Vendel
7 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Az ellenőrök nem fognak sztrájkolni

2007.08.29. 14:28
Az utolsó pillanatig lebeg Budapest felett az első totális BKV-s sztrájk lehetősége, szerdán sem közeledtek egymáshoz az álláspontok. A BKV eddig 180 külsőst vett fel, hogy segítsen jövő hét kedden, de még az is elképzelhető: reggel zárva találja a metróállomásokat.

"Minden lehet" - összegezte a jövő keddi sztrájk esélyeit Antal Attila, a BKV Zrt. vezérigazgatója a cég székházában tartott sajtóreggelin.

A cégvezetés és a szakszervezetek között már napok óta folynak a bértárgyalások: a menedzsment az átlagosan 7 százalékos béremelést tudja csak az üzleti terv betartásával együtt vállalni, ám a szakszervezetek ennyit nem hajlandók engedni a több mint 10%-os követelésükből, és abból, hogy ellenkező esetben teljesen beszüntetnék a munkát.

A szeptember 4-re meghirdetett sztrájk napján három lehetőséggel kell számolni, hogy melyik fog bekövetkezni, legkésőbb hétfő délután, az kedd hajnalban kiderül.

1. Nincs megállapodás, szinte mindenki sztrájkol, reggel és délelőtt zárva tartanak a metróállomások, a cég járműveinek csak töredéke indul el, a budapesti tömegközlekedés leáll.
2. Sztrájk lesz, de a cég és a szakszervezetek megállapodnak egy megfelelő és elégséges szolgáltatásban, vagyis a napszaktól függően a dolgozók 40-80 százaléka áll munkába. Ezesetben is dugókra, torlódásokra, lassú közlekedésre kell számítani.
3. Ahogy eddig soha, most sem fognak sztrájkolni a BKV dolgozói, megelégednek a cég által felkínált béremeléssel.

A sajtóreggeli végén érkezett friss hír szerint a szakszervezetek ragaszkodnak a követelt béremeléshez, és a 0 százalékos szolgáltatási szinthez, vagyis az álláspontok nem közeledtek.

Jó dolguk van?

A BKV vezetője hangsúlyozta, hogy a sztrájkra leginkább elkötelezett buszvezetők 220 ezer forintos átlagfizetése nemcsak a vidéki volántársaságok sofőrjeinél magasabb, hanem a BKV többi járművezetőjénél, a HÉV-vezetők 160-170 ezer forintot kapnak. Míg az elvárt béremelések átlaga idén 5,8 százalék, addig ők 7-et ajánlanak.

Míg a volánoknál idén átlagosan 6200, addig a buszvezetőknél 15 ezer forintos a felkínált béremelés, amihez havi 35-40 ezer forint összegű egyéb juttatás is jár, mondta Antal Attila, aki szerint inkább a cégen belüli bérfeszültséget kell feloldani a fizetések kiegyenlítésével. Mint mondta, a buszvezetők bérnövekedése az utóbbi időben legalább 10 százalékkal meghaladta a többi járművezetőjét.

A szakszervezetekről megjegyezte, 29 törvényesen működő szakszervezet van a cégnél, "bár ebből egyet még nem találtak meg". Mint mondta, a szakszervezetek legalább 70 százalékának a tagsága nem éri el az ötven főt. A BKV-nak valamivel több mint tízezer alkalmazottja van.

Tartani kell az üzleti tervet

A vezérigazgató szerint abban az esetben lehet szó nagyobb béremelésről, ha a szigorú üzleti tervet tartani tudják: 2008-ban már 12 milliárd forinttal kevesebből szeretne gazdálkodni a cég a nullszaldó eléréséhez, több pénz ugyanis nem jut állami büdzséből, vagyis csak a jegyárak emelésével, esetleg hitelfelvétellel lehetne megoldani a szakszervezetek követelését. Előbbi politikai döntést igényelne, utóbbi pedig végső soron ugyancsak az államháztartást terhelné.

A vezetés szerint a cég dolgozói megosztottak a sztrájkról: az irodai alkalmazottak, a HÉV-esek és a metrósok körében nincs különösebb támogatottsága a sztrájknak, míg a villamosvezetők megosztottak, a legelszántabbak a buszvezetők. Egy telefonos felmérésre hivatkozva Antalék elmondták, a lakosság 30-35 százaléka támogatja, 45-50 százalék ellenzi a sztrájkot.

Egy minimális szolgáltatást szeretnének

A sztrájkolók helyettesítésére a BKV külsősöket vesz fel, illetve nyugdíjas dolgozóit próbálja visszahívni, eddig 180 embert regisztráltak, mondta Regőczi Miklós vezérigazgató-helyettes.

Azzal kapcsolatban, hogy a "sztrájktörők" felvételét aggályosnak találták munkajogászok, Antal kifejtette, hogy szerinte meg az aggályos, hogy a szakszervezetek a teljes munkabeszüntetéshez ragaszkodnak. Antal szerint már a sztrájkjairól híres Franciaországban is az a tendencia, hogy törvényben próbálják meg előírni a szükséges szolgáltatás mértékét.

A cég reményei szerint, ha a járművezetők közül szinte mindenki sztrájkol, a külsősökkel együtt 10-20 százalékos szolgáltatási arányt tudnak teljesíteni. A járművek ugyanis ki lesznek adva a garázsból, mert az éjszakai műszak még biztosan munkába áll.

Biztosan fognak dolgozni a BKV alvállalkozásában szolgáltató Nógrád Volán és a VT Transmann sofőrjei, ők a budapesti buszforgalom 5 százalékáért felelősek, a sztrájk idejére pedig átcsoportosíthatók.

A külsős járművezetők gyorsított kiképzése 30 ezer forintba kerül a cégnek. A vezérigazgató igyekezett eloszlatni azt a félelmet is, miszerint képzetlen lennének a beugró sofőrök: mindegyikük állandó megújítást igénylő D kategóriás jogosítvánnyal és PÁV 2-es vizsgával rendelkezik.

Mivel a műszakok összeállítása legalább 24-72 órás munkát igényel, a cég vezetése péntek délután már tudni fogja, sztrájk esetén hány embert tud, és milyen területre munkába állítani.

Az már most biztos, hogy a nagykörúti villamosokat, a Combinókat nem adják külsős kezekbe, és az ellenőrök sem fognak sztrájkolni.