Ödön
2 °C
11 °C

Örs vezér téri összekötés: vissza a múltba

2007.06.12. 17:20
A Hungária körútig meghosszabbítaná a gödöllői HÉV vonalát a BKV. A közvetlenül a felszín alatt továbbhaladó HÉV és a 2-es metró a Stadionok állomásnál közös peronon találkozna össze közvetlen átszállási kapcsolattal. A Városi és Elővárosi Közlekedésért Egyesület elképesztőnek és aggasztónak tartja, hogy a BKV leragadt a 60-as évek terveinél.

Regőczi Miklós, a BKV kommunikációs igazgatója az InfoRádiónak elmondta, hogy az egykori Népstadion állomást úgy építették, hogy később a gödöllői HÉV átszállási kapcsolatát ki lehessen alakítani a területén.


Térkép az Örsről (Forrás: Térképbank)

"Már 1960-ban felmerült a gondolat és úgy is építették a metrót, hogy a mostani Stadionok állomásnál egy peronos átszállással meg lehet majd oldani gyaloglás nélkül a HÉV-ről a metróra szállást. Azaz befut az egyik sínre a HÉV, az utas leszáll, és át kell mennie a peronon, mint ahogy egy vasútállomáson átszáll az egyik vonatról a másikra, és onnan megy metró."

Regőczi Miklós szerint azt az elgondolást nem lehet kivitelezni, hogy az Örs vezér téren összekötött közös metró-HÉV vonalon közös szerelvények közlekedjenek. Már csak azért sem, mert a jövőre érkező új metróvonatok nem felső vezetékesek, azaz a HÉV pályáján nem tudnak közlekedni.

Részletkérdésből elefántot

A BKV-szóvivő érvelése erősen vitatható: amikor a 2-es metró még nem épült meg, a HÉV a Keleti pályaudvarig járt. A metró végállomása eredetileg valóban a Stadionoknál lett volna, ám az időközben megépülő lakótelepek miatt az Örs vezér tere lett a végállomás (a metrót 1970-ben adták át).

Ekkor döntöttek úgy, hogy a HÉV-et visszavágják az Örs vezér teréig létrehozva a mai kényszerátszállásokkal terhes állapotot. Ha most a BKV ismét meghosszabbítaná a HÉV-vonalat nemcsak a 60-as évek Budapestjét idézné vissza, de két egymás mellett futó vasúti vonal megépítésével a költséghatékonyságnak fittyet hányva a párhuzamosságok számát is növelné a főváros közlekedésében.

Az, hogy a jelenlegi HÉV-szerelvények felsővezetekések, a metró pedig alulról kapja az áramot, csupán technikai részletkérdés, amire már számos megoldás van a világban, legutóbbi példa erre a 2004-es görögországi olimpiára elkészült athéni metró.

A BKV jelenleg költségszámítást végez, hogy kiderüljön, mennyibe kerülne, és milyen haszonnal járna a Hungária körúti összekötés. A számításokat Regőczi Miklós szerint néhány héten belül befejezik, és az eredményt a fővárosi önkormányzat elé tárják.

Demszky már megígérte

Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedésért Egyesület szóvivője, a BKV felügyelő bizottságának tagja elképesztőnek és aggasztónak tartja, hogy a BKV leragadt az 1960-as évek terveinél, holott ma már teljesen más a közlekedés Budapesten. Az egyesület továbbra is az Örs vezér téri összekötést tartaná megfelelőnek, mert ott egyáltalán nem lenne szükség átszállásra.

Vitézy Dávid szerint a közös vonalon képesek lennének közlekedni a jövőre érkező új metrókocsik is, hiszen gyártójuk vállalta, hogy igény esetén könnyen átalakítja a járműveket, hogy egyszerre alsó és felső áramszedővel is rendelkezzenek.

A BKV pálfordulása azért is meglepő, mert annak idején, mielőtt a 2-es metró és a 4-es metró járművei beszerezésére kiírták volna a tendert, az összekötéshez szükséges technikai módosításokat a tenderben a budapesti vezetés mellett a BKV támogatta.

Az egyébként immár 30 éves elképzelés Demszky városfejlesztési terveit és kampányígéreteit tartalmazó Podmaniczky-programban is szerepelt: "A [2-es metró] átépítése és a járműbeszerzés során szem előtt kell tartani a Gödöllői HÉV-vel való átjárhatóság biztosítását, ezzel is csökkentve az Örs vezér téri kényszerátszállások egy részét." Igaz, a projekt az uniós programok közé már nem került be.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?