Vendel
7 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Átnézik a metrószerződéseket

2007.08.17. 12:24
Szeptemerben átvilágítják a 4-es metrónak a beruházóra nézve előnytelen szerződéseit. A Fővám térnél például semmi nem kötelezi a kivitelezőt, hogy gyorsítson a munkán. A buktáknak azonban úgy látszik, nincs felelőse, a volt igazgató, Gulyás László marad.

Szeptemberben világítják át a 4-es metró szerződéseit, hogy a projektvezető cég, a DBR átlássa, mely szerződések hátrányosak a beruházó, a BKV számára, és azokon miképp lehetne módosítani, tudta meg az Index. Az információt a DBR szóvivője, Horváth Éva nem cáfolta.

Az átvilágítás azért vált elkerülhetetlenné, mert kiderült, bár a metróépítő kivitelezőkkel a szerződések jogilag rendben vannak, számos esetben probléma akadt a tartalmukkal.

Erre konkrét példával is szolgál a Fővám téri állomásépítés csúszása: hiába ígérte ugyanis a főváros, hogy az iskolakezdésre felszabadul a pesti alsórakpart, a csúszásban lévő Hídépítő Zrt.-t semmi sem kötelezi arra, hogy az őszi forgalomnövekedésre való tekintettel gyorsítsa a munkát.

A kötbéres határidő ugyanis csak az alagútépítő-pajzs érkezését veszi számba, és nem számol például a forgalmat akadályozó munkaterület felszámolásának határidejével. A projekt többi állomásánál is felmerül ez a probléma (pl. budai állomások), a Fővám térnél a Szabadság híd lezárása súlyosbítja a helyzetet.

Demszky csodálkozott, hogy az újságíró belenézett a szerződésbe

Demszky Gábor főpolgármester az Estének csütörtökön azt nyilatkozta, amikor a szerződések köttettek, még nem ez volt az ütemterv, vagyis nem tudhatták, pontosan mikor kezdődik a munka. A szerződésekben a határidők a projekt indulásának időpontjától számítva hetekben vannak meghatározva, vagyis nem konkrét dátumok szerepelnek bennük.

(Bár a főváros vezetése szerint a metróberuházás a legnagyobb nyilvánosság előtt folyik, Demszky a műsorban ezt találta mondani: "Hát ezek az újságírók valószínű nem olvasták a szerződéseket, azon nagyon csodálkoznék, mert fél szobányi szerződésünk van és ezek például mintgy 60 helyen kötbérkikötéseket tartalmaznak." A szerződések valóban terjedelmesek, ezért sem érthető, miért nem hozzáférhetők az interneten, kereshető formában. Egyből világossá válnának a kötbérterhes határidők. Az Index egyébként néhány szerződésbe - köztük a Fővám térébe - bele tudott nézni - de meglehetősen körülményes módon.)

6 milliárd tanácsadásra

Arról, hogy ki tehető felelőssé a szerződések tartalmi átgondolatlanságáért, egyelőre nincs hivatalos álláspont. Az viszont biztos, hogy amikor a metróépítkezés a tarthatatlan ütemterv, az engedélyek elmaradása miatt egy évet csúszott, Gulyás Lászlónak, a DBR igazgatójának át kellett adnia a helyét Balogh Árpádnak.

Márpedig a szerződések tartalmi kidolgozása Gulyás László, a DBR mérnökei mellett a metróprojekt előkészítésében, tanácsadásban, a projekt vezetésében az Eurometro Kft. is részt vett. A cég nem kevesebb, mint 5,6 milliárd forintért vállalta a munkát.

Az Index a Főpolgármesteri Hivataltól úgy értesült, Gulyás László igazgatóhelyettesi pozícióban marad a DBR-nél. Az új projektvezér, Balogh Árpád és ő augusztus végére járnak az átadás-átvételi folyamat végére.