Hedvig
7 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Az utasokon nem jön be a 4-es metró ára

2008.07.03. 16:43
Öt percet spórolhatunk az utazáson a 4-es metróval, ha megépül, derül ki a metró haszonelemzéséből, amit éves titkolózás után végül nyilvánosságra hozott a főváros. A tanulmánykészítők szerint a beruházás mégis megtérül az egyéb, nehezen megbecsülhető környezeti hatások miatt. A másik budapesti nagyberuházás, a 44 milliárdos villamosvonal-fejlesztés haszonelemzése egyelőre nem nyilvános.

Nyilvánosságra hozta a fővárosi önkormányzat a már javában épülő 4-es metró hatékonysági tanulmányát, amiből kiderül, a ma már 517 milliárd forintosra becsült gigaberuházás megtérül-e, vagy sem.

A tanulmány szerint optimális esetben sem hozza be az árát a metró az utasok által megtakarított időn, amely átlagosan öt perc lesz. A haszonelemzés mégis pozitív szaldójú: az egyébként nehezen megbecsülhető környezeti (zaj-, levegő-, üzemanyag-) hatások billentik pozitív irányba a metró mérlegét.

"A mintegy 350+110=460 mrd Ft beruházási összeg az építési évek alatt nő, akkor a forgalmi számítások alapján az M4-es metróprojekt hatékonysága első benyomásként kérdéses lehet, mégha a felszíni munkák pótlólagos 110 milliárd forintos összegét nem is vesszük figyelembe" - fogalmaznak a tanulmány írói. (Hogy pontosan mennyibe kerül a 4-es metró beruházása, csak akkor fog kiderülni, ha megépül a metró. Az 517 milliárd forintos becslés a legfrissebb adat.) Az utasok által megtakarított idő ideális esetben is csak 360 milliárd forintot hoz vissza 32 év alatt.

Jóllehet a metróberuházás évek óta megkezdődött, a kivitelezői szerződések több száz milliárd forint értékben megkötettek, hogy megéri-e a országnak a metró megépítése, mégis titkolta az önkormányzat, az Index pert is indított a dokumentumok kiadása miatt, az eljárás még tart.

Azt, hogy a metró beruházási költségei nem térülnek meg, azt sem a fővárosi önkormányzat, hanem először a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) két tagja vetette fel, akik újraszámoltak az építkezés elkezdésének alapjául szolgáló, 1996-os haszonelemzést. Az elévült tanulmányt végül - az uniós finanszírozás miatt - frissíteni kellett, ez az anyag került most nyilvánossára.

Az önkormányzat arra hivatkozva nem adta ki a haszonelemzést, hogy a kormány még nem döntött a 4-es metró, Brüsszelbe küldendő pályázatáról. A napokban végül a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség zöld utat kapott a kormánytól, hogy megkössék a támogatási szerződést.

A főváros az 1-es és a 3-as villamos meghosszabbításának projektjével is pályázna az uniónál. A 44 milliárd forintos projekt hasznosságát a VEKE korábban ugyancsak megkérdőjelezte, ennyi pénzért ugyanis mindössze 3 új megállót kap a két vonal. Ennek a projektnek a haszonelemzését sem adja ki a főváros, közölte az Indexszel Czuk Dorottya, a Főpolgármesteri Hivatal szóvivője, mint mondta, akárcsak a metrónál, a projekt döntéselőkészítési szakaszban van.