Erzsébet
1 °C
4 °C

Lőttek a 2-es metró és a HÉV összekötésének

2007.06.05. 15:30
Június 9-étől augusztus 19-ig tart az idei nyári metrófelújítás, az Örs vezér tere és a Balha Lujza tér között pótlóbuszok közlekednek majd, az utazási idő 8-10 perccel lesz hosszabb. A felújítási munka keresztbe tesz a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötésének is, ami a 4-es metró árának töredékéből gyorsítaná meg több százezer ember utazását. Demszky hosszú évekre halogatja ígéretét.

Most már biztos, hosszú évekre, ha nem évtizedekre ellehetetlenül a gödöllői HÉV és a 2-es metró összekötése, holott a több százezer budapestit és agglomerációs utas életét megkönnyítő projekt Demszky Gábor főpolgármester kampányígéretei között is szerepelt.

Megkezdődik ugyanis a 2-es metró felújításának utolsó nagyobb állomása: június 9-től augusztus 19-ig megújul a Stadionok, a Pillangó utcai és az Örs vezér téri állomás, illetve a hozzátartozó pályaszakasz.

Ez sem új elképzelés

Emiatt autóbuszok szállítják majd az utasokat az első négy hétben az Örs vezér tere és a Blaha Lujza tér, a második ütemben pedig az Örs vezér tere és a Deák tér között. A metrópótló buszok menetideje 8-10 perccel lesz hosszabb a metróénál.

A most felújításra váró Stadionok és Pillangó utcai megállóban lift is épül a mozgásukban korlátozott emberek számára. A 11 milliárdos projektből az Örs vezér téri állomást teljesen felújítják, befedik 1,2 milliárd forintért. Az építkezés azonban keresztbe tesz a HÉV és a metróvonal - a tervezett 5-ös metróhoz hasonló - összekötésének.

Maga az ötlet már vagy 30 éves (alig fiatalabb, mint a 4-es metróé), ilyen-olyan fejlesztési tervekben szerepelt is, de a főváros csak a szavak szintjén támogatta az ötletet, ami a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) javaslatára Demszky 2005-ös programjába, a Podmaniczky-programba is bekerült.

Jelenleg az Örs vezér téren két azonos irányú vasúti vonal néz egymással farkasszemet, a köztük lévő 500 méteres távolságot, két lépcsőzéssel együtt naponta több száz ezer ember gyalogolja végig. Ezt hívják kényszerátszállásnak.

Több százezer utason segítene

A metró és a HÉV összekötésével a VEKE számításai szerint legalább 300 ezer ember járna jobban, beleértve a gyorsabb közlekedési eszközre átülő autósokat és a jelenleg az Örsön lépcsőző autóbuszos és HÉV-es utasokat is.

A civilek számítása szerint a rövid, Örs vezér tere alatti alagút és a peronok átalakításának költsége kb. 10 milliárd forint, azaz a 4-es metró bekerülési költségének töredéke.

"Elfogadhatatlan, hogy az adófizetők 1200 millió forintját egy olyan fejlesztésre költik, amely a Podmaniczky Program betartása esetén akár már pár év múlva elbontásra kerülhet, ráadásul nem javítja az utasok kényelmét, nem felel meg a kor követelményeinek és épp ezért uniós támogatásra sem méltó" - fogalmazt meg aggályait az üggyel kapcsolatban - immár sokadszorra - kedden a VEKE.

Demszky szerint erre nem lehetne pályázni, pedig igen

"A főváros továbbra sem veti el a felvetést, de jelenleg nincs anyagi fedezet a két vonal összekötésére. Az unió önmagában ilyen projektre nem ad támogatást, csak ha új vonal is létesül" - reagált az ügyre főpolgármesteri sajtóiroda, és hangsúlyozta, Demszky Gábor továbbra is lobbizik az európai fővárosokat tömörítő Eurocities-zel, hogy ezt az uniós gyakorlatot megváltoztassák.

Az uniós ügyekben nem először szólal meg a főpolgármester kevésbé körültekintően. Az uniós forrásokra beadott magyar programok között ugyanis számos hasonló projekt (pályarekonstrukció, -fejlesztés) szerepel, elég csak a csepeli és a szentendrei HÉV-et összekötő 5-ös metróra gondolni, vagy a MÁV projektjeire, amik szinte kizárólag pályarekonstrukciós programok.

Arra a kérdésünkre, hogy milyen hosszú időre tervezte be a bevallottan pénzszűkében lévő főváros az 1,2 milliárdból épülő új Örs vezér téri állomást, amit a két vonal összekötése esetén el kéne bontani azt a választ kaptuk a főpolgármesteri sajtóirodától, hogy mivel a két vonal összekötése a föld alatt történne meg, a mostani beruházás ezt nem akadályozza meg, a megépített állomás pedig csak csekély mértékben módosulna.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?