Vendel
7 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Az első eső eláztatta a felújított metróállomásokat

2007.08.31. 10:53
Tíz napja adták vissza az utasforgalomnak a 2-es metró felújítás alatt álló három állomását. Bár a felújítás még nem fejeződött be, kíváncsiak voltunk, a november 30-ai átadásig mire számíthatnak az utasok: csúszós burkolat, bedöglött jegyautomaták, csikkel beszórt építési terület és a magyar építőipar klasszikusai: illesztési hibák, beázás. Miért nem lehet elsőre valamit jól megcsinálni? Fotók, videó.

Az utóbbi évek állandó nyárvégi témája, a "Hogyan sikerült idén a metrófelújítás?" kérdésének körüljárása. A 2-es metróvonal állomásait röntgenszemű újságírók és fotósok vizslatják napokig, miután a közlekedési vállalat illetékesei - no meg a főpolgármester - átadták azokat az utazóközönségnek.

A rengeteg hiba felmutatására minden évben elhangzik ugyanaz a hivatalos reagálás, hogy a munkák még nem fejeződtek be, sőt ezt már az átadás előtt hosszan hangsúlyozzák. Idén is ez a helyzet: a hivatalos határidő november 30., a Stadionoknál december 20. Az utóbbi évek tapasztalatai alapján viszont arra jutottunk, érdemes felvillantani a gyatra részleteket, hogy legyen mit javítani a metrófelújítás kivitelezőnek, a Strabagnak.

Nézze meg képeinket!
Nézze meg képeinket!

Elsőként a félkész Örs vezér téri állomást vettük szemügyre, majd a Pillangó utcai és a Stadionok megálló következett. Mint tudjuk, az Örs elvileg november végére lesz kész, ez meg is látszik rajta. A régi állomásépületet teljesen lerombolták, az új még épp csak szerkezetkész, az utasok feje felett még nincs tető sem, a falak jó részéről hiányzik a műkő burkolat, ahol már van, ott is csak nagyjából pontos illesztésekkel, szemmel láthatólag rengeteg órányi utómunkát igényelve. Az állomás legveszélyesebb része a peron közepén húzódó tükörsima járókő, a fekete burkolólapok nedvesen csúsznak mint a jég.

A Pillangó utcai megálló az Örshöz képest 99 százalékos készültségű, ami azt jelenti, hogy főként illesztési hibákat lehet csak találni, persze abból dögivel. Ezek azok az esztétikai hibák, amiket a kivitelező a megadott határidőre ki szokott javítani. Azt mondjuk ma sem értjük, hogy miért jó az, hogyha nem egyből hibátlanul dolgoznak a munkások, miért jó, ha még egyszer "be kell fejezni" a felújítást.

A felújítás számokban

A 2-es metró felújítása az utolsó három megálló felújításával már majdnem célegyenesbe ért: már csak az új metrószerelvényeket kell megvárni. A felújítás utolsó szakasza 11 milliárd forintba került, ebből az Örs vezér téri állomás 1,2 milliárd forintot tett ki. A beruházást a Strabag nyerte el hasonlóan a korábbi évek gyakorlatához. A cég annak ellenére kapta meg a Stadionok állomás felújítását, hogy 2006-ban a duplájáért újították fel a Déli pályaudvar, Deák tér és az Astori állomásokat. A Hídépítő Zrt. a Pillangó utcai, az M2 Stations konzorcium az Örs vezér téri állomást építheti. Az Örs vezér téri állomás több mint egymilliárd forintból történő átépítését azért is támadták, mert ezzel ellehetetlenül a metró és a gödöllői HÉV-vonal összekötése, vagyis még valószínűleg évekig, ha nem évtizedekig marad a lépcsőzéssel járó kényszerátszállás. Ha mégis összekötik a két vonalat, az új állomásnak mennie kell.

A szakadó eső egyébként megmutatott egy szemmel nem látható kötekednivalót is: az állomás fedett részei beáznak, mindenütt kis patakocskák csorogtak a falakon, majd végig a peronon. Ezek szerint a szigetelés és vízelvezetés is a határidőig hátralévő hetek munkája is. Azt csak érdekességképp említjük meg - és nem valószínű, hogy ezt a kivitelező számlájára kellene írni, inkább a közelben lévő ügetőjére, persze ki tudja - hogy a Pillangó utcai állomást megszállták a legyek. A fehér lemezborításon mindenfelé bágyadt szárnyasok nyüzsögtek, a tiszta falakat legtöbbjük az utódnemzés helyszínének választotta.

Az idén felújított harmadik állomás a Stadionok megállónál lévő épület, ami szemmel láthatólag kész van, csak kevés elnagyolt részletet találtunk az átvizsgálásakor, a liftek és a mozgólépcsők a kihelyezett tájékoztató szerint 2007 végére lesznek készen. A Stadionok megálló legnagyobb hibájának jelenleg az tűnik, hogy míg az Örsön "csak" a peron középső részén van veszélyesen csúszós felület, addig itt az egész peron tükörsima fekete kővel van burkolva. Ha ez így marad, a téli latyakos idő nem kevés combnyaktöréses esetet hozhat a BKV-nak.