volt az engedély nélküli építkezés, lehet, hogy a Kálvin tér esetében sem lesz másként?

"A kezdési időpontra nem állt rendelkezésre az Építéshatósági engedély, ennek ellenére 2006. szeptember 13-án megkezdődtek a kiviteli tervezési munkák a benyújtott építési engedéllyel nem rendelkező tervek alap-ján." - fogalmaz a jelentés.

Szoros ütemterv

A metró új ütemterve igen szoros határidőket állapít meg, ha a legutóbbi ígéretekhez híven a BKV tényleg 2011-re akarja átadni a metrót.

Eszerint a Kálvin téren a területmegszerzések és az engedélyek késedelmei miatti csúszás március 31-ig van betáblázva, utána két és fél hónap jutna a mérnök és hatóság általi jóváhagyásra, majd május közepén kezdődne a kivitelezés. Az aluljáróban az építkezést április 5-én kezdenék, bár a vállalkozókat már szombaton kitennék.

A főváros egyelőre nem kívánta kommentálni az ügyet, mint mondták, megvárják, míg a bíróság határozata hozzájuk is megérkezik.

A három futó per közül a keddi tárgyalását május 31-re halasztotta a Pesti Központi Kerületi Bíróság, a másodiknál a döntést felperesi fellebbezés követte, a harmadik ügyben még nem tűzték ki a tárgyalást.

Regőczi Miklós, a BKV kommunikációs igazgatója az Indexnek elmondta, hogy a BKV számára is új helyzetet teremt, hogy részese lett a pernek. Éppen ezért a mielőbbi megegyezésre rtörekednek, így péntek reggel kilencre várják egy egyeztetésre az érdekelt vállalkozókat.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?