Olivér
5 °C
8 °C

Még nincs helye a bicikliútnak a Bajcsyn

2005.08.11. 16:39
A fővárosnál nem tudják, melyik oldalon vezet majd a bicikliút az októberben átadni ígért, 334 millió forintból megújuló Bajcsy-Zsilinszky úton. A Demszky-vezetés eddig nem foglalkozott a kerékpárutakkal, a főváros hozzáállását az utóbbi hónapok kerékpáros demonstrációi, no meg az egy platformra helyezkedett biciklisták változtathatták meg.

Bár nem vallja be a főváros, de nagyon úgy tűnik, hogy nem volt betervezve a Bajcsy-Zsilinszky úti felújításba a bicikliút megépítése, amiről csütörtökön számolt be első alkalommal Demszky Gábor főpolgármester.

A budapesti Nyugati és Deák tér között húzódó Bajcsy Zsilinszky út felújítása október 25-én fejeződik be. Az utat faltól falig felújítják, új járdát és közművet kap, a beruházás 334 millió forintba kerül.

Alig épülnek kerékpárutak

A Bajcsy felújításáról is szóló tervekben nem szerepelt, hogy - egyébként nagyon helyesen - bicikliutat is kiépítenek. Még azt sem tudni egyelőre, hogy az út melyik oldalán fut a kerékpárút, a legvalószínűbb, hogy a bazilika oldalán lévő járdára vezetik.

Demszky Gábor közölte: ezen a héten egyeztetnek a kerékpáros szervezetek képviselőivel arról, hogy a Bazilika felőli úttesten, vagy a járdán vezessék a kerékpárút nyomvonalát.

Információink szerint csütörtökig még nem keresték meg sem a Magyar Kerékpáros Klubot, sem a fővárosi utakat legtöbbet koptató Hajtás Pajtás futárcéget.

Ismeretes, hogy a főváros mennyire fukarkodik a kerékpártutakkal. 2005-ben a budapesti kerékpárút-hálózat mindössze 140 kilométer, aminek hetven százaléka gyalogosjárdán elkülönített biciklisáv.

A főváros évente 10 kilométer új utat ad át, a régieket sem a főváros, sem az önkormányzatok nem újítják fel kellő rendszerességgel. A főváros 320 kilométeres hálózatot tervez 2015-re. Bécsben már most 1000 kilométer kerékpárút van.

Közös platformon a biciklisták

Eközben viszont egyre nagyobb visszhangot kap a sajtóban a veszélyes budapesti kerékpáros közlekedés, a biciklis rendezvényeken, mint például az évi nagy felonuláson több tízezren vesznek részt.

A főpolgármesterrel folytatott háttérbeszélgetésekből közben kiderült, Budapest vezetése nem tartja fontosnak a kerékpárutak fejlesztését, mert kevesen (1 százalék) használják őket rendszeresen. Más kérdés, hogy főleg azért, mert nincsenek.

Kürti Gábor, a Hajtás Pajtás vezetője az Indexnek elmondta, egész nyáron folytak a tárgyalások a főváros és a különböző szervezetek között. A lobbizás azonban nehézkesen ment, mert a biciklisek nem egyszerre, egy helyen léptek fel.

Ezért nemrégiben megalakult az új ernyőszervezet, a Magyar Kerékpárosok Szövetsége, amely egyben utóda a feloszlott KEROSZ-nak is.

A szervezet elnöke, Környei Balázs elmondta, most már van egységes platformja a budapesti kerékpárosoknak, akik eddig is hozzájárultak a főváros bicikliút-hálózatának tervezéséhez.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?