Már szaggatják a síneket a Nyugatinál

2007.11.21. 15:51
Az állam a leendő kormányzati negyed környékének közlekedésfejlesztésével nem foglalkozik, azt mondják, őket csak az az 5400 ember érdekli, akik az intézményt naponta használni fogja.

Noha arról még az illetékeseknek sincs fogalmuk, hogyan alakul a kormányzati negyed környéke, a bontási munkálatok már megkezdődtek a Nyugati pályaudvaron, ahol a jobboldali (délkeleti) külső vágányoknál két napja markológépek szedik fel a síneket.

Nézze meg, hogyan tépik fel a vágányokat! (Fotó: Barakonyi Szabolcs)

A MÁV szóvivői nem tudták az Indexnek kommentálni fotósunk által is megörökített látványt, mindenesetre a kormányzati negyed szóvivője, Láng Balázs elmondta, érvényes bontási engedéllyel dolgozik a MÁV.

A sínfelszámolás látványa nemcsak a szárnyvonal-bezárás elhalasztásának bejelentése és a vasutassztrájk miatt lehet meghökkentő, hanem mert a kormányzati negyed projektjét vezető Kincstári Vagyoni Igazgatóság pár napja jelentette be, hogy egy - nem pályázaton kiválasztott - francia cég, az Arep feladata lesz a MÁV-terület rendezésének koordinációja.

Előbb rombolnak, aztán koordinálnak

Arról ugyanis továbbra is csak homályos elképzelések vannak, hogy ha meg is épül 2009-re a kormányzati negyed, hogyan, mi és legfőképpen miből fejlődik a környék közlekedése.

A Magyar Nemzet kedden arról írt, akár a kormányzati negyed megépülését is veszélyeztetheti, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) csak akkor hagyja jóvá az építkezés engedélyezését, ha a környéken a kerületi és a fővárosi közlekedésfejlesztési elképzelések is megvalósulnak.

Bár még semmi konkrétumról nincs döntés, az elképzelések között szerepel a Váci úton és a Podmaniczky utcán meghosszabbított villamosvonalak, a Ferdinánd hidat kiváltó 2x2 sávos közúti alagút. Így ugyanis - a kapcsolódó beruházásokkal együtt - több százmilliárd forintosra is hízhat a beruházás összköltsége.

A lap állításait Láng Balázs cáfolta az Indexnek: a kormányzati negyed épületéhez szorosan csak a Podmaniczky út kiszélesítése kapcsolódik, vagyis az NKH a negyed építésének megkezdését nem befolyásolhatja.

Láng elmondta, őket csak az az 5400 ember érdekli, akik a kormányzati negyedet naponta használni fogják. Jóllehet a negyed építését éppen azzal hangsúlyozta a kormány, hogy egy egész budapesti környék változik meg tőle, továbbra sem tudni, mi lesz azzal a 70 ezer utassal, akik eddig naponta használták a Nyugat pályaudvart.

Homályban tapogatóznak a szavazógomb után

Ughy Attila a fővárosi városfejlesztési bizottság fideszes elnöke az Indexnek elmondta, a múlt héten a bizottság pontosan azért nem fogadta el a kormányzati negyed építéséhez szükséges fővárosi szabályozási kerettervet, mert a konkrétumokat hiányolták a közlekedésfejlesztési elképzelésekről.

A képviselő szerint amiatt, hogy Gyurcsány 2009 szeptember 9-re ígérte a negyed elkészültét, alapvető egyeztetések maradnak el, párhuzamosan készülnek az egyébként egymásra épülő fővárosi és kerületi kerettervek, miközben arról senkinek sincs fogalma, hogy a járulékos fejlesztések miből valósulnának meg.

Ughy szerint erre jó példa az egyébként 1996-ban (!) felújított Ferdinánd híd, aminek sorsa még nem dőlt el: marad vagy elbontják, és alagút lesz a helyén. Ughy szerint az biztosnak tűnik, hogy a 4-es metró beruházásával küszködő főváros nem akar költeni közlekedésfejlesztésre.

Mint arról már korábban írtunk, az Európai Unió részéről több százmilliárd forintnyi támogatás állna rendelkezésre a kötöttpályás közlekedés fejlesztésére, így a kormányzati negyedet is érintő 14-es, 47-49-es villamosok meghosszabbítására, az 5-ös metró megépítésére és a MÁV által évtizedek óta tervezett város alatti vasúti alagút megépítésére, ám a tervek nem készültek el, így pályázni sem lehet a projektekkel.

A városüzemeltetési bizottság jövő héten csütörtökön dönt a kormányzati negyedet érintő szabályozási keretterv elfogadásáról, amit még aznap a Fővárosi Közgyűlés is elfogadhat.